Barnebidrag. Hva er vanlig å få?

Såpebobla

Elsker forumet
Her ønsker bf å inngå privat avtale om barnebidrag.. og han vil høre med andre hva de gir/mottar... tror han har lyst å ut med minst mulig penger... men de går jo til sønnen vår, ikke til meg! Har dere inngått privat avtale, eller fått nav til å regne ut? Hvordan fungerer det?
 
nav regner ut ifra hans inntekt, jeg får gjennom nav så vanskelig å si hva som er vanlig privat... men tror det er en sånn bidragskalkulator på nav sin side hvor dette kan regnes ut.ja det ligger en på siden deres får den ikke opp akkurat nå men bare gå inn der så finner du :-)
 
d komme ann på din og bf sin økonomi så d e ingen spesiel sum som e vanlig bidrag ;), d e en kalkulator på nav sine sider for å finne ut :)
 
Prøv http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder
Den vil vise hva som er er 'normalt' for dere. Det kommer som andre her sier, an på hva du og bf tjener. Dersom du har f.eks høy inntekt og bf lav, så skal ikke bf betale like mye. Man betaler bidrag etter evne.

Hvordan samarbeider dere, mor og far?
Jeg ville tatt bidragsinnkreving via Nav, da vet du at pengene kommer. Med en privat avtale er det mye lettere å sluntre unna.
Men om du tror bf kommer til å betale, så er det ikke noe i veien for det :)
 
Opptil 33% av lønna hans (før skatt) kan gå til barnebidrag, men tror det justeres etter din inntekt også. :)
 
Du kan regne ut hva han BØR betale på NAV sin bidragskalkulator, så kan dere inngå en skriftlig avtale om det, og deretter kan du levere den til Statens innkrevingssentral slik at DE krever den inn og DU slipper å mase om å få pengene dine hver måned.
Fungerer akkurat som en avtale gjennom NAV, bare at dere slipper å betale en tusenlapp for at de skal regne ut beløpet for dere. :)

Her tjener vi like mye (eller jeg litt mer), PtG betaler 500 i måneden, og burde vel egentlig betale mindre siden han og forloveden har alt av klær og slikt selv (de har ham 40%).
Men nå er Junior over 4 og må betale for seg på trikk og buss, så da går det nok opp i opp om de skulle betale halvparten av det også. ;)
 
Det varierer jo veldig :) Når BF hadde mini annenhver helg betalte han meg 3000 kr.. 

Nå har vi 40/60 fordeling, og da betaler han halve b.hageregningen og så deler vi på klær og sko å slike ting :) 
 
Takker for svar :) Regnet ut på bidragskalkulatoren og da mente bf at beløpet som kom opp var for mye... jadda. Kanskje like greit å gå gjennom nav da. Jeg tjener mindre enn han, og er under inntektsgrensa for det gebyret de tar, så jeg taper ingenting på det. Men han må vel betale det gebyret da. Og jeg vet ikke om han kommer til å betale tidsnok heller... 
 
Hvis det er tvil om han kommer til å betale, så ville jeg tatt det gjennom nav så vet man at det kommer penger:) det har jeg akkurat gjort:)
 
Husk å be om INNKREVING gjennom NAV - det at de regner ut summen han skal betale er, så vidt jeg vet, ikke det samme som at de KREVER inn pengene.
Når du har bedt om innkreving kan du også søke om bidragsforskudd dersom far ikke betaler, og han er nok uansett kjappere ute når han får en purring i postkassen enn når "eksen maser". ;)
 
Back
Topp