Barnebidrag

nettepia

Glad i forumet
I dag fikk ei venninne brev i posten fra barnefar. Han forteller at han har fått brev fra nav om at han i to år har betalt for mye i bidrag, å krever nå 16000 tilbake fra henne. Har han krav på dette? Er ikke nav ansvarlig på noe vis?

tror han kan kreve det tilbake hvis han har betalt for mye

Høres veldig rart ut.. Om det er nav som har regnet ut bidraget virker det rart at de plutselig mener han har betalt for mye... Og ville trodd at nav tok seg av det om det var snakk om noe inndriving av for mye utbetalt barnebidrag.. Om jeg var venninna di ville jeg tatt kontakt med nav og sett hva de hadde å si før jeg gjorde noe som helst..

han har rett til å få det tilbake, men kan være att NAV hjelper mor, men att mor da må betale NAV tilbake

Om de har hatt en privat avtale, og nav nå har regnet ut at han skal betale mindre i bidrag; synd for han. Da han gikk med på en privat avtale, burde han gjort seg kjent med hva dette innebar, og at man ikke komme i ettertid og kreve tilbake bidrag som han mener er betalt for mye. I det øyeblikket han skrev under på den private avtalen, skrev han under på at han var enig i beløpet.

Om NAV har regnet bidraget i utgangspunktet, og de har satt det for høyt i forhold til hans inntekt, vil han bare få tilbakebetalt fra det tidspunktet en evt klage er levert. Om det er dette som er tilfelle vil NAV kreve pengene tilbake fra mor, bf kan ikke bare sende mor en regning. 

Ja det har han rett til,BÅDE mor og far skal gi beskjed til nav om det skjer endringer,å det er nok sikkert der det har skjedd en feil.

De kan ikke kreve tilbakebetaling for et helt år, med mindre han for ett år siden søkte om endring av bidragsstørrelsen og de har brukt så lang tid på å behandle søknaden.

Han kan heller ikke sette fram krav sånn helt på egen hånd.. Har de en avtale som går gjennom nav, må han sette fram krav i en søknad om bidragsendring - og da gjelder endringen fra mnd etter at søknaden leveres inn. Om det endres i hans favør må hun betale tilbake det han evt har betalt for mye fra da han leverte inn søknaden.

Hvis han har fått et brev fra nav ang dette, skal også nav ta seg av en evt innkreving fra mor.
BF fikk medhold i at han hadde betalt for mye i en periode til meg, og da fikk jeg krav fra nav om tilbakebetaling. Ikke fra han.
Jeg kunne velge om jeg ville trekke det fra bidraget han betalte framover - altså at han fikk en reduksjon i det han betalte, eller om jeg ville betale alt direkte til han. Jeg betalte direkte til han, og sendte inn kvittering på innbetalt beløp til nav innkreving.

Back
Topp