Barnebøker på nynorsk

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Noen som har forslag?
Vi har allerede Boken om den ville ungen. :)

Ungen er fire år, om dere må vite. :D

Suger til meg tips. Gjerne til eldre unger. Som skal lese selv

Vi har flere bøker enn bokhylleme klarer å holde. På bokmål. Ungene går på nynorsk skole og trenger å øve på det.

Anbefalar "Vaffelhjarte", veldig koselig barnebok av nynorskforfattar Maria Parr. Har også gått som barne tv på nrk :-) pluss Tonje Glimmerdal av same forfattar.

Elles har dei ein del veldig gode tips på Samlaget og Nynorskbok

Lykke til :D

Tusen takk for mange tips :D :D Litt dårlig å bo i Sogn og fjordane og ha kun EN nynorsk barnebok...

Tusen takk for mange tips :D :D Litt dårlig å bo i Sogn og fjordane og ha kun EN nynorsk barnebok...
Vi bor litt lenger nord. Men i nynorsk kommune

Og har sannelig ikke mange, om noen, nynorske bøker. Skolebiblioteket har ikke mange se heller, ikke det kommunale biblioteket heller. Men der er i alle fall noen.

Dustefjerten av Rune Belsvik er også på nynorsk :) Her finnes det mange kjekke bøker :) Enkelt fortalt handler de om en masse artige og dels fiktive fantasidyr. Med karakterer som Bollefisen og Holesnusken og mange andre er de ganske så artige :) hehe

Min erfaring sånn generelt er at det er litt vanskelig å få tak i barnebøker på nynorsk.. Et tips som har hjulpet meg i jakten: det kan være smart å spørre når du er innom hos bokhandleren! De har ofte mange tips til bøker og kan vise deg bøker for ulike aldersgrupper på nynorsk! :-) Vet Ark har en del bøker for barn på nynorsk! :-) Lykke til i jakten!

Vi bor litt lenger nord. Men i nynorsk kommune

Og har sannelig ikke mange, om noen, nynorske bøker. Skolebiblioteket har ikke mange se heller, ikke det kommunale biblioteket heller. Men der er i alle fall noen.

Irriterende at alt skal være på bokmål.

Irriterende at alt skal være på bokmål.
Veldig mye er det ja.

Greia er at vi bodde i Bergen til eldste var fire, og i hans bhg jobbet nesten ingen på hans avd som snakket bergensk heller

I to år var han hjemme, oppdradd som sunnmøring i eksil
Så begynte han i bhg. Og sier jeg. Han sier ikke eg, som en bergenser eller e som jeg gjør eller ej som de sier her. Han sier jeg.

Han går på skule. Han skal lære å skive nynorsk. Han trenger å lese nynorsk. Mye.

Veldig mye er det ja.

Greia er at vi bodde i Bergen til eldste var fire, og i hans bhg jobbet nesten ingen på hans avd som snakket bergensk heller

I to år var han hjemme, oppdradd som sunnmøring i eksil
Så begynte han i bhg. Og sier jeg. Han sier ikke eg, som en bergenser eller e som jeg gjør eller ej som de sier her. Han sier jeg.

Han går på skule. Han skal lære å skive nynorsk. Han trenger å lese nynorsk. Mye.

Ja, det gjør han nok, mine også. Her i huset er det jeg som er problemet. :P Jeg snakker slik jeg skriver, mens her snakker ho alle nynorsk, så vesla veksler litt. Hun sier eg, men varierer mellom ikke og ikkje, liker og lika osv osv. ;)
Jeg elsker å lese nynorsk for henne, da. :D

Kommer dessverre ikke på noen navn på noen bøker

Suger til meg tips. Gjerne til eldre unger. Som skal lese selv

Vi har flere bøker enn bokhylleme klarer å holde. På bokmål. Ungene går på nynorsk skole og trenger å øve på det.
I fjor leste min da 6 år gamle serien om Knoterud FK. Han hater fotball, og lærer bokmål på skolen, så jeg regner med at bøkene må ha vært fantastisk bra for at han likevel skulle sluke dem slik.:p Har sett på biblioteket at de har enda en fotballserie på nynorsk, men jeg bet meg ikke merke i hva den het. Gutten min har også lånt noen bøker på nynorsk av Rune Belsvik som er nevnt over her.

Min liker jo til og med fotball, så vi får prøve. En tur på bibilioteket er planlagt. Prioriterte bare ikke det på en lørdag med sol.

Back
Topp