Barn som stables opp før de kan sitte selv

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Hva er dine tanker rundt dette? Jeg synes det er litt skummelt, og at noen tar litt lett på det. De setter seg jo opp, når de er klare for å sitte på egenhånd.

Synes det er feil. Men å sitteligge på fanget med støtte en kort stund synes jeg er greit.

Min sitter i fanget av og til, + at han støttes opp når han skal spise:) ellers støtter vi han ikke opp med puter osv.

Syns det er litt skummelt, ja. Alle disse duppedittene som kjøpes inn for at ungen skal sitte. Gåstol, sånn pottegreie som ungen settes oppi, hengedisse osv.

Ikke noe glad i noe av det. Han får sitte på fanget litt, men merker jo fort når han blir for sliten og må holdes. Setter ham aldri på gulvet eller noe, for han trenger jo heller å trene på mage og rygg. Og selv om han er så stor at han egentlig er for stor til nyfødtsetet på tripp trappen, så er han IKKE klar til å sitte med bøyle, for han faller fort sammen og sitter veldig ustødig.

Snuppa vår satt i newborn på trilltrapp til hun var ni mnd, nettopp fordi hun ikke satte seg opp selv, og da skal de ikke støttes opp heller.

Ei jeg vet om driver å stabler opp ungen som ikke kan sitte selv i tripptrapp-stol...
Men kan ikke si noe, for da klikker hun vel helt. Tåler ikke å høre andre mene noe annet. :banghead:

Vet om ei som satte babyen sin på 4 mnd i tripp trapp stol med bøyle, foran tv'en.

Tror ikke det er noe bra. Men det synes jeg om mye bruk av vippestol også. Her har ungene hovedsakelig blitt lagt på magen

Tja spørs litt hva man mener, ting som cosacita nevner liker jeg absolutt ikke og syns det kunne hvert tatt vekk fra markedet, men vippestol og matstol man bruker lite syns jeg er ok siden flere gjerne bruker litt tid, slik som min, han har begynt å sette seg opp nå, måtte bare krabbe litt først [emoji6]

Beskjeden fra helsestasjonen er at det er OK å sette ham opp i stol for måltider fra 6 måneder. Og at han fint kan sitte på fanget. Bortsett fra det skal han ikke sitte før han setter seg opp selv. Heldigvis en av tingene der vi har full støtte fra besteforeldre!

Beskjeden fra helsestasjonen er at det er OK å sette ham opp i stol for måltider fra 6 måneder. Og at han fint kan sitte på fanget. Bortsett fra det skal han ikke sitte før han setter seg opp selv. Heldigvis en av tingene der vi har full støtte fra besteforeldre!
Samme beskjed har vi fått :) så han har sittet i barnestol under måltider siden han var 6 mnd, men istarten bare en kort stund og vi satte han over i newborn setet hvis vi ikke var ferdige og han var det. Nå trenger vi ikke det lenger og han har begynt å sette seg opp selv :)

Syns det i grunn er rimelig komisk at mange som skriker over bruk av vippestol og gåvogn ofte er de som har barna både sittende og stående på fanget selv[emoji23] logikken forsvinner noen ganger[emoji15]

Selv syns jeg det er helt ok å la de sitte om de kan sitte selv uten støtte, før det bør de sitte minst mulig!

Syns det i grunn er rimelig komisk at mange som skriker over bruk av vippestol og gåvogn ofte er de som har barna både sittende og stående på fanget selv[emoji23] logikken forsvinner noen ganger[emoji15]

Selv syns jeg det er helt ok å la de sitte om de kan sitte selv uten støtte, før det bør de sitte minst mulig!

Forskjellen som er nevnt av fagfolk om dag sitting og slike baby"møbler" er at mengden begrenses naturlig. Du orker ikke stå å holde en unge hoppende i fanget veldig lenge, mens i hoppehuske kan det fort gå lengre tid. Det samme med mye annet, gåstol, elektrisk huske, vippestol osv. Sittende på fanget henger ikke babyen på en greie mellom bena, mtp hoftene, de sitter i en "sitteposisjon", så det blir ikke det samme som gåstol. Og de sitter ikke "låst fast" på samme måte. Det varierer mellom hvor tyngdepunktet er, de kan ligge hvilende tilbake.

Jeg er veldig bevisst hvordan jeg holder babyer på fanget, både for hofter og rygg. Varierer mellom å sitte bakoverlent, framoverlent, ligge "på mage" på brystet mitt, står de kan de holdes i hoftene uten å gi de tyngde på bena og de får trent musklatur i ryggen.

Ei jeg vet om driver å stabler opp ungen som ikke kan sitte selv i tripptrapp-stol...
Men kan ikke si noe, for da klikker hun vel helt. Tåler ikke å høre andre mene noe annet. :banghead:
Er disse tingene jeg synes er litt skummelt. Leser flere som gjør det, forskjellige steder på nett. Forsøker forsiktig å si noe, tilfelle noen ikke vet. Men møter ofte krasse toner, som at mange gjør det, så det går jo bra etc.

Er disse tingene jeg synes er litt skummelt. Leser flere som gjør det, forskjellige steder på nett. Forsøker forsiktig å si noe, tilfelle noen ikke vet. Men møter ofte krasse toner, som at mange gjør det, så det går jo bra etc.

Ja. Nytteløst :(

Tja spørs litt hva man mener, ting som cosacita nevner liker jeg absolutt ikke og syns det kunne hvert tatt vekk fra markedet, men vippestol og matstol man bruker lite syns jeg er ok siden flere gjerne bruker litt tid, slik som min, han har begynt å sette seg opp nå, måtte bare krabbe litt først [emoji6]
Tenkte på situasjoner som: babyen min kan sitte, men klarer ikke sette seg opp selv. Det høres litt feil ut å "stable" en baby opp i sittende stilling på gulvet f.eks. når baby ikke er klar for å sette seg opp... Tenker at det er jo en grunn til at baby ikke sitter enda, den er ikke klar for det. Vippestol var ikke helt i mine tanker, mer at noen setter babyen sin rett opp og ned og iherdig øver på å sitte, enda baby ikke forsøker på dette selv.

Ja, ikke sant. Tenkte mer på de som "stabler" de opp på gulvet, og på en måte lærer de å sitte selv, før de er klare for det.

Hvis de kan sitte selv. Men jeg tenker at en baby bør lære seg å sitte stødig på gulvet på egenhånd når den er klar for det, er du med på tanken? Enkelte øver på å få baby til å sitte, føler det blir feil..

Tenkte på situasjoner som: babyen min kan sitte, men klarer ikke sette seg opp selv. Det høres litt feil ut å "stable" en baby opp i sittende stilling på gulvet f.eks. når baby ikke er klar for å sette seg opp... Tenker at det er jo en grunn til at baby ikke sitter enda, den er ikke klar for det. Vippestol var ikke helt i mine tanker, mer at noen setter babyen sin rett opp og ned og iherdig øver på å sitte, enda baby ikke forsøker på dette selv.
Ja slik som å la de sitte i disse. Huff ser ikke noe bra ut egentlig
bc2c7c50493feae39acb6b9bd71218be.jpg

Back
Topp