Barn som spør om alkohol

Jeg ville svart ærlig. Hvis man føler det ubehagelig å være ærlig mot unger på slikt, bør man kanskje ta noen runder med seg selv om man er et godt forbilde.
 
Kan man ikke? Aldri hørt om, gjør det hele tiden jeg. Viktig at barn opplever trygge voksne med ekte svar og erfaringer, ikke roboter som svarer etter «boka» tenk det er ikke alle som har en tante som kan svare ærlig, ikke alle har foreldre som kan det heller. Man skal så klart ikke fortelle om «den gangen jeg sovna på utedassen drita full» men man kan fint være ærlig og informere om lovet samtidig[emoji106]

Så hvis man røyker hasj i helgene skal man være ærlig om det som lærer?
 
Så hvis man røyker hasj i helgene skal man være ærlig om det som lærer?

Nå syns jeg du er usaklig, jeg mener man skal være ærlig som voksen ja, men så klart innenfor rimelighetens grenser. Oppramsing av regler og lover gir ikke ungene stort.
 
Nå syns jeg du er usaklig, jeg mener man skal være ærlig som voksen ja, men så klart innenfor rimelighetens grenser. Oppramsing av regler og lover gir ikke ungene stort.

Men da kan man altså ikke være ærlig med mindre man faktisk ER et godt forbilde. Hva skal man si da? Lyve?
 
Det er vesentlig forskjell da, alkohol er lovlig i norge, hasj er ikke det.

Greit nok. Røyking og snusing er lovlig. Det er helt vanlig at lærere ikke røyker synlig for barna.

Men man er allikevel ikke ærlig om man ikke kan fortelle helt sant om seg selv når det kommer til alkohol.

Jeg ville vært sinnsykt forsiktig med å dele personlige meninger om alkohol, tobakk, religion osv om jeg visste jeg var en rollemodell. Det kan blir feil uansett. For barn som er vokst opp med holdninger av avholdsforeldre, så kan det du anse som ufarlig være ille for dem.
 
Greit nok. Røyking og snusing er lovlig. Det er helt vanlig at lærere ikke røyker synlig for barna.

Men man er allikevel ikke ærlig om man ikke kan fortelle helt sant om seg selv når det kommer til alkohol.

Jeg ville vært sinnsykt forsiktig med å dele personlige meninger om alkohol, tobakk, religion osv om jeg visste jeg var en rollemodell. Det kan blir feil uansett. For barn som er vokst opp med holdninger av avholdsforeldre, så kan det du anse som ufarlig være ille for dem.

Er det spørsmål i den kategorien så svarer man ikke, enkelt og greit, ellers syns jeg man kan dele litt, handler ikke om å fortelle om fyllekuler men å snakke ærlig med barna. Tror ikke du helt skjønner hva jeg mener så velger å legge denne død, har dri snakket upassende til barna på mine 9 år i skolen[emoji5]
 
At 12-13 årunger drikker på senteret
Hvorfor er det så rart? Altså, ja - det høres sprøtt ut, men jeg har både sett (gjort) og hørt langt verre. 12-13 år gamle barn trenger slett ikke være så uskyldige som mange ønsker å tro. De kan både røyke, drikke, ha sex og det som verre er.
 
Barn er ikke dumme, og vet at mange drikker før de er 18 år. Det hjelper ikke å si at alkohol er ulovlig og ekkelt, og at de må holde seg langt unna det. De kommer uansett til å komme i situasjoner der de får spørsmål om å prøve. Da er det viktigere å få frem at det går an å ha et sunt forhold til alkohol, men samtidig at det dessverre ikke er alle som har det.

Å pynte på sannheten hjelper ingen. Barn forstår at vi også har vært ungdommer en gang. De er bare glade for at noen svarer på spørsmålene de har :)
 
Hvorfor er det så rart? Altså, ja - det høres sprøtt ut, men jeg har både sett (gjort) og hørt langt verre. 12-13 år gamle barn trenger slett ikke være så uskyldige som mange ønsker å tro. De kan både røyke, drikke, ha sex og det som verre er.
Jeg bor på samme sted sol Tamara og har en snart 12 åring som vanker endel med 13 åringer
Så nei det handler ikke om at jeg tror de i den aldwren er så uskyldig
 
Jeg pleier fortelle ting som sant er, dog kanskje prøve svømme unna spørsmål jeg ikke vil svare på.. Jeg liker ikke lyve, så det gjør jeg sjeldent.
 
Jeg bor på samme sted sol Tamara og har en snart 12 åring som vanker endel med 13 åringer
Så nei det handler ikke om at jeg tror de i den aldwren er så uskyldig
Vi har hatt forebyggende foreldremøter på skolen med politi,ppt,barnevern og andre instanser som forteller dette. Så det er dessverre fakta. Vet også om endel barn i hennes alder og over som har vært innblandet.
Mine barn får ikke dra til byen alene uten en voksen i umiddelbar eget og hyppig telefonkontakt.
 
Hadde svart det som rett er etter lovverket.
Viktig å forebygge tidlig. Her jeg bor er det nå blitt "vanlig" at 12-13 åringer "fester" og drikker alkohol på senteret vist nok.

Oi. Jeg trodde det slutt på den tiden når så unge begynte å drikke. Det var slik jeg holdt på når jeg var tenåring
 
Vi har hatt forebyggende foreldremøter på skolen med politi,ppt,barnevern og andre instanser som forteller dette. Så det er dessverre fakta. Vet også om endel barn i hennes alder og over som har vært innblandet.
Mine barn får ikke dra til byen alene uten en voksen i umiddelbar eget og hyppig telefonkontakt.
Ok, rart de med 12 åringer ikke har hatt det møte da for det høres ikke bra ut , burde jo ta tak i det tidlig
 
Her har de spurt masse om det.
Sier at jeg smakte ikke på alkohol før jeg var 18 år- ( selv om det ikke stemmer ) pga loven.
Sier at voksne kan kose seg med litt øl eller vin i selskap. Men bare litt. Hvis en drikker mye kan en bli veldig svimmel, syk og kaste opp. Også gjøre dumme ting.
Barna har aldri sett meg full, drikker sjelden..
tar meg ei øl på verandaen en finværsdag. Er jeg på fest er ungene ofte på overnatting hos mormor.

Kommer til å inngå avtale med de- ikke drikke alkohol før de er 18 år. Så får de lappen til førerkort hos oss, og 10.000 kr av mormor

Du, bare sånn obs obs- dersom de drikker før de er 18år, og blir kjempefulle, så kan d være de ikke tørr å ringe deg siden førerkortet ryker! :) så ha iallfall en nødløsning til hvem de kan ringe til, en tante eller onkel, som kan sladre til deg, men som er trygg å ringe når d kanskje går galt :)
 
Ok, rart de med 12 åringer ikke har hatt det møte da for det høres ikke bra ut , burde jo ta tak i det tidlig
Kanskje det er ett litt mildere miljø ute hos dere?

På foreldremøte på ungdomsskolen nå fikk vi beskjed om at det kanskje kan forekomme politirazzia pga narkotikabruk bland elevene. Skremte livet av meg!!
 
Back
Topp