Barnebøker

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hva slags bøker liker barna deres nå? Jeg sitter og lager lister over hva jeg vil låne på biblioteket framover, så jeg vil ha masse tips. :) Helst masse skjønnlitteratur. Felix har en tendens til å enten velge noe han har lest før, eller å løpe rett til faktabøkene. 
 
Akkurat nå er det Karsten og Petra og Kardemomme by.
Historier jeg selv også liker å lese! :) Blir morsommere og morsommere å lese for henne. 
 
Kardemomme by er favoritten her også. Eller jeg har på en måte gjemt bort boken... Han har lydboken også, og hører den HVER dag på vei til barnehagen, og HVER dag på vei hjem igjen. Jeg liker den også, men trengte en pause fra boken. Bokklubben hans sender med alle bøkene som lydbøker, så vi har en stor mengde lydbøker i bilen. Ofte prøver jeg å foreslå noe annet, men nei da, Kardemomme by skal det være. :)

Karsten og Petra skal jeg skrive på listen min. Lillesøster elsker bøkene om Kokos verdens minste elefant, og det er vel på en måte en barnsligere utgave av samme serie? Vi har bare lest en bok om Karsten og Petra, og den fikk meg til å grine. :P Skal prøve å komme meg lettere gjennom de andre.
 
Hvilken bokklubb er dere med i? Alma er med i bokklubben barn, og vi ender med å kjøpe litt for mange bøker.. den historien om karsten og petra, handlet den bl.a om at de besøkte petras pappa på kirkegården? Den gråt jeg og til, nemlig.. Luna liker f.eks bøkene om ingrid, ville sikkert også likt den elefanten :-)
 
Lydbøker er veldig spennende om dagen, men det hører vi mest på i bilen. 
Egner er en slager!!
Så vi har ønsket oss Egner-bøker til bursdag og jul!
Ellers liker han godt en Tambar-bok vi har, Tøfferud, Kaptein Sabeltann osv, osv. 
Han liker egentlig det meste vi leser for han - bøker er utrolig stas. 
Vi må bli flinkere til å dra på biblioteket!
 


almara skrev:
Hvilken bokklubb er dere med i? Alma er med i bokklubben barn, og vi ender med å kjøpe litt for mange bøker.. den historien om karsten og petra, handlet den bl.a om at de besøkte petras pappa på kirkegården? Den gråt jeg og til, nemlig.. Luna liker f.eks bøkene om ingrid, ville sikkert også likt den elefanten :-)


Goboken fakta. Det er mer et abonnement enn en bokklubb egentlig, 20 faktabøker om forskjellige temaer som kommer ca en gang i mnd. Alle bøkene kommer som lydbok også, noe som var mer nyttig enn jeg trodde på forhånd. 

Det var noe om den døde pappaen som fikk meg til å grine ja, men det var en annen bok. Tror jeg bør holde meg unna den om å besøke pappaen på kirkegården. Det var bare en biting i boken vi leste, noe om at de tok buss til og fra barnehagen selv om det var sjeldne bussavganger, og om at det hadde vært lettvint om de hadde hatt bil slik som da pappaen levde. Mer skulle det visst ikke til for meg... 

Felix reagerte overhode ikke på at pappaen til Petra var død. Jeg er litt usikker på hvor mye vi kan lese om døden før han reagerer. Mannen min hadde mareritt i flere år etter en barnebok om en gutt som døde, og jeg har høytidelig lovt at den boken aldri skal i hus hos oss. Jeg bør vel egentlig diskutere det med ham før jeg leser mer om døde fedre også
 


Fru H skrev:
Lydbøker er veldig spennende om dagen, men det hører vi mest på i bilen. 
Egner er en slager!!
Så vi har ønsket oss Egner-bøker til bursdag og jul!
Ellers liker han godt en Tambar-bok vi har, Tøfferud, Kaptein Sabeltann osv, osv. 
Han liker egentlig det meste vi leser for han - bøker er utrolig stas. 
Vi må bli flinkere til å dra på biblioteket!


Vi har også lagt lydbøkene i bilen, det gjør bilturene mye enklere. :) 

Egnerbøkene er tydeligvis fremdeles like fengende som da de ble skrevet, Felix liker alle vi har. :) Tambar har ikke vi prøvd, de skal jeg sjekke ut i morgen.

Biblioteket er veldig hyggelig og nyttig synes jeg. Her har de lesestund for førskolebarn en gang i måneden, så vi prøver minst å gå på det. Oftest blir det en eller to ganger utenom også. Når jeg kjøper bøker prøver jeg å finne noe jeg synes ser bra ut, men gratis på biblioteket kan ungene få velge akkurat hva de vil. Tror det er artig for dem, selv om vi ender opp med å lese om fotball, livet i fjæra, eller andre temaer jeg synes er litt kjedelige.
 
Vi er veldig dårlige på å bruke biblioteket. Det er jo veldig koselig der, og en fin måte for barna å få lest mange flere bøker enn om man bare kjøper....

Vi skal på biblioteket på teater (Karius og baktus) om noen uker da, så får se om vi låner med oss noen bøker da :)

Amelia er veldig glad i en bok som heter "Hvem gjemmer seg i feenes land" for tida, som er litt som "Finn Willy". Bare at det er masse forskjellig de skal finne. Morsomt og lærerikt :)

Ellers går det mye i Feer og prinsesser i andre bøker også. Og hun liker godt bøker som handler om dyr. Har kjøpt noen bøker til henne som hun får til bursdagen, med litt mer handling og tekst....
 
Tambar var veldig fengende. :)

Vi har et par finn Willy bøker som vi kan kikke i i evigheter, kanskje jeg skal se etter feer også da. Det er noen søte feer i godnatt-boken vår, han liker det. Prinsesser tror jeg at jeg holder meg unna foreløpig. 
 
Her er bøkene om Pulverheksa veldig fengende;)
 
Pulverheksa har han nevnt, tror de har lest om henne i barnehagen. Den må vi prøve. :)
 
Back
Topp