Neida, er superenkelt: tiner fileter og legger de på aluminiumsfolie i ei ildfast form, har på noe krydder (her elsker alle Skjærgårdskrydder), krydrer lillemor sin filet bittelitt og har MASSE krydder på de til oss voksne. Steker på 200 grader i 15-20 min i ovnen. Mens laksen steker koker du ris og lager salat, creme fresh har vi ved siden av siden lille har melkeallergi.
Lapskausen lager jeg selv. Kutter opp potet, gulrot, kålrot og løk i små terninger (jo mindre biter des kortere koketid) og koker i ca 15-20 min (eller til de er møre) sammen med en buljongterning, tilsett pølsebiter mot slutten av koketiden (de trenger bare 5 min). Heller av kokevannet, men hell det i en bolle e.l. og moser grønnsakene litt, tilsetter litt av kokevannet om det virker tørt og 2 gode ss med margarin/smør og smaker til med salt og pepper.
Om du har dårlig tid når du lager middag kan du omså kutte opp grønnsakene dagen før, og la de stå i kasserollen med vann og det hele klart i kjøleskapet til neste dag. Så er det bare å hive på kok når du kommer fra jobb

Jeg koker alltid en DIGER porsjon med lapskaus, og fryser ned så vi har 2-3 middager med lapskaus i fryseren