Barnebidrag etter 18 år, hvor mye?

• Trådstarter Trådstarter Helgepappa
  • Opprettet Opprettet
H

Helgepappa

Guest
Lurer på om noen kan svare meg på dette. Har lett rundt på nettet og kontaktet NAV uten å få noe godt svar.
Hvordan regner man ut bidraget dersom barnet er over 18?
Man skal legge til grunn samme underholdskostnad som for barn mellom 15-18, det har jeg fått med meg. I mitt tilfelle var det i overkant av 8000. MEN pga moren hadde lav til ingen inntekt så måtte jeg betale et høyere beløp enn halvparten av dette, bortimot 6000. Grunnen til dette er at pga innteksforskjellene kan den ene parten ende opp med å betale så mye som 5/6 av underholdskostnaden. Slik er loven. Moren er av den oppfatning at jeg skal fortsette å betale dette beløpet.
Men i følge NAV sine nettsider så er ikke moren en "part i saken" som det ordrett står. Altså, dersom hun ikke er en part i saken, så skal vel ikke hennes inntekt legges til grunn? Altså vil beløpet jeg skal betale bli 50% av underholdskostnaden, dvs i overkant av 4000.
Har jeg tolket disse reglene rett, eller er det noe jeg har misforstått?

Syns disse reglene er litt uklare. Uansett er det ikke automatikk i at barn over 18 skal ha bidrag. Barnet selv må søke om dette hvis det fortsatt går på videregående skole. Slutter barnet på videregående skole faller også bidragsplikten bort.

Jeg vil anbefale deg å be NAV om å beregne bidraget. Det koster ca 1000,- kroner å få det beregnet, men da blir det i alle fall beregnet på riktige grunnlag. Jeg syns også det er rart at ikke stipendet blir medregnet når barnebidraget skal fastsettes. Min stedatter får ca 3500,- i stipend i måneden på grunn av morens lave inntekt.

Jeg fikk litt under 3000 i mnd. Av min pappa når jeg gikk på siste året på VGs for mange år siden..Husker jeg fikk et vedtak etter jeg søkte med masse informasjon osv, men husker dessverre ikke om mammas inntekt ble regnet med.. Men tror i allefall at min inntekt ble regnet med, de få ekstravaktene jeg hadde på et sykehjem..
Også regnet de kanskje på om jeg bodde hjemme hos mamma! Slik at jeg fikk mindre pga. Dette?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Back
Topp