Barnebidrag

rosanna

Andre møte med forumet
Hei..
Jeg blir snart alene mor nå i januar.
Er det noen som vet når far skal begynne og bet bidrag??
jeg vet han må erkjenne farskapet på sykehuset. Bare hørte fra noen at jeg hadde krav på og få fra 2 mnd før fødslen. Må han etterbetale disse da??? eller stemmer det ikke??
Må han bare begynne of bet mnd barnet blir født??

Er det noen som har peiling på dette????

Evig takknemelig for alle svar[:D]

Det som var tilfelle med min mann var at han måtte betale fra den mnd baby ble født. Tror moren mottok fra trygde kontor selv om ikke farskapet var avklart enda. Men hun måtte søke om det. Så når blodprøve og alt var avklart da var det gått ca 5 mnd hadde han opparbeidet gjeld i disse mnd. Men jeg mener mor mottar forskuddsvis fra trygdekontor. Var sånn før i hvertfall mulig det er annerledes nå når mor mottar alle pengene far betaler inn og staten ikke tar noe av kaka. Men det beste er nok å få istand en privat avtale hvis mulig.

Tusen takk for svar[:)]
Hvor mye bet din mann ca??? jeg vet at faren tjener ca 300000 i året..
uff for et styr med pappaer som stikker av[:'(]

Du må søke bidragsforskudd på trygdekontoret. Faren betaler fra den mnd barnet blir født men det tar litt tid før alt er i orden med papirmølja,så han starter nok med litt gjeld da. Lurt å sette av litt. Faren til eldste jenta mi fikk plutselig et brev med bidragsgjeld for fire mnd. Ikke alltid det tar så lang tid. Du får vel det du skal ha 1-2 uker etter at barnet er født...

Hvor mye de betaler avhenger også av om de er i forhold der de har barn som de har full omsorg for. Så i vårt tilfelle er det blitt mindre i bidrag siden vi har to som han er heltidspappa for og vi venter nr 3. Dette blir tatt hensyn til. Pluss at reglene er jo forandret litt mor og far skal dele utgiftene alt ettter hvor mye hver av dem tjener. Så vil det også spille inn hvor mye far har barnet overnattende hos seg

Hei:)
Blir også alene om dette[:)]
Trygdekontoret utbetaler penger til deg fra og med den mnd ungen er født,
så må faren betale penger til trygdekontoret igjenn..
tryggest å gjøre det slik,personlige avtaler mellom mor å far har en tendens
til å gå galt[:)]

Back
Topp