Barne og ungdomsarbeider / førskolelærer

lucillen

Elsker forumet

Litt spørsmål om barne og ungdomsarbeider og førskolelærer .

Noen som vet hva som er start timelønnen i sfo / skole ?

Utdannelsen ble tatt for ca 15 år tilbake og bare denne uten noe fagbrev eller jobb innen dette etterpå .

Ble en annen utdannelse og et annet yrke en periode . Noe som ikke har noe med dette . 

Hvordan er lønnsstigningen for en barne og ungdomsarbeider ?

Noen som har utdannet seg til førskolelærer og vil fortele litt om dette yrket ?

Er det noen som har tatt utdannelsen via internett og er dette noe å anbefale ? 

Er selve utdannelsen vanskelig ? Tenker om en har vanskelig matte og engelsk til dømes ? 

Kan førskolelærere jobbe andre steder enn barnehage ?

Hvilke tillegg utdannelse trenger en for å jobbe i skolen 1 - 4 klasse eller er denne muligheten borte nå ? Hva mangler en når en tar tillegg utdannelse og er det 1 år ekstra ?

Hvordan er lønnen for en ny utdannet førskolelærer ?

Takker masse for svarene ! ! ! 

Eg går førskolelærer no, nettopp ferdig med andre året. Det er kjempe kjekt! Men eg skal bygge på enda et år. 4 året sånn at eg kan jobbe i skolen :) Grunnskolen. Ellers frister en mastergrad, spesielapedagog eller logoped men da blir det 2 år mer. Matte grudde eg meg for i førskolen og men det har gått kjempe fint. En må bare tenke enkelt og at ALT barna gjør omhandler matte; sammenligning, statistikk, størst, minst o.l. Et kjempe gøy yrke der INGEN dag er lik :)

Lønn kan eg ikke svare deg på enda, har jobbet 3 år i bhg men da som assistent. Er endel mer som utdannet :) Engelsk er ikke et fag i førskoleutdanningen så ikke tenk på det. Du tjener ialelfall mer med høgskole utdanning førskolelærer enn som barne og ungd. arbeider.

Jeg er utdannet førskolelærer. Jobber idag som pedleder på en 2-6årsavdeling med 16 barn sammen med 2 assistenter. Trives veldig godt!

Tok utdannelsen heltid over 3 år ved høyskolen i Halden.
Disse fagene hadde vi:
1 året: pedagogikk, musikk, kropp og natur, matte og norsk
2 året: drama, forming, kropp og natur, pedagogikk og samfunssfag
3 året: fordypningsfag første halvåret, så rle og bacheloroppgave i pedagogikk.

lucillen skrev:

Førskolelærerutdanningen er ikke vanskelig. hvordan den er lagt opp (rene fagperioder eller tverrfaglig arbeid osv) og hva som er pensum varierer VELDIG fra skole til skole og hvilke lærere du har. Og jeg vil tro nettstudier er anderledes enn vanlig deltid og heltid og så har du yrkesbasert også. men det meste er veldig lett, altså ting man vet uten å lese om det. Ingen vanskelig matte, det er jo begynnende matematikk-opplæring og når 1-6åringer klarer det så klarer du det også;) Engelsk lærer du ikke. Men du har norsk, samfunnsfag, naturfag, drama, musikk, forming, krl (mulig den er forandret nå), fysfos og ikke minst pedagogikk.

Lønna er ikke bra ift jobben du gjør, men det er jo typisk for mange kvinnedominerte yrker... Men det er et yrke som er veldig givende.

For å jobbe i skole kunne man før ta et år som het paps men det finnes ikke lenger. nå må du ta 2 år og det heter glsm (matte og lese og skriveopplæring).

Takker for svar ! 

Noen som vet hva starttime lønnen for barne og ungdomsarbeider med kunn utdannelse er viss en jobber i sfo ? 

Hvilke arbeidstider er normale ? 

googla lønna, startlønn på 270 000kr i 2010. max ans 308 000kr. men det har vel økt en del da, men du tjener vel 100 000kr mer i året som ped leder i bhg feks.

Kommer ann på fra kommune til kommune tenker jeg.
Men på skole/sfo har man jo litt mindre time/mnd lønn, pga. alle feriene.

Ser nå du vil videreutdanne deg til førskolelærer? Da får du ok lønn. Som lærervikar får jeg rett under 300' i "årslønn". Og det er startlønn vikar.

Jeg tror du kan jobbe i 1-4 klasse.
Men må kanskje ta 1år ekstra for å være kontaktlærer? Litt usikker. Vet lærerutdanningen er 4år hvertfall. Og førskolelærer er 3år.

Nyutdannet førskolelærer her, jeg har hørt er runt 340''

Back
Topp