Barnebøker

Heldigst

Elsker forumet
Septemberlykke 2021
Februarbarna 2023
Har dere noen yndlingsbarnebøker som dere selv leste som barn, eller som dere har lest til de andre barna deres?  Har selv nettopp bestilt en drøss med bøker fra amazon som jeg har hatt selv da jeg var liten eller fått kjennskap til da jeg jobbet i bokhandel, og i tillegg har jeg vært oppe på loftet og hentet noen bøker som jeg hadde da jeg var liten.

Gutten min liker veldig godt å bli lest for, han følger med store øyne med på både teksten og tegningene i bøkene, og det er selvfølgelig aller mest fengende hvis det er masse farger og fine tegninger. 
Her er noen av yndlingsbøkene våre (mine):

den får bli til dere engelskspråklige for tror ikke den finnes på norsk, men den har verdens nydeligste illustrasjoner.

Poden ble litt lei etter en stund da vi leste babar, litt mye hvitt på sidene, men da pekte vi på de forskjellige dyrene istedet og laget dyrelyder, og da ble han fornøyd igjen.

Keiseren av absurdia heter den på norsk, og har også helt fantastiske illustrasjoner.

Hvilke bøker leser/skal dere lese for barna deres? Vil gjerne få anbefalt både babybøker og bøker for litt eldre barn!

Foreløpig ser vi i bøkene vi har fått fra Go'boken, og noen av dem faller veldig godt i smak! [:)]

Husker ikke hvilke bøker jeg selv så i/ble lest for fra, før jeg begynte på skolen. Eneste barnebøkene jeg kommer på akkurat nå at jeg likte, er klassikerne "Folk og røvere i Kardemommeby" og "Dyrene i Hakkebakkeskogen".

Erfaring fra barnehagen tilsier at bøkene om Lillesøster faller veldig godt i smak fra 2-årsalderen, og ikke så lenge etter fenger Karsten og Petra bøkene.

Jeg har selv vokst opp som en "lesehest", og håper at jeg klarer å overføre gleden ved å lese bøker, til Vetle! [:D]

Dytter litt for meg selv jeg, siden det er så mange pålogga. [:)] Kan ikke bare være fru Løvinne og meg som er tidlig ute med lesinga vel?

ORIGINAL: Løvinne74

Foreløpig ser vi i bøkene vi har fått fra Go'boken, og noen av dem faller veldig godt i smak! [:)]

Husker ikke hvilke bøker jeg selv så i/ble lest for fra, før jeg begynte på skolen. Eneste barnebøkene jeg kommer på akkurat nå at jeg likte, er klassikerne "Folk og røvere i Kardemommeby" og "Dyrene i Hakkebakkeskogen".

Erfaring fra barnehagen tilsier at bøkene om Lillesøster faller veldig godt i smak fra 2-årsalderen, og ikke så lenge etter fenger Karsten og Petra bøkene.

Jeg har selv vokst opp som en "lesehest", og håper at jeg klarer å overføre gleden ved å lese bøker, til Vetle! [:D]

Elsker Torbjørn Egner. Ikke fullt så fargerike bilder at vi har begynt å lese dem enda, men har begge liggende på lur. [:)]

Verdens nydeligste bok synes jeg....

Ellers er mine yndlingsbarnebøker fra jeg var liten, alt av astrid lindgren, så vi har allerede kjøpt inn til Oliver... Gleeeeder meg til å begynne å lese[:D]

Og for ikke å snakke om alle bøkene av Roald Dahl da, men det er jo såklart lenge til jeg kan lese for Oliver...

Ellers er denne riktig så morsom [:D]

Foreløpig leser jeg bare pekebøker om dyr for oliver.. hehe

ORIGINAL: snusmumrik

Verdens nydeligste bok synes jeg....

Ellers er mine yndlingsbarnebøker fra jeg var liten, alt av astrid lindgren, så vi har allerede kjøpt inn til Oliver... Gleeeeder meg til å begynne å lese[:D]

Og for ikke å snakke om alle bøkene av Roald Dahl da, men det er jo såklart lenge til jeg kan lese for Oliver...

Ellers er denne riktig så morsom [:D]

Foreløpig leser jeg bare pekebøker om dyr for oliver.. hehe

Enig med deg ang "Gjett hvor glad jeg er i deg"- boka! Den er nydelig!

Når begynner vi å lese for de da ??????[8|]

ORIGINAL: *Ønskebarnet*

Når begynner vi å lese for de da ??????[8|]

Har allerede begynt jeg![:)]  Bøker med fine bilder og en setning eller to med tekst pr side passer bra for små barn.  Jeg leser det som står også peker jeg og snakker om hva som skjer på bildene.  Du ser fort om han synes det er interessant.  Her viftes det med armer og ben når det kommer noe han synes er spesielt moro, særlig hvis jeg bruker litt forskjellig stemmeleie etter hva jeg leser.   

Så gøy! Hadde egentlig ikke tenkt på at de kunne være interessert når de er så små, men da skal jeg jaggu begynne å lese til mini og!
"Tidlig krøkes for en god krok skal bli"[;)]

vi får også bøker fra go`boken leser en bok hver kveld ( bytter på 3 forskjellige )...jeg var veeeldig glad i pernille boken når jeg var mindre, selv om han mr nelson er forferdelig irriterende ellers så blir det vel noen tassen bøker etterhvert, jeg var ihvertfall veldig glad i bøker med klaffer og luker man kunne åpne...alltid like spennende og se hva som befant seg under

Foreløpig så leser/ser vi mest i Tassen-bøker, men har masse bøker på vent[:)]
Mormor og de 8 ungene, Tommelise, Barna i Bakkebygrenda, Den store godnattboka 1 & 2, HC Andersens eventyr ++++
Jeg og den nesten jevngamle søstra mi var veldig glad i bøker da vi var små, satser på at snuppa også blir det. Har masse bøker hos mamma og dem jeg tenkte jeg skulle låne med meg litt av. Bestiller ofte fra Bokklubben også.

Har satt opp de fineste bøkene i en tallerkenhylle på barnerommet, så de blir litt dekorative også[:)]

åh de bøkene dine snulle så helt fantastiske ut!!!! jeg vil ha den med jordbæra og den med dragen!!

her leser vi også,og han er virkelig intresert om vi har bilder og lager lyder,håper han blir like gla i å bli lest for,og etterhvert å lese selv som jeg var!!

ORIGINAL: ohBaby!

åh de bøkene dine snulle så helt fantastiske ut!!!! jeg vil ha den med jordbæra og den med dragen!!

her leser vi også,og han er virkelig intresert om vi har bilder og lager lyder,håper han blir like gla i å bli lest for,og etterhvert å lese selv som jeg var!!

Ett tips er at hvis du vil kjøpe bøker på nett men ikke vet hvilke så har amazon.com en sånn ordning at du kan se inni bøkene, du trykker på bildet og så får du se noen av sidene inni boka.  Er helt genialt for da får du et mye bedre inntrykk av hvordan boka er.  Bøkene på amazon er jo på engelsk da, men mange av dem finnes på norsk også.  Hvis du ikke klarer å finne tittelenkan du spørre på bokhandelen så finner de den lett for deg på norsk hvis den finnes.  Der kan du også bestille til butikken, da slipper du frakt også. (ihvertfall på norli men regner med det er likt overalt).

Tusen takk!!! Jeg hadde helt glemt Babar! Skal gå på jakt hjemme hos mamma og papp nå... Her leser vi en del Ruffen, Albert Åberg, Lille prinsesse og Thomas og Emma. Gleder meg til å begynne med Astrid Lindgren, Anne Cath. Vestly og Gubben og katten [:D]

Back
Topp