Barnebidrag... + å gå på eggeskall...

øyensten

Flørter med forumet
Jeg og barnefaren slo opp tidlig i svangerskapet.. Selv etter flere møter på familievern kontoret var det lite som kunne reddes.. Jeg har gått igjennom perm muligheter med FVK, Nav osv., og etter å ha leitet etter best mulig løsning for babyen, blei det til at jeg beholder permisjonen. Dette var uaktuelt for han, jeg har med hjelp prøvd å finne på gode løsninger for tilvenning/samvær, men her er det enten eller. Ettersom han ikke fikk 12 uker, har han slått opp muren, og mener jeg kan fikse alt alene, " vi trengte ikke han vi".. Jeg gir han oppdatering på alt som skjer med babyen (legebesøk osv.), men får som oftes ikke noe svar. Familien hans er veldig støttende mot meg, og håper at han vil se lyset når han ser henne .(p.s. han har 2 jenter fra før av)
Så kommer det jeg lurer på... Barnebidrag, det beste er at vi lager en privat avtale, men jeg sliter med å holde motet, er lei av å møte muren hans. Etter nav sine sider er barnebidrag på 2500kr gjeldene, men når bør jeg få dette fikset. (Syta litt, men jeg er lei av å holde ting på plass). Når bør avtalen være ordnet/levert til Nav, og når skal barnebidraget begynne å utbetales?

Hvis han gjør seg vanskelig med andre ting, så hadde jeg hatt avtale via nav.
Lettere for deg å forholde seg til, og han kan ikke lure seg unna eller gjøre det vanskeligere for deg.

Tanken er der, men gebyret deres er på ca. 820kr per pers. for å fikse det for oss... føler selv at det er å kaste pengene ut av vinduet, så det beste er jo å lage en privat avtale... men eg blir kanskje nødt til å gjør det via nav, men når???...

Tar de gebyr for det altså?

Vel, jeg tenker at det er en billig forsikring for at han ikke straffer deg med å betale for lite, eller betale når det passer han.
Temmelig sikker på at det finnes en haug med eksempler på private avtaler som ikke går bra fordi mannen tror han kan slippe unna med å trekke fra for ting han har kjøpt til barnet, betale senere fordi det passer for han, eller bare la være å betale for å være dust.

Veit lite om kva som er lurt i forhold til tid, men når det kjem til slike ting er eg veldig einig med innlegga over:

ta det gjennom ein nøytral tredjepart! Er mykje betre enn å måtte mase sjølv. Eit par hundre er som nemd over ei billig forsikring når det er slike ting det gjeld.

Har litt samme problem selv. Jeg og bf ble egentlig enige om at vi skulle ha privat avtale først. Men så begynte han å oppføre seg dumt og barnslig, så jeg tror vi tar det gjennom nav. Skal levere søknad om overgangsstønad til uka, så da tror jeg at jeg skal snakke litt med noen der om dette med bidraget. Når den bør leveres osv....

Samme problemet med barnefaren! Eg vil gjerne høre fra deg om hvordan det gikk:-) Del gjerne visdommen;-)

hissigproppen skrev:
Tar de gebyr for det altså?

Vel, jeg tenker at det er en billig forsikring for at han ikke straffer deg med å betale for lite, eller betale når det passer han.
Temmelig sikker på at det finnes en haug med eksempler på private avtaler som ikke går bra fordi mannen tror han kan slippe unna med å trekke fra for ting han har kjøpt til barnet, betale senere fordi det passer for han, eller bare la være å betale for å være dust.

Enig med dette, han virker kanskje ikke helt pålitelig i følge det du skriver..

Back
Topp