Barnebøker[emoji94]

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Hvilken bøker anbefaler dere å ha til barnet?
Har dere noen tradisjonelle bøker som dere hadde når dere var små som dere leser for barnet deres/skal lese for barnet? Eller har dere noen anbefalinger generelt på bøker dere anbefaler å ha i et barnerommet?
Hva er bra med de, og hvorfor vil dere eller leser dere de til barnet?

Kommer an på alderen, men altså ja her kommer en samling med forfattere/boktitler/figurer.. Klassikere som Thorbjørn Egner, Astrid Lindgren. Bøkene om Albert Åberg. Tambar. Bukkene Bruse. Lillesøster. Eric Carle sine bøker. Tove Jansson. Alf Prøysen. Klassiske folkeeventyr. Harry Potter.

Jeg elsker bøker, og håper å videreføre leseglede til mine barn, både hjemme og på jobb i barnehagen [emoji4]

Til baby var det mye fint fra Godboken. Gogo-bøker som har klare farger og går på rim. Og så de fine bøkene med lyd. Vi hadde en med fuglesang. Gøy når ettåringen kan gjenkjenne fuglelyder ;) Leste en del Mopp og Mikko og, de var gøy.

Til større barn er det gøy med vrimlebøker, bukkene bruse, Kardemommeby og hakkebakkeskogen er fine fordi det ikke er noen som er snill og noen som er slem, kan bli fine samtaler. Kari Grossmanns barnehageboka er fin fordi den går gjennom hele barnehageåret, vi leser den ofte mot slutten av ferier for å minne på hva som er fint med barnehagen. Lille larven aldrimett, muldvarpen som fikk bæsj på hodet, mengder av bildebøker.

Faktabøker er også populært. Fint å la barna få fordype seg i emner de er interessert i. Trenger ikke alltid lese all skriften, særlig om boka egentlig er for eldre barn, men snakke om det de ser på bilder. Blir fine samtaler om vulkaner, hydraulikk, solsystemet osv.. min gutt elsker faktabøker! Bruker biblioteket mye sånn at vi kan variere litt.

Synes det er fint med sånne God natt-bøker som har litt ulike fortellinger, klassiske eventyr, sanger og dikt.

Liker godboken sine :) eldste er nettopp fylt to år og han liker godt bøker om biler og byggeplasser, gjerne med sider som kan trekkes ut og mange ulike ting vi kan snakke om på hver side :)

Back
Topp