Barn tv-titting og skjermbruk

A-40506302

Flørter med forumet
Hei,
Min 15 måneder gamle gutt elsker å se på TV, og hvis det varer i mer enn 10/15 minutter, begynner han å gni seg i øynene.

Vi begrenser TV-tiden, ser kun når han spiser eller skifter bleie. Jeg har nesten sluttet å se på TV selv for å unngå at han belaster øynene sine.
Hva gjør resten av dere?

Vår lille på snart 13 mnd får kun se på skjerm ca 10 min i uken ifm negleklipping :laughing002

Vi voksne ser bare på tv etter mini er lagt for kvelden.

Det høres ikke normalt ut. Vi har fri skjermtid og barna mine ser oppmot 2-3 timer tv hver dag (de sitter aldri i ro da, med ADHD-tendenser hoppes det i sofa, lekes med noe ved siden av, vugges, froskehoppes osv, de sitter aldri fiksert) og de har aldri gnidd seg i øynene. Kun om de er trøtte, og da uavhengig av om det er en pc-skjerm tilstede.

Har dere kontrollert om barnet kan være svaksynt/ha tørre øyne/allergier? Synes det høres mer ut som det, eller kronisk trøtt for tiden?

Jeg er ganske opptatt av å begrense skjermbruk for barnet mitt. Hun er snart 18 mnd, og har ikke sett på TV (vi har ikke TV) eller PC, og får ikke se på mobilen min. Vi har heller ikke nettbrett. Jeg har bare mobilen fremme unntaksvis mens hun er våken, og leser/svarer på meldinger etc når hun sover. Jeg er ikke så fanatisk på så mye annet, men akkurat dette med minimalt skjermbruk mens hun er så liten, er viktig for meg.

Ser ikke på TV mens mini (13mnd) er våken.
Han fikk se noen episoder minibarna på et par minutter i sommer, men nå er ikke tv en del av hverdagen hans.

Det høres ikke normalt ut. Vi har fri skjermtid og barna mine ser oppmot 2-3 timer tv hver dag (de sitter aldri i ro da, med ADHD-tendenser hoppes det i sofa, lekes med noe ved siden av, vugges, froskehoppes osv, de sitter aldri fiksert) og de har aldri gnidd seg i øynene. Kun om de er trøtte, og da uavhengig av om det er en pc-skjerm tilstede.

Har dere kontrollert om barnet kan være svaksynt/ha tørre øyne/allergier? Synes det høres mer ut som det, eller kronisk trøtt for tiden?
Nei vi har ikke gjort det. Takk for tips skal høre med helsestasjon om hva vi evt kan gjøre.

Back
Topp