barn, språkvansker og ppt (lang)

lillevenn

Elsker forumet
Er noen år siden jeg var har sist... men er fortvilt og trenger noen råd. Min gutt ble 4 i desember og er en liten gutt av vekst. Han spiser lite og dårlig, var mye syk de første leveårene, ble operert når han var 3 år, fjerning av mandler og polypper. Men spiser fremdeles ikke noe særlig og kun bestemte ting.
Han strever veldig med språket og sosialt i barnehagen. Jeg meldte behov til ppt når han var 2 år og 6 mnd og fikk litt hjelp. Mistenkte da at han hadde problemer med hørselen. De testa det når han ble operert og det var fint, og ppt slapp saken og sa at nå etter operasjonen vil alt ordne seg.. Noe det ikke gjorde, for nøyaktig et år siden meldte jeg nytt behov til ppt, og saken ble åpnet igjen med ny ppt dame. Nå har det tatt et år, vi har hatt noen samtaler med ppt og barnehage, han har ikke tatt en eneste språktest... og sakkynding vurdering skrives nå... et år etter jeg meldt behov for andre gang... og den skal jo inn på et kontor som skal fatte vedtak. Er det vanlig at det tar så lang tid, noen som har erfaringer på dette som de vil dele med meg. 
Hver gang jeg leverer han i barnehagen er han helt fra seg, jeg må på jobb... jeg er rådvill og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, ringer ppt en gang i uken nå for å pushe på dem for jeg synes et år er drøyt lenge. Han skal begynne på skolen om et år, så det er ikke så mye tid å ta av...

Hmmm, det er veldig lenge ja. Kanskje barnehage kan gjøre noe?
Her har Barnehagen til 4åringen først ringt og hørt hva de skal gjøre. De fikk noen ting oppgaver og skulle deretter skrive en rapport til PPT. De ringte i fjor januar, så har de observert gutten en stund og sendt inn rapporten ( som vi fikk lese før det ble sendt inn ) og en skjema som vi fyllte ut sånn vel i Mai/Juni. Deretter har vi ikke hørt noe før høst, men så gikk det ganske fort med at en PPT-dame kom til Barnehagen osv.
Kan ikke du spørre barnehagen om at de hører med PPT?
Lykke til!

Skjedd store endringer her siden jeg var aktiv, håper svaret kommer på rette plass.... de har vært å observert i høst, tidlig høst og vi hadde en samtale med han i desember. Vet de kommer til å søke om spesialpedagogisk hjelp til ham. Men er så skuffet over tiden det tar og skulle ønske at det var regler (kanskje det er??) som sier noe om tiden det skal ta fra meldt behov til tiltak skal være iverksatt. 

Det som er så himla kiipt er at jeg holder på med en eksamen i språkutvikling, og om hjernens plastisitet om sensitive perioder osv.... Har i 2 år sett hvor gale det er i forbindelse med videreutdanning, vet hvor viktig det er med tidlig hjelp som alle snakker så fint om. Men teori og praksis er jo tydeligvis to helt forskjellige ting.

Hvor lang tid har andre måtte vente fra de melder behov til de får hjelp??

(Kan lite om det med barn, jobben dreier seg om voksne med hørselsvansker. Men utdanningen består i mye teori om barn og språkutvikling. )

Hva er barnehagens holdning til problemet ditt? Er de enig i at det er språkproblem han har?
Har de språkgrupper? Eller venter de bare på PPT?

her ble han henvist i mai i fjor, så var det observasjon og møter med ppt.. så sommerferie og venting på sakkyndig vurdering og evt vedtak.. dette kom rett etter ferien - i august, og etter kort tid var spes.ped og assistent oppnevnt til han... 
hun fra ppt som vi samarbeider med er helt fantastisk.. 
det tok ca 1 uke fra barnehagen sendte henvisning til vi fikk svar og innkalling til møte...

Her ble gutten henvist til PPT da han var 2.5år. Ble da sagt at han hang etter men siden han ikke gikk i barnehage så ventet de med å sette inn noe. Da han startet i barnehage 3.5år så ble det satt igang tiltak fra dag 1 i barnehagen siden de så med en gang at han trengte ekstra støtte og hjelp med språket i det hverdagslige. PPT kom i barnehagen i slutten av sept for å finne ut hvor mye han trengte hjelp/støtte. Fikk da med en gang 20 timer med asistent og 5 timer mes spesped i uka. Helle tiden har de evuleringsskjemaer asistenten pedleder og spesped fyller ut for å finne ut hvor han ligger han.Nå har gutten startet på skolen, slitter fortsatt litt så har fortsatt vedtakk som gjør at han har spesped 1 time hver dag og egen pc som han bruker

Så jeg synnes at de har brukt veldig lang tid for å starte noe hosdere. Jo tidligere de starter jo større er sjansen for at barne kan komme någelunde på samme høyde som de jevngamle

Hvordan forholder barnehagen seg ? De kan faktisk purre og de kan også ta en del av testene uten PPT

Vi innså allerede da Jr. var litt over året at han hadde en atypisk språkutvikling, da han sluttet å bruke den lille håndfullen ord han hadde og nektet å ta til seg nye. Han hadde heller ikke protospråk, altså "spedbarnsbabling", men laget stort sett bare en slags "nghy" lyd som fungerte både som spørsmål, utrop og generelt uttrykk.
Da han var ca. 2 tok barnehagen - med vår velsignelse - kontakt med PPT for utredning.
PPT, og senere pedagogisk fagsenter, mente hele tiden at vi fint kunne vente 3-6 måneder fordi ting sikkert ville "løsne", og dersom det ikke gjorde det var det jo fort gjort å få på plass vedtak og støtte.

Hah!

Vi valgte å IKKE vente, og å fortsette med utredningen, hver gang. Da tok det "bare" ETT ÅR fra vi startet til han hadde spesialpedagog på plass - fra kort tid etter at barnehagen startet opp etter sommerferien da han fylte 2, til han flyttet over i storbarnavdeling og fikk spesialpedagog etter sommerferien da han fylte 3.

Heldigvis har vi sett STOR bedring etter dette. Han er fremdeles ikke i kapp sine jevnaldrende, men han snakker nå som en foss, og klarer med litt flid å gjøre seg forstått for folk utenfor familien også (det går gjerne litt fort i svingene OG snakkes hovedsakelig om Star Wars, så er ikke så lett for utenforstående å forstå :p ). Men vi vet fremdeles ikke hvor i løypa han kommer til å ligge når han starter skolen, og han fikk innvilget en økning i antall støttetimer i år (når han er 4).

Jeg ville absolutt fortsatt å ringe og purre, og bedt barnehagen om å gjøre det samme.
Ønsker dere masse lykke til med oppfølging og hjelp videre!

Tusen takk for at dere ville dele historien deres med meg!! Barnehagen er flinke har en flink pedleder som gjør det hun kan og sender mail på mail til PPT. Det går tregt det innrømmer hun, men hun vil vel ikke si noe mer om dem. De ivaretar min sønn på en god måte, men han trenger spesialpedagogisk hjelp det er ingen tvil om det. Skal ringe igjen imorgen, da vil jeg også ringe øverste leder i opplærings... (hva det nå heter). Det står ikke på personalet i PPT, men det handler om ressurser der. Men det er ikke holdbart, jeg vil videre med denne saken for barn skal ikke vente så lenge på hjelp. Og ihvertfall ikke mitt barn (dere forstår hva jeg mener :) ) 
nå må jeg bare finne ut hvordan jeg kan gå videre med saken!

Men takk for at dere delte!

Jeg måtte vente 1,5 år før de satte inn tiltak.Jeg er svært skuffet.og går daglig å teller på knappene om jeg skal ta kontakt med advokat.Jeg har måtte jobbe ræva av meg for å få hjelp.Er på vei nå,men gutten er blir 5 år nå i august!!!Jeg er sint!jeg syns ikke vi har fått god hjelp!De har et stort forklaringsproblem i forhold til den lange tiden som har gått.Jeg har gjenntatt til det kjedsommelige "tidlig innsats".Kan ikke se at det har satt i gang noen intelligente gjennkjennelse.Det ser faktisk ut til at de etter beste evne prøver å utsette alt som har med tiltak å gjøre,og dermed økonomiske midler til han begynner på skolen.Jeg skrev en klage på vedtak og sakkyndig vurdering!ped.rapport var over 1 år gammel...Jeg tror ikke min gutt kommer i mål,og tror han ville ha kommet dit med tidlig innsats.Jeg angrer virkelig på at jeg tok kontakt med ppt,bh overtok og informerte nesten ikke om noe.skulle ønske jeg tok direkte kontakt med logoped.Nå kan jeg ikke det så lenge ppt er inne i bildet.
De siste 3 mnd har bh stått på for å imøtekomme oss og han har fått spes.ped i bh.Han har framgang.
Jeg har lyst å dra til retten,er sint ja!

Jeg har en datter på 5 1/2 år som er forsinket språklig og motorisk. Hun er også liten av vekst, men etter det ble tatt røntgen av skjelettet så fikk jeg beskjed om at hun har forsinket skjelettmodning. Så det blir fulgt opp og kanskje må hun ha veksthormoner etterhvert. Hun er 98cm og 14,5 kg.

Det første jeg merket på henne var motorikken, da hun fikk sent kontroll over nakken. Født med skjev nakke og fikk diagnosen KISS. Måtte mase meg til fysio på helsestasjonen og til slutt ved 3 mnd kontrollen, så gråt jeg av fortvilelse. Fikk fysio til slutt og ble videre henvist til manuellterapeut.
Hun satt til 1 årsdagen sin. Ble rumpeaker og "hoppet" over krabbestadiet, så med fysio så lærte hun å krabbe. Det er viktig å være innom alle mineperlene fikk jeg beskjed om!

Så etterhvert så merket jeg at det var noe med språket også. Først hadde hun litt babybabling, men etterhvert så ble den borte... Hun var hos dagmamma første året, siden vi ikke fikk barnehageplass. Så henviste jeg henne til PPT og PPT kom på hjemmebesøk. Hun observerte Mina (min datter) og skrev ned observasjonene.
Dette skjedde på våren. Fikk tlf en stund etterpå og fikk beskjed om at bhgplass får jeg + at hun skulle få en støtteped på seg. Vedtaket ble fattet og vedtatt. Vedtak på hele 22,5 timer i uka. Jeg var lettet og veldig glad!!

Mina startet i bhg 1 mnd før hun ble 2 år. Startet med tegn til tale og jobbet med kalstadmodellen. Slukte nye tegn og lærte seg fort at dette var til hjelp for henne. Brukte mange tegn og gjorde seg gret forstått av de som kunne tegn. Bhg var dyktige!!
Da hun var 2 1/2 år gikk hun i bhg og det var et kjempe stort øyeblikk!! Tårene mine rant da jeg hentet henne. Da gikk hun igjennom hele avd til meg, da jeg hentet henne.

Så var jeg ferdig med utdannelsen min og vi skulle flytte tilbake til Oslo. Mina var 3 1/2 år. Hadde så smått begynt med et ordstavelser.
Startet i bhg som var dyktige med tegn og kalstadmodellen.  Fikk en fantastisk støtteped og utviklingen fortsatte i resefart!!!
Idag er hun som sagt 5 1/2 år og SKRAVLER som en foss!!!! Fantastisk:):)
Hun sliter litt fortsatt med enkelte uttalelser, men har kommet veldig langt..

Jeg har utsatt hennes skolestart, fordi hun sliter også sosialt. Hun ligger etter sine jevngamle og leker mest med de barna som er 1 år yngre enn seg selv.

Så jeg ber deg bare MASE og stå på!!! Det er tøft, men du får igjen for det senere:)

Masse lykke til:)

Kan bare fortelle litt om jenta mi..
Ho blei født i uke 34 etter 14 uker i sykehusseng emd riehemmende.
Stor flott jente..men alt 3 dager etter fødselen ble det konstatert at ho hadde høyresidig torticollis. Gikk umiddelbart igang med fysioterapi..noe ho var avhengig av i mange år.
Vi fikk all informasjonen di hadde om Torticollis..som ikke var meget da det i snitt blir født 6 i året i Norge med det. i 95 ble det født 6 bare i vår kommune.

Der skjedde en forveksling..min datter hadde torticollis pga at hjernen sendte signaler til musklen om trekke seg sammen. Men blei behandlet som di andre..som om det skyltes en blødning i muskelen.

frøkna sleit veldig motorisk..skjevstillinga av hodet gjorde at ho krøp i ring, gikk i ring osv.
Det ble satt veldig stor fokus på det motoriske.

På samme tid reagerte jeg som mor på at ho manglet språk..mamma kom da ho var 8mnd..så var det stopp. Hei og tørst var di eneste andre ordene ho hadde da ho fylte 3. 
Men ho utvikla et eget språk..som vi rundt måtte lære. Et meget avansert språk..og iløpet av kort tid var både barn og voksne i barnehagen 2-språklig ;)

-det går seg til var svaret vi fikk..ho gjør seg jo forstått.
Når det nærmet seg skolestart mente di at når ho bare begynte på skolen så ville di andre barna være nådeløse og rette på henne og språket ville komme av seg selv. Skal sies at ho hadde fått litt språk innen ho begynte i første klasse, men langt fra det en 6-åring skal ha.

Alt etter noen uker i første begynner læreren å rive seg i håret, han også kontakter PPT og de begynner på en utredning.
I årene som kommer så har jeg ikke tall på hvor mange utredninger som ble begynt og aldri ble avsluttet..2-3 i året. Alltid noen som slutta i jobben, ble langtidssykemeldt..og noen som var helt nye i jobben og ikke kjente til saken.

Først helt i begynnelsen av 9-klasse klarte di å kartlegge problemet..og ho ble henvist vidre til bup og habiliteringstjenesten. vi var der i 4 døgn..4 herlige døgn, hvor jeg fikk følelsen av at vi endelig fikk en del svar.
Men selv han som testet henne var sjokkert..han hadde aldri før hatt et sånt tilfelle og visste selv veldig lite der og da (men har konferert og jobba knallhardt i tida etterpå for å gi dattra vår svar og hjelp)
Det viste seg at dattra vår mangler språk, ho har et altfor enkelt språk..og forstår ikke så mye av det ho bl.a lærte i skolen..for ho forstår ikke betydningen av så ufattelig mange ord.
Under testinga scoret ho så lavt som det var mulig på teoretiske oppgaver, mens at på den praktiske siden løste ho oppgaver i høy hastighet som voksne ikke klarer uten fasit.
Han som utreda ho hadde ikke sett lignende

Så var det skolen da..at dattra vår trengte hjelp i skolen var det ikke tvil om. Men DET kunne ho ikke få i 9-klasse. For der var alt alle middler søkt på, bevilget og brukt. 
Vi måtte KRANGLE og holde helvete i skolen for å få henne med i mindre grupper med xtra-undervisning..(gikk i en klasse med 52 elever) for disse gruppene var fulle???

Først i 10-klasse fikk ho den hjelpa ho hadde krav på, og selv der fikk vi svært mangelfull opplysning om hva det var ho hadde krav på.
Dattra mi svømmer, er en meget dyktig svømmer på nasjonalt nivå, og ho kom inn på NTG kun på ferdighetene. Ho hadde lyst til å begynne pga idrettsdelen, men trakk seg pga det faglige. Ho orket ikke 3 år på gymnas når alt ho skulle lære var greskt for henne. Og siden skolen er privat var det vanskelig å få hjelp fra fylkeskommunen til spesialundervisning.
skolen ligger 60mil hjemmefra..så i tillegg til skole og en stor treningsmengde kom matlaging, handling, lekser,vasking osv. Ho følte det ikke var gjennomførbart siden ho sleit så jævlig i skolen.
Idag går ho første året på kokk og stortrives. Jobber godt på kjøkkenet, men sliter i alle teoretiske fag..men ho biter sammen tennene og er fast bestemt på å klare skolen :)
..og hjelpa ho får i den vidregående skolen er SÅ mye bedre enn i grunnskolen.

Ser mange skriver at det bare er å mase mer, forlange utredning osv. 
SÅ enkelt er det ikke alltid.
Noen er heldige..mens andre viker unna pga manglende kompetanse, de vet ikke hva de står over for.

Ønsker deg lykke til og håper dere får den hjelpa dere trenger :)

ja det tar desverre veldig lang tid. og du må mase for å få fortgang. mitt tips er å klage på vedttaket om du mener det er for lite (når det først kommer da).

Dollface skrev:
her ble han henvist i mai i fjor, så var det observasjon og møter med ppt.. så sommerferie og venting på sakkyndig vurdering og evt vedtak.. dette kom rett etter ferien - i august, og etter kort tid var spes.ped og assistent oppnevnt til han... 
det tok ca 1 uke fra barnehagen sendte henvisning til vi fikk svar og innkalling til møte...

Vi bor i samme kommune, og her har det nå godt ca. en mnd uten at jeg har hørt et pip. Kanskje høre med bhg om de har sendt papirene, der er de veldig ivrig på at guttungen skal få hjelp så fort som mulig slik at han ikke blir mye hengende etter.

Sorland skrev:

Dollface skrev:

Vi bor i samme kommune, og her har det nå godt ca. en mnd uten at jeg har hørt et pip. Kanskje høre med bhg om de har sendt papirene, der er de veldig ivrig på at guttungen skal få hjelp så fort som mulig slik at han ikke blir mye hengende etter.

Det bør du absolutt..

Forøvrig vil jeg bare tips e trådstarter om å sjekke ut skjult ganespalte hvis det var språkproblemer (uttale) som var greia?
Fikk et tips av en mamma i bhg ang et annet barn jeg kjenner, for hennes datter hadde ikke greid å gjøre seg forstått ovenfor noen med språket, og etter mye om og men og fram og tilbake og undersøkelser i øst og vest og nord og sør, så fant de endelig ut at hun hadde skjult ganespalte.. Hun ble operert, og snakket rent dagen etter...

Takk skal du ha...må innrømme at det var dagens utblåsning!!
Jeg kommer til å følge nøye med på om vedtaket blir fulgt, og må samtidig ha forståelse for at bh trenger litt tid på seg.
Jeg tror jeg skal sette meg ned på kvelden å skrive loggbok på fremgang,hva som virker, eller ikke.
Fremover vil hovedfokuset ligge på språk,sosialt,og fysisk aktivitet for min del iallefall.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor de har kastet bort verdifull tid!
Jeg har lest tonnevis av spes.ped,masteroppgaver,forskningstudier,medesinske tidsskrift osv osv,samt lovverk for å komme i mål med mine krav.
Slik skal det vel ikke være.Jeg har likevel lært så mye på dette, og ser at bh ikke klarer alltid å følge meg.Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har måtte rettlede,vise,forklare.Det første året var ikke dette aktuelt.Bh var verdensmester,og jeg følte meg behandlet som utviklinghemmet.

tindra skrev:

Ser mange skriver at det bare er å mase mer, forlange utredning osv. 
SÅ enkelt er det ikke alltid.
Noen er heldige..mens andre viker unna pga manglende kompetanse, de vet ikke hva de står over for.

Ønsker deg lykke til og håper dere får den hjelpa dere trenger :)

Det virker som deter veldig induviduelt hvem kommune en bor i, hvem saksbehandler en får på PPT og hvordan skole og barnehage tar takk i ting. Dette er egentlig helt horibelt at det ska være som å spille rullet om barna får det de har krav på

Her så gikk så og si alt av seg selv i forhold til PPT og barnehagen, gutten fikk mer hjelp en det han egentlig skulle ha siden barnehagen helle tiden ville forberede gutten og helst få ham lenger fram en hva gjenomsnitte når han skulle starte på skolen
På skolen så føler vi at det er tilbakesteg pga kommunen fjerner mer og mer bevilgninger så de som har enkeltvedtak ikke får det de har krav på. Pga innsparinger som de kaller det.
Så hadde det ikke vært for oss som foresatte så hadde nok ikke gutten her vært der han er idag.Men vi vet at det vil stoppe en dag hva vi som foreldre klarer å hjelpe med siden begge av oss har dysleksi

Back
Topp