barn+student

x1xmingvil

Første møte med forumet
noen her som veit, hvor mye penger du har krav på hvis du får barn under studiene. litt viktig å vite at jeg har rå til å ha et barn før det eventuelt blir laget.... he ...
kjempe fint hvis noen kan svare meg...

VEIT EG IKKJE, MEN LYKKE TIL MED PRØVINGA[:)]

Hei!
Jeg er i samme situasjon som deg.. Det jeg vet, er at dersom du får barn i studietiden og går på en skole som er godkjent av statens lånekasse, så har du krav på 8000 i mnd fra lånekassen. Litt mer dersom kjæresten din tjener under 20 000(tror jeg det var). Pluss at du får engangsstønad fra trygdekontoret dersom du tjener under 30000 i året. tjener du over det, får du fødselspenger fra trygdek. også. (gjennomsnittet av lønna di).
Det jeg lurer litt på, er hvordan det er dersom man får barn i juni-juli, og avsluttet studiene den våren.... det finner jeg ikke svar på noen steder!

Tror at det står noe på www.lanekassen.no om hvor mye av lån som eventuelt blir "fødselsstipend" eller noe sånt ...
ta en kikk der du.. Lykke til med prøvinga :)

Hei!
Har sett på lånekassen.no å det står det hvor mye man kan få i støtte i måneden dersom man blir gravid. Har også vurdert dette, så derfor har det vært litt aktuelt ..
Er dere midt i studiene?
Misin: tror du får stipend fra lånekassen dersom du har hatt rett til støtte de siste seks månedene, jeg forstod det slik som at dersom du fikk barn etter f.eks. endt 3 år får du også støtte. Kan ikke garantere noe, men jeg forstod det slikt. Har vurdert dette også så derfor jeg har sjekket ..
men gi meg gjerne beskjed dersom du finner noe klart svar på dette [:D]
hvor gamle er dere forresten? siden dere er også midt i studiene?
Klem

Ja, jeg forsto det også slik at du fikk penger dersom du hadde rett på stipend de siste 6 mnd før fødselen.. men jeg tørr ikke stole på det. har krangla med lånekassen før.. Da jeg fikk mitt første barn gikk jeg 1.året på videregående, og måtte klage drøssvis av ganger før jeg fikk penger. og når jeg først fikk var det bare halvparten av det jeg hadde krav på. men da var jeg så sliten av alt styret at jeg bare godtok det... Men jeg håper og tror det er litt mer orden nå, og at jeg får det jeg har krav på. men det store spm er jo HVA jeg har krav på.. [;)] til våren har jeg studert i 5 år, og planlegger å avslutte da. men blir jeg gravid og har termin i løpet av høsten en gang, melder jeg meg opp ett år til.. make sense?.. tenker som så, at da får jeg ett år "gratis" utdanning.. hmmm.
Jeg er 25 år, forresten. Du er kanskje 20? tipper det utifra nick'et ditt [:)]

Enig i deg! Dersom du blir gravid midt i studiene så er det like greit å fortsette et år til .. da får du iallefall mer penger enn å ikke gjøre det .. har du tenkt til å ta et år permisjon hjemme med babyen da, eller fortsette på skolen? Det har jeg også tenkt å gjøre, dersom det tar litt tid å bli gravid tenker jeg på. Har enda nesten to år igjen av utdannelsen min, så det ideelle hadde vært med en baby til sommeren å tatt et friår ..
Jeg er 20 år ja [:D] så det stemmer ..

jeg lurer litt på å ta nettbaserte fag det året jeg evnt er hjemme med baby.. så slipper jeg å stresse med at jeg må på skolen.. kan i allefall prøve å ta fag, taper uansett ikke på det[:)] tror nemlig ikke de stiller noe krav om at du må stå på eksamen det året du har permisjon. men jeg mener å ha hørt at man må studere ETTER å ha mottatt støtte, men det er jo litt rart om man kan få etter avsluttede studier.. forvirrende det her altså.. nå er det en dag igjen til jeg skal ta ut spiralen, og det skal bli så spennende å se hvor lang tid det tar, og når terminen evnt blir!! da må jeg nok undersøke skikkelig[:D]

Mannen min er student og skal være det i to-tre år fremover, jeg jobber. Han får i overkant av 9000,- i mnd (husker ikke hvor mye...), hvor det over 8000 er stipend, når/ hvis vi får barn og lønna mi fremdeles er under 20 000 brutto i mnd. Lurer på om det går, men nå vil vi ikke vente lenger med å prøve å få barn...... Sånn er det med en yngre mann......[:D]

Back
Topp