Barndåp / navnefest?

FrKanin2014

Forelsket i forumet
Er jo leeeenge til akkurat det da.. men jeg lurer på om noen har tenkt noe på det??

Jeg lurer også på om noen har hatt navnefest før? Hvordan foregår det egentlig. ?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Her blir det barnedåp :) Vi er begge døpt og snuppa vår er døpt så det blir det samme for nr 2. Syns det er en fin tradisjon :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Dåp hos oss. Begge barn er døpt. Syns det er en veldig hyggelig stemning i kirken til sånne anledninger:)

Vi har allerede diskutert det her hjemme, og vi går for dåp etter mitt ønske. Har ikke selv arrangert navnefest, men var gjest i en via humanetisk forbund. Var en fin seremoni, med presentasjon av babyene, hver baby fikk et dikt dedikert til seg, også var det noe sang. Foreldre gikk opp med baby en og en, og fikk et slags diplom/attest eller hva det var.

Fint med navnedag altså, men for meg er alt annet enn tradisjonell dåp uaktuelt. :-)

Blir dåp her også! Men navnefest er helt sikkert koselig det også:) Fint å markere at barnet har fått et navn syns jeg!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Blir dåp her, de 2 andre er også døpt ;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Her og blir det dåp! Vi er alle døpt i familien og vi giftet oss i kirken :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Tenker så mye på det. Ingen av oss er kristne, men vi er jo troende (bare ikke akkurat på den kristne guden :P). Vi vil absolutt ikke ha human-etisk dåp, og kirken passer oss jo ikke helt heller.... Finner liksom ingen gode alternativer, så ender vel opp med kirka selv om ingen av oss er noe særlig komfortable med det. Er jo et høyt ønske fra besteforeldre og oldeforeldre med kirkelig dåp også..

Vi hadde bare en fest/sammenkomst sist vi :-) Kallte det for navnefest, men hadde ikke noe seremoni.

Primærgrunnen til at vi gjorde det var at vi ønsket å samle familiene og at alle skulle få se/møte barnet. For vår del ble derfor en seremoni helt overfladisk.

Kristen dåp er og var helt uaktuelt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ikke døpt førstemann, og kommer ikke til å døpe noen av barna.

Kirkelig dåp er helt uaktuelt for oss, det har vi heldigvis vært enige om i flere år allerede. Vi er riktignok begge døpt selv og giftet oss i kirken, men vi klarer ikke personlig å mene det såpshandlingen innebærer og det blir da feil for oss å døpe barnet. Ut over dette har vi ikke snakket noe om hva vi ønsker å gjøre, men jeg ser for meg at det vil være naturlig med en liten sammenkomst/markering.

Last edited:
Her blir det dåp :)
Hadde en kjempe flott dåp for lillegutt , så blir nok en til lille i magen også <3
Pluss at vi begge er døpt av oss også , så da er det greit og vidreføre den tradisjonen =)

Vi skal nok ha dåp :) Storebror er døpt, så da blir det det samme på neste :)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Blir dåp her siden storesøster er døpt. En fin tradisjon. Jeg kunne gjerne valgt navnefest, men min samboer ville gjerne at barna skal døpes, så da går vi for det:)

Blir dåp i den katolske kirken, som med storesøster og storebror.

Her blir det kirkelig dåp :) det er tradisjon her i familien, og både jeg og barnefar er døpt. Gleder meg til dåp jeg :D
Da SKAL jeg komme inn i bunaden min (som jeg ikke får brukt ellers i år :( )

Back
Topp