Barn/ungdom som får blodtrykksfall eller besvimer

Kulenr3

Glad i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei!

Fjortenåringen besvimte eller fikk blodtrykksfall på butikken i går. Hun mister syn og hørsel og forsvinner noen sekunder til jeg får lagt henne ned på gulvet. Etter hun får summet seg litt er hun helt fin igjen.

Dette er tredje gangen jeg opplever det, men det er flere år mellom.

Hun er slank, men spiser greit og er frisk ellers. Men hun blir veldig ofte svimmel når hun reiser seg pga blodtrykket.

Har nå bestilt en legetime for å sjekke ut, leste også at det ikke var så unormalt at dette skjedd særlig jenter i oppveksten.

Er det flere som har barn dette skjer med?

Nei, har ikke barn med det. Men jeg selv har slitt med lavt bt siden ungdomstida, får ofte blodtrykksfall hvis jeg reiser meg for fort. Svimte av under den ene graviditeten (hadde drukket litt lite, hjulpet en bruker med dusj slik at jeg var varm, svartnet for øynene og gikk rett i gulvet).

Jeg må bare passe på å reise meg rolig, og bøye hodet nedover hvis jeg merker at det begynte å svartne for øynene. Da gir det seg ila kort tid :)

Ikke helt det du ønsket svar på, men:p

Jeg har ikke barn med det, men opplevde det samme en periode da jeg var på den alderen. Mor tok meg med til legen, som sa at det var normalt for jenter på min alder. Husker ikke når det gikk over, men det gjorde i alle fall det :happy:

Har hatt det selv i den alderen, og datteren min på 15 har det også. Tror det er helt normalt, jeg vokste det av meg etterhvert.

Jeg hadde det slik da jeg var på den alderen. Reiste aldri til legen, men regner med det var fordi jeg ikke spiste nok. Hadde anoreksi

Jeg hadde det slik når jeg var ung, og jeg har det også i voksen alder. Jeg har fått diagnosen pots i voksen, og det forklarer hvorfor jeg har og har slitt med dette siden jeg var ung. Jeg ville sjekket det opp.

Jeg og besvimte av og til som ungdom/ung voksen. Og ble fort svimmel. Var hos legen med det en av de første gangene det skjedde, men ingen tegn til noe unromalt. Nå er det flere år siden det skjedde sist (men kan fortsatt oppleve å bli litt småsvimmel/uvel når jeg er syk og presser meg litt for mye f.eks.)

Det er ganske vanlig som
Du skriver, og kan skyldes alt fra ubehag/angst, smerter og ulike mer eller mindre psykiske årsaker uten at dette trenger være «sykelig». Det KAN være mer alvorlige ting som hjerterytmeforstyrrelser, elektrolyttforstyrrelser (f eks v/ anorexi).
Vil anta lave hemoglobinverdier kan bidra om hun menstruerer, blør mye og får i seg lite jern gjennom kosten og evt tilskudd, men det er nok isåfall bare en komponent av det hele.
Uansett: det ser ut som en hensiktsmessig tilnærming; ikke gjør noe big deal it av det, men ta en tur til legen.

Jeg sliter med lavt blodtrykk og blodtrykksfall men ikke så kraftig. Hos meg er det bare konstant lavt.
Men få satt opp hjertesjekk så fort som mulig. Det er ikke for å skremme, som oftest er det helt ufarlig. Men med en gang jeg hører om dette får jeg angst pga noe som skjedde med en venninne i barndommen.
Håper alt er i orden :Heartred

Jeg besvimte to ganger i starten av 20-åra. Tror det skyldtes for lite væske begge ganger. Ringte legen om det, og fikk til svar at jeg burde passe på å drikke nok vann. Hvis det begynte å skje flere ganger/ofte skulle jeg få time for sjekk. Etter det ble jeg flinkere med å drikke vann før jeg gikk ut døra, og har ikke opplevd det etter det. Så kanskje ett lite tips.

Back
Topp