Barnas utvikling

Nela

Glad i forumet
Novemberfnuggene 2023
Et spørsmål til dere fine jenter/damer.

Nå begynner februar babyene å bli så store, og det skjer mye i utviklingen. Noen krabber, noen reiser seg opp, noen ligger på magen osv.

Det jeg lurer på. Dere som har barn som ikke er så mobile enda, om dere setter opp barnet slik at han/hun kan sitte?

Her kan hun sitte om vi setter henne opp, men hun klarer ikke å sette seg opp selv. Og jeg prøver å heller legge henne på gulvet, i stedet for å sette henne opp. Jeg tenker at så lenge de ikke klarer å sette seg opp selv så er ikke sjelettet ferdig utviklet/sterk nok, selv om de har ballanse nok til ikke å falle...
Hva mener/gjør dere?

Vår klarer å sette seg opp nå, men før han gjorde det satte vi han ikke opp. Unntaket var at han vokste ut av babydelen av tripptrappen, så i et par uker satt han i vanlig tripptrapp under måltidene. :-)

De skal ikke settes opp før de gjør det selv nei. Jeg hadde ikke gjort det. Men kan sitte i stol under måltid og i fanget, men ikke alene på gulvet.

Det er ikke anbefalt å sette de opp før de gjør det selv nei. Med mindre det er korte perioder feks å spise i tripptrapp-stol.

Mi har ikke satt seg opp selv. Men jeg setter henne opp. Rett og slett fordi hun aldri har kunnet ligge på gulvet. Hun bare hyler. Jeg lar henne ligge å sutre og klage litt, men ikke hylgrine - og hun gir seg ikke. Og jeg er mye sammen med henne og leker og får henne til å rulle og rotere og opp i krabbestilling osv. Men hun er veldig lite tolmodig. Tror det er en blanding av kolikksmerter og ubehag ved allergi som gir behovet for å bli båret/nærhet/distrahert og generelt utolmodig og temerementfull personlighet. Og hun bruker ikke smokk og gjør det heller ikke lettere. Men jeg legger henne så ofte som mulig, så sitter hun ellers.

Storebroren satte seg opp når han var 5 mnd. Jeg tror ikke skjelettet hans var noe mer utviklet for å si det sånn, så det stemmer nok ikke. Men de skal ha sterke nok muskler til å gi støtte til skjelettet så det holdes i riktig stilling. Jeg har holdt mange babyer og alle er forskjellige. Noen er noen deiger som ikke kjennes ut har muskler i det hele tatt og som vingler alle veier og som du må støtte opp, andre er mye sterkere. Mine unger er sterke i kroppen og jeg synes datra mi kjennes sterkere ut enn det sønnen min var, det er bare teknikken hun ikke har funnet ut av enda. Hun får trent kjernemusklaturen like mye som andre barn, så er ikke redd for det. Satt stødig med en gang og klarte å rette seg opp helt alene, det viser jo sterk kjernemusklatur. Men hadde hun bare seget sammen som en potetsekk hadde jeg ikke latt henne sitte.

Last edited:
Nei, jeg har ikke satt henne opp selv. Men nå sitter hun selv likevel! Er bare halvannen uke siden hun gjorde det første gang, og nå sitter hun kjempefint! Klarer også å reise seg hvis hun holder seg fast til noe, og det gjorde hun ikke for noen dager siden.
Utviklingen skjer helt plutselig, og det går veldig fort:)

Jeg satte henne litt opp i korte perioder, og gjorde det samme med storesøster. Men da kunne hun sitte selv, ikke sette seg opp selv.

Gutte satt seg opp selv for første gang forrige uke.. Har ikke satt han opp før det.. Har kun lat han ligget på gulvet.. Har egentlig ikke hatt balanse til det før nå heller..

Jenta vår kan ikke sitte enda. Jeg øver litt balanse på fanget, og på gulvet. Holder henne i hendene så hun kan finne tyngdepunktet. Setter henne aldri i stol, sterkt frarådet av fysio. Får ta det når det kommer. :)

Nei, han sitter kun i tripptrappen under måltid.

Sitter i newbornsetet å spiser :) Kan holde balansen selv om jeg setter han i sofaen mot ryggen, men ikke ellers og kommer seg ikke opp selv heller... Så han sitter kun på fanget mitt og litt i vognen om han absolutt ikke vil roe seg og jeg ikke har med bæresele :)

Jeg satte henne litt opp før hun gjorde det selv. Tok halvannen uke før hun begynte å sette seg opp etter det. Vet ikke om det var tilfeldig eller ikke. Hun har veldig god balanse.

Back
Topp