Barn veldig knyttet til far.

Bkno3390992

Andre møte med forumet
Heisann.

Jeg har en datter som er blitt 9 mnd allerede. Fra starten av, spesielt når hun ble klarover at jeg som far er tilstede har hun med spesielt grining ytret sin frustrasjon når jeg går "fra" henne i stuen, kjøkken, bad, soverom osv, selv om hun er med mor. I starten var det mest når jeg kom hjem fra jobb, en overveldende glede fra henne over å se meg - noe jeg satt stor pris på og som ble et øyeblikk. Men selv da når mor tok henne begynte hun å grine og ville til meg. Der og da var det litt søtt og jeg følte meg endelig nødvendig.

Så begynte jeg i permisjon og dette har bare eskalert. Nå er det så "gale" at hun hyler hver gang jeg går vekk 1 meter. Men det som er det tøffeste i dette er at når mor kommer hjem fra jobb får hun ikke den samme velkomsten som jeg fikk. Hun er glad for å se henne men går fort over til at hun skal tilbake til meg.

Mor tar dette veldig tungt da hun etter lange dager motiverer seg med å være med vår datter når hun kommer hjem fra jobb.

Jeg tar også dette tungt da det samtidig er kjekt, litt krevende når jeg er alene og jeg ser hvordan min samboer reagerer på dette. Vi tror og håper litt at hun er inni en liten periode akkurat nå.

Er det noen som har vært i lignende situasjon?

Last edited:
Dette høres hvertfall normalt ut. Vi Har hatt det mye sånn, abre motsatt, at barnet helst ville være hos meg uansett.

Og separasjonsangst i denne alderen er veldig vanlig, jeg kunne ikke være bak pipa i stua engang før det var full krise og hadde vi besøk kunne jeg ikke gå på do.
Det var mest intenst fra 10 mnd til 14 mnd her.

Det som er viktig er å legge til rette for tid mellom barn og den forelderen barnet er minst knyttet til, og at man får forsøke å roe barnet uten at den andre kommer inn i situasjonen. Det fungerte fint hver. Gutten kunne bli lei seg når far skulle ta med på badet og gråte, men når de kom inn på badet sammen gikk det bedre. Og vi har alltid lagt barnet annenhver kveld, selv om han iblant trengte at jeg kom inn i leggingen til far.

Jeg vet ikke hva mer man kan gjøre enn at mor og barn får tilbringe tid alene sammen så mye som mulig. Også vil det nok endre seg med tiden, her har det hvertfall langsomt endrer seg til at begge er like stor favoritt hos barnet (snart 2 år), selv om han er bittelitt mer mammadalt fremdeles.

Med datteren vår opplevde vi dette, og at det gikk begge veier, alt etter hvem som var mest med henne. Det gikk seg veldig greit til etter hvert, og nå (2,5år) er det igrunn 50/50 hvem hun velger. Skjønner at det kan være litt sårt for mor. Har kjent mye på det selv i perioder, men ja det går over :)

Vi har opplevd det samme, men ikke så tidlig som dere.
Vår datter var veldig knyttet til meg det første året, kanskje naturlig nok. Så var det pappa perm fra 12-18mnd, og etter det ble hun veeeeeldig pappadalt. Alt handlet om pappa, og hun lurte på hvor pappa var med en gang han ble borte.
Det var såvidt jeg fikk en kos når jeg kom hjem.
Men etter barnehage start, når vi ser henne like lite begge to, så har det blitt mye bedre.
Om vi henter samtidig, så får begge en kos og hun roper på begge.

Håper det jevner seg ut for dere også :)

Takk for svar, mye av det som svares er det jeg tror også etter å ha undersøkt litt. Men er spesielt vanskelig for mor når det står på.

Vi får satse på å at det går over slik at det blir litt mer balansert

Takk for svar, mye av det som svares er det jeg tror også etter å ha undersøkt litt. Men er spesielt vanskelig for mor når det står på.

Vi får satse på å at det går over slik at det blir litt mer balansert

hva med om mor får litt alene tid med henne når hun kommer hjem fra jobb?

Back
Topp