Barnebidrag - sykepenger

mlinn*martinesmamma*

Gift med forumet
Har mini alene, 100%
Barnefaren får for tiden sykepenger.
Kan man kreve barnebidrag når han får sykepenger? Sykepengegrunnlaget hans er en meget god mnd.lønn. Han betaler aldri noe for mini, jeg sliter i perioder økonomisk så en bitter og litt vanskelig situasjon..

Ja, sykepenger er jo lønn når man er syk, og har samme grunnlag som vanlig lønn (med unntak av enkelte tillegg)
Så han er pliktig til å betale deg bidrag selv om han bare har sykepenger. Krev bidrag gjennom NAV

Takk!

Jeg får sende inn nytt krav via NAV atter en gang. Han ville ikke gått med på dette frivillig selv om han gjerne vil "bidra for datteren".

Men stusser litt på at NAV selv ikke har gjort noe.
Krevde høsten 2009. Han skulle betale ca 3000. Er selvstendig snekker, betalte aldri. Firmaet gikk konk, han var syk.. Mottok sosialpenger en periode. Da fikk jeg NAV skriv om at jeg "ikke lenger ville få annet enn forskudd pga hans plutselige økonomiske situasjon". Nå får han sykepenger, ganske godt ut i mnd fra NAV, skulle tro de da hadde trukket penger automatisk.

Har dere innkreving gjennom NAV/Statens innkrevingssentral, eller bare avtale derfra?
Om inntekten hans har endret seg kan man be om ny fastsettelse av bidrag, og så lenge han har grei inntekt i form av sykepenger vil nok NAV fastsette et greit beløp.
Så får du be om innkreving av det - og dersom han DA ikke betaler, vil de (til slutt) begynne å trekke det direkte fra inntekten hans.

Lykke til! [:)]

ORIGINAL: Minerva

Har dere innkreving gjennom NAV/Statens innkrevingssentral, eller bare avtale derfra?
Om inntekten hans har endret seg kan man be om ny fastsettelse av bidrag, og så lenge han har grei inntekt i form av sykepenger vil nok NAV fastsette et greit beløp.
Så får du be om innkreving av det - og dersom han DA ikke betaler, vil de (til slutt) begynne å trekke det direkte fra inntekten hans.

Lykke til! [:)]

Vi hadde innkreving via de. Han betalte aldri, fikk fakturaer men overså. Siden han hadde selvstendig firma så var dette også enkelt å overse. Vet han har et krav på seg..

Men man skulle tro at nå som han fikk sykepenger så skulle de trekke direkte fra de til Martine, men det skjer altså ikke.

Back
Topp