Barn til lege, taxi dekket?

*treSmå*enTil*

Elsker forumet
Septemberlykke 2015
Hei, har en datter som må til lege i morgen. Men får ikke time før jeg ringer halv 9 i morgen tidlig. Problemet er at jeg ikke har lappen og får ingen til å kjøre meg. Kan hun få gratis taxi da?:)

Nei det tror jeg ikke man kan få.
Hvorfor skulle man det, når jeg tenker etter. Har i grunnen ikke tenkt på det.

Nei det tror jeg ikke man kan få.
Hvorfor skulle man det, når jeg tenker etter. Har i grunnen ikke tenkt på det.

Spørs vel hvor langt unna legen man bor og om det ikke finnes buss eller annen type kollektiv transport.

Tviler egentlig ihvertfall om det er til fastlegen. Hadde det vært til spesialisthelsetjenesten kunne du kanskje spurt pasientreiser om å få dekket transport

Jeg er usikker om man får det til fastlegen. Men når småen ble henvist fra fastlegen til barneavdelingen, betalte jeg ikke noe. Taxien ble bestilt i hans navn og var gratis siden han var under 16 år og trengte legetilsyn.

Men dette vet de garantert på legekontoret, så spørr når du bestiller time.

Taxi dekkes til voksne dersom de ikke har mulighet å komme seg frem og tilbake selv pga de ikke kan kjøre selv/ ta offentlig transport. Så avhenger vel muligheter for offentlig transport?

Vi fikk gratis taxi da min yngste var baby. Dette var til barneklinikken på kontroll da, og jeg var 17 (så kunne jo ikke hatt lappen).

Dersom du skal ha "gratis" taxi til ungen din så må legen rekvirere den drosjen.
Som regel ved fastlege så må barnet bo innenfor samme kommune som legesenter.
Siden ungen er under 16 år så vil det være gratis for ungen (deg), men som sagt da må legen ha bestilt drosjen via kjørekontoret i norge, og det må også stå at hun skal ha med ledsager. (Noe legen må skrive i rekvisisjonen)

Drosje skal rekvireres senest 24 timer før behandling. Ved akuttreiser har drosjen inntil 45 minutter på seg til å ta turen.
Det skal være tungtveiende medisinske grunner for at man får dekket drosje, og reglene har blitt enda strengere enn før.

Det er jo alltids lov å prøve, men mest sannsynlig må du belage deg på å betale selv.

Back
Topp