barn som stjeler

heksa

Elsker forumet
Hva gjør man med det? Jenten min på 5 år er årets tyv tror jeg. Det dukker stadig ting opp, fra både Barnehagen og venner som hun har stjelt. I dag kom hun hjem fra faren med stemoren sin mobil:mad: Så hva gjør man? Hun lyver jo også om hvor alle disse tingene kommer fra. Har prøvd å snakke med henne om at det er galt og at de andre blir lei seg osv, men til ingen nytte...:anyone

få henne til å levere tingene tilbake selv. snakk kanskje med de i bhg og avtal at de skal ta i mot tingen og fortelle henne at det ikke er snilt.

Det har vi gjort. Hun har pent måtte levere tilbake alt hun har tatt og sagt unnskyld, men 10 min etterpå virker alt glemt :(

Hva hvis hun opplever hvordan det er at noen tar hennes ting? At noe hun liker veldig godt plutselig blir borte, så forklare henne hvordan det er for andre når hun tar deres ting?

Kan det være noe annet som ligger bak? At hun ikke føler seg sett, får litt lite oppmerksomhet for tiden? Usikker på egen rolle i det å forholde seg til to familier? Tror jeg hadde prøvd å lage minst mulig oppstyr når hun tar ting, bare si på en nøytral måte at det skal leveres tilbake og sørge for at det blir gjort. Og så gitt henne MASSE positiv feedback på ønsket atferd, kanskje tatt henne med på noe spesielt for bare deg og henne, fokus på trygghetsskapende tiltak.

Kan det være noe annet som ligger bak? At hun ikke føler seg sett, får litt lite oppmerksomhet for tiden? Usikker på egen rolle i det å forholde seg til to familier? Tror jeg hadde prøvd å lage minst mulig oppstyr når hun tar ting, bare si på en nøytral måte at det skal leveres tilbake og sørge for at det blir gjort. Og så gitt henne MASSE positiv feedback på ønsket atferd, kanskje tatt henne med på noe spesielt for bare deg og henne, fokus på trygghetsskapende tiltak.
hmmm.. Ikke godt å si. Vi gikk fra hverandre når hun var 6 måneder gammel, så hun vet ikke om annet en 2 familier. Og hun får ikke noe mindre oppmerksomhet nå. Har ikke skjedd noen endringer på noen av sidene på 2 år, så kan liksom ikke være det heller. Hun har holdt på slik i 8-9 måneder, så vet liksom ikke hva som skal til :( har spurt om hvorfor hun gjør det og da får jeg bare til svar at hun ville ha det... Vet det er litt forskjellsbehandling på farssiden, tror du det kan være grunnen? At hun nå kanskje har begynt å legge merke til det?

Mi snuope var fæl med å stjele godteri i butikken rundt 2,5-3 års alderen.. Ble streng med henne å sa at hun måtte levere tilbake å be om unskyldning, å etter noen ganger uten respons, sa jeg at politimannen kom til å komme om hun ikke slutta, å det var siste gang hun gjorde det ;)

Enig med Queen B. Selv om det er lenge siden dere gikk fra hverandre kan det være grunnen. Det er trist og vanskelig uansett hvor liten man var. Jeg husker ikke at mamma og pappa var gift, men syntes fortsatt det var forferdelig. Kan være nye forhold som plager henne også siden hu tok mobilen til stemoren. Er ikke altid lett for barn at foreldrene får nye kjærester. Og det selv om det har vart lenge. Jeg er nå 26 år og blir fortsatt dratt mellom de 2. Feks tenkte vi å begynne begge mine foreldre med kjæreste/ ektemann til jul. Men da ble det ett problem for mamma. Hu og mannen ville ikke feire jul med pappa. Så er sårt uansett det der. Kanskje forklare hva som skjer ang at dere ikke er sammen osv. Barn er flinke til å klandre seg selv for sånne ting.

Jeg hadde gått gjennom hele rommet hennes og alle lommer hver gang hun kom hjem, for å forhindre at hun ikke får glede av disse tingene - at de blir tatt fra henne med en gang. Obs: det går an å gjemme ting til og med i trusa.

Så ville jeg tatt henne med for å levere tilbake tingene og personlig bedt om unnskyldning.

Både å snakke om at andre blir lei seg så kan det hjelpe å få henne til å tenke over hvis noen hadde tatt ting hun har kjær. Viktig å la henne få prate om det også og være åpne og ærlige mot hverandre. Men dersom det ikke gir seg hadde jeg ikke bare "pratet forklarende og forsåelsesfullt" til henne, men gitt henne en skjennepreken og gjort det klart at det er total uakseptabel oppførsel. Lyving innkludert. Hadde gitt beskjed om en konsekvens dersom hun stjal eller løy en gang til. Viktig at du sørger for at det blir oppdaget raskt dersom det skjer.

Forresten hva slags miljø er det i bhg? Noen ganger kan noen unger være veldig materialistiske og det blir et miljø i barnegruppen der det er status å ha fine/kule ting. Gjerne som de har med i bhg av små leker eller annet. Det skaper misunnelse og press om å eie fine/kule ting. Det kan være grunn til å stjele fra venner.

hmmm.. Ikke godt å si. Vi gikk fra hverandre når hun var 6 måneder gammel, så hun vet ikke om annet en 2 familier. Og hun får ikke noe mindre oppmerksomhet nå. Har ikke skjedd noen endringer på noen av sidene på 2 år, så kan liksom ikke være det heller. Hun har holdt på slik i 8-9 måneder, så vet liksom ikke hva som skal til :( har spurt om hvorfor hun gjør det og da får jeg bare til svar at hun ville ha det... Vet det er litt forskjellsbehandling på farssiden, tror du det kan være grunnen? At hun nå kanskje har begynt å legge merke til det?
Det kan jo være. Nå kjenner ikke jeg jenta di, men jeg tror de aller fleste 5-åringer vet veldig godt at det å stjele er galt, og når du har fortalt henne det i 8-9 måneder, tror jeg ikke det er der det ligger. Ei heller tror jeg det å kjefte på henne vil ha noen effekt utover at du kanskje får ut frustrasjon. Så jeg ville ha brukt mye tid på henne, og snakke med faren hennes om at de gjør det samme, for det høres ut som om dette kan være hennes måte å fortelle dere at alt ikke er greit på. Ville så langt det er mulig prøvd å unngå å gi henne skamfølelse når hun har tatt noe, for det kjenner hun nok nok på allerede..

Er godt kjent med problemet. Datteren min holdt på å stjele over en periode på et par år fra 6-8 års alder. Var ikke så mange episoder, men en gang tok hun og ei venninne bla 200 kr fra en lommebok til en person som bodde i huset vårt... Altså virkelig ikke greit. Vi prøvde litt forskjellige vinklinger på problemet hver gang. Forklarte om mine og dine ting osv. Sa bla at hun måtte snakke til politiet (steonkelen er politi) dersom hun fortsatte osv. Det som hjalp mest var da vi prøvde å spørre om hvorfor hun faktisk stjal. Kom fram at hun rett og slett ønsket å ha litt penger... Vi hadde ikke gitt henne fast ukelønn på det tidspunktet.... Så løsningen var at vi passet på at hun mer regelmessig fikk litt penger i ukelønn og vips var problemet borte....
Er ikke sikkert at det er grunnleggende ting som utrygghet hos to familier som er grunnen. Kan være enklere ting som at hun gjerne ønsker seg tingene som hun ser, og tar dem med seg.... Og at hun ikke skjønner konsekvensen for de personene som hun tar tingene fra.... Du skriver jo det selv at hun svarer at hun tar tingene fordi hun har lyst på dem... Da kan du jo jobbe med henne med følelsen hun vil sitte igjen med hvis venninner skulle stjele hennes favoritt ting..

Jeg stjal selv da jeg var liten. Småting fra tegneserier i butikken feks, det var vanlig at det fulgte med en liten leke da. Små leker og pyntegjenstander. Jeg hadde rett og slett lyst på dem, og hadde ikke penger.
Jeg sluttet etter hvert, men så vidt jeg husker varte det til litt opp i barneskolen, og jeg kan ikke huske at jeg ble tatt for det.

Så av egen erfaring, hvis hun stjeler fordi hun har lyst på ting, hva med å innføre ukelønn slik at han kan kjøpe det i stedet?

Jeg stjal selv da jeg var liten. Småting fra tegneserier i butikken feks, det var vanlig at det fulgte med en liten leke da. Små leker og pyntegjenstander. Jeg hadde rett og slett lyst på dem, og hadde ikke penger.
Jeg sluttet etter hvert, men så vidt jeg husker varte det til litt opp i barneskolen, og jeg kan ikke huske at jeg ble tatt for det.

Så av egen erfaring, hvis hun stjeler fordi hun har lyst på ting, hva med å innføre ukelønn slik at han kan kjøpe det i stedet?
Er jo verdt et forsøk. Er stort sett bare småting hun tar. Koster jo ikke allverdens.

Back
Topp