Barne tv på NRK

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Nå er det andre gang på kort tid jeg reagerer.
I påsken var første gang, da hadde barne tv vertene en gjette lek. Den ene hadde en appelsin på hodet og skulle gjette hva det var for noe. Ett av spørsmålene h*n stilte var "kan det brukes som pistol?" Den andre svarte "ja, det er vell mulig". Når vedkommende så hadde gjettet riktig, så tok han appelsinen i hånden og latet som det var en pistol.
I dag så jeg på barne tv med datteren min. Og barne tv verten dro ulike ting ut av en pose. Så dro h*n en bleie ut av posen og kaster den raskt vekk, samtidig som han nesten roper "æsj, en bleie!!!"

Er det virkelig sånn barne tv er blitt??

Hva var galt med det? :p Jeg er oppvokst med Mummitrollet der mummipappa jaget vekk Hufsa med geværet sitt. :P

Ja,hva var galt?

Vi så at Emil ble kalt ting av pappan sin og dratt etter øra,ingen varige men her...

Hva var galt med det? :p Jeg er oppvokst med Mummitrollet der mummipappa jaget vekk Hufsa med geværet sitt. :p
Ja,hva var galt?

Vi så at Emil ble kalt ting av pappan sin og dratt etter øra,ingen varige men her...
Mulig jeg reagerer sterkt på dette grunnet ting jeg ser i dagen. Jobber i barnehage, og der har vi barn ned i 4 års alderen som har full kontroll på hva fort night er (skrives det sånn??) og absolutt alt skal bli brukt som våpen og de er ikke snille med hverandre... Og vi jobber med å få bukt med denne utfordringen.

Og det ned bleie er jo bare trist... Jeg vet om flere barn med spesielle behov som bruker bleie. Ikke så kjekt når det blir fremstilt på den måten.

Mulig jeg reagerer sterkt på dette grunnet ting jeg ser i dagen. Jobber i barnehage, og der har vi barn ned i 4 års alderen som har full kontroll på hva fort night er (skrives det sånn??) og absolutt alt skal bli brukt som våpen og de er ikke snille med hverandre... Og vi jobber med å få bukt med denne utfordringen.

Og det ned bleie er jo bare trist... Jeg vet om flere barn med spesielle behov som bruker bleie. Ikke så kjekt når det blir fremstilt på den måten.
Fortnite er ganske ekstremt da og da noe de har fra foreldre/søsken og ikke barne TV. Er barn i bhg til mine barn som spiller det.
Bleier er æsj fordi de inneholder tiss og bæsj, ikke fordi det er ekkelt å bruke det. Man kan analysere ting i alle retninger men barna ser som regel veldig enkelt på ting.

Hvis dette er for ille, kan brne tv knpt lage noe som helst :p
Det er foreldrenes oppgave å snakke om og forvalte det barna ser på tv, sånn kan de skape den meningen i innholdet de ønsker for barna. Og foreldre kan snakke om at det ikke er hyggelig å leke skytelek, og at man kan tøyse med at bleier er æsj, men samtidig snakke om at noen må bruke bleie lenge og det er ikke deres feil og ikke æsj :)
Barne tv skal ikke oppdra barna, og det er som sagt foreldrene som bestemmer hva barna skal se på.

Hvis dette er for ille, kan brne tv knpt lage noe som helst :p
Det er foreldrenes oppgave å snakke om og forvalte det barna ser på tv, sånn kan de skape den meningen i innholdet de ønsker for barna. Og foreldre kan snakke om at det ikke er hyggelig å leke skytelek, og at man kan tøyse med at bleier er æsj, men samtidig snakke om at noen må bruke bleie lenge og det er ikke deres feil og ikke æsj :)
Barne tv skal ikke oppdra barna, og det er som sagt foreldrene som bestemmer hva barna skal se på.
Men nå NRK feks sier at de ikke kan sende jul i Skomakergata, fordi den ikke er pedagogisk nok. Så tenker jeg dette ikke er greit.

Men nå NRK feks sier at de ikke kan sende jul i Skomakergata, fordi den ikke er pedagogisk nok. Så tenker jeg dette ikke er greit.

Tenkte at det vr fordi jul i Skomakergata er gørkjedelig jeg :p

Også tror jeg ikke det pedagogiske aspektet er grunnen til at det ikke sendes. Dette finner jeg fra NRK om hvorfor jul i Skomakergata ikke sendes:

"Han forklarer at serier med teaterstil og voksne skuespillere i hovedkarakterene er mer eller mindre avleggs i 2012, og at barna nå er vant også å se jevnaldrende i bærende roller.

– Det er viktig for oss å skape nye tradisjoner for barna i alderen 2-12 år, og ikke gjenbruke det som ga foreldre og besteforeldre gode minner, sier han og viser til storproduksjonen «Julekongen», som blir årets NRK-julekalender på TV og nett."

Så argumentet går på at julekalender skal speile samtiden og den barnetvformen barna er vant til, med barn i hovedrollen og mer oppdatert handling og ikke minst det tekniske aspektet av tv-produksjon som gir et annet prosjekt enn man kunne da Skomakergata ble spilt inn.

Jeg er helt enig med deg. NRK har sunket til et lavmål, jeg synes programlederne er mer barnslige og "dumme" enn de var før. Glad mine unger ser på andre ting.

Må være rimelig ødelagte de barna som går i bhg du jobber i. Ser ikke helt problemet her. Hva slags Barne-TV er riktig for deg da?

Må være rimelig ødelagte de barna som går i bhg du jobber i. Ser ikke helt problemet her. Hva slags Barne-TV er riktig for deg da?
Er vell ikke barna som er ødelagt?

Jeg jobber også i bhg. Spillet du snakker om kommer ikke fra barne-tv,men fra nettopp,spill. Da blir det min jobb i bhg å legge til rette for annen lek,bryte mønsteret med våpenskytelek,opprette god dialog med foresatte om denne leken er problematisk, o.l. For øvrig har jeg ikke denne problemstillingen hvor jeg jobber.

Og det med bleien er jo bare uskyldig moro vel?

Jeg er helt enig med deg. NRK har sunket til et lavmål, jeg synes programlederne er mer barnslige og "dumme" enn de var før. Glad mine unger ser på andre ting.
Takk :) akkurat det jeg skulle si!!

Jeg jobber også i bhg. Spillet du snakker om kommer ikke fra barne-tv,men fra nettopp,spill. Da blir det min jobb i bhg å legge til rette for annen lek,bryte mønsteret med våpenskytelek,opprette god dialog med foresatte om denne leken er problematisk, o.l. For øvrig har jeg ikke denne problemstillingen hvor jeg jobber.

Og det med bleien er jo bare uskyldig moro vel?
Er det vi jobbet med daglig over en lang lang periode, og nå har vi super fin lek. Men når sånne ting kommer på NRK, at å bruke en appelsin som pistol (hadde det No vært en banan), så synes jeg ting blir for dumt.

Jeg jobber også i barnehage og ser det samme som deg. Det er ikke alle barna som er sånn, bare noen få. At barnehagebarn vet hva Fortnite er, er ikke Fortnite sin feil. Barna har gjerne søsken som spiller det og sniker seg inn for å se dem spille, eller har foreldre som ikke bryr seg om hva ungene ser eller spiller.
Det er vårt ansvar som foreldre å snakke med ungene våre og se til at de ikke spiller eller ser upassende ting.

Som en annen sier her så er bleie=tiss og bæsj. Barn vil ikke assosiere det med noe annet, de tenker ikke på at barn med spesielle behov bruker det og er derfor ekle. Bleie er ekkelt fordi det er tiss og bæsj i den. Det er hvordan vi voksne møter disse tingene på som er viktige... Dette jobber vi med på jobb der vi har en med spesielle behov. Har fokus på at han er et menneske som andre, bare litt annerledes. Vi normaliserer det.

Når det er sagt så skjønner jeg hvorfor du tenker som du gjør. :)

Back
Topp