Barn som spør om alkohol

Tigerbaby

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Himmelbarn
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Hva svarer dere hvis en i barneskolalder spør ang alkohol, fikk mange spørsmål og jeg ble egentlig veldig satt ut. Litt ubehagelig egentlig, men fikk veldig direkte spørsmål.
Spørsmålene var veldig rettet mot om jeg brukte å dra på fest, og om jeg drakk som ungdom(før 18), virker som om det var spesielt interessant pga russetiden som nettopp var og at russen brukte å være full. Og hadde visst hørt masse om ulovlig rus og slikt.
 
Regner med det er ifb jobb med barn?
Jeg hadde svart at det ikke er lov å drikke før 18 år ift lovverket i Norge. Selv har jeg aldri smakt alkohol, så ville selvsagt sagt det og på den måten vise at ikke alle drikker selvom de er over 18.
 
Man trenger ikke fortelle personlige eller private ting. Så det går fint an å si at det vil jeg ikke svare på :)
 
Regner med det er ifb jobb med barn?
Jeg hadde svart at det ikke er lov å drikke før 18 år ift lovverket i Norge. Selv har jeg aldri smakt alkohol, så ville selvsagt sagt det og på den måten vise at ikke alle drikker selvom de er over 18.
Ja. Det var egentlig lurt å svare med at det ikke er lov, men det fungerte ikke helt :sorry:
 
Svarer sannheten. Fått spørsmål av ungene jeg er tante til. De lurer selvfølgelig på alt fra alkohol til hvor barn kommer fra. Ingen vits å lyve.
 
Siden det er i jobbsammenheng så kan en ikke dele av personlige erfaringer da man skal være en rollemodell og oppfordre barn til å følge lover og regler. Hva man sier til tantebarn/sine egen barn er noe annet.

Kanskje lurt å høre med lærer/sfo leder o.l.? :)
 
Ville sagt det som det var, men så har jeg ikke så mye å fortelle. Drakk én øl når jeg var 16, fikk et halvt glass musserende (som jeg ikke likte og ikke drakk) av min mor på nyttårsaften da jeg var 17 og var på én fest rett før jeg fylte 18.
 
Fikk ikke med meg at det var i jobbsammenheng. Har ingen synspunkter på det. Følg retningslinjene
 
Hadde en som jobba for rusmiljøet på foredrag i aulaen for 8 klasse i vår.
(han var tilfeldigvis kjæreste med sosialrådgiveren på skolen )
Brukte seg selv som eksempel og dama om alkoholforbruk og hvor mye vi tåler (menn og damer)

På ungdomsskolen legger vi vekt på hva som kan skje når uerfarne unge mennesker drikker og hvordan alkohol kan ødelegge hjernens naturlige evne til å skille ut endorfiner.
Det appellerer mer til ungdommer når man kommer med personlige erfaringer (men ikke for privat) på hva man skal være obs på , og ikke late som alkohol er fysj , æsj og styggedom som er for de voksne.
 
Hadde svart det som rett er etter lovverket.
Viktig å forebygge tidlig. Her jeg bor er det nå blitt "vanlig" at 12-13 åringer "fester" og drikker alkohol på senteret vist nok.
 
Jeg hadde ikke fortalt noe personlig om det. Jeg var ikke akkurat en god rollemodell da jeg var 16 :(
 
Hva svarer dere hvis en i barneskolalder spør ang alkohol, fikk mange spørsmål og jeg ble egentlig veldig satt ut. Litt ubehagelig egentlig, men fikk veldig direkte spørsmål.
Spørsmålene var veldig rettet mot om jeg brukte å dra på fest, og om jeg drakk som ungdom(før 18), virker som om det var spesielt interessant pga russetiden som nettopp var og at russen brukte å være full. Og hadde visst hørt masse om ulovlig rus og slikt.
Hva er galt med at de spør? Bedre at de spør om alkohol enn at de prøver det.
Selv jobber jeg med alkohol, og barnet mitt spør hva alkohol er. Hvorfor vi voksne drikker det , hva skjer, om jeg drikker det. Jeg svarer som sant er og hvordan/hvorfor osv. Hun fatter ikke at vi voksne er så dumne å drikker dette, enkelt og greit. før eller siden vil barna teste ut alkohol dessverre. Da er det bedre at de vet hva det er og hva det gjør med deg.
 
Her har de spurt masse om det.
Sier at jeg smakte ikke på alkohol før jeg var 18 år- ( selv om det ikke stemmer ) pga loven.
Sier at voksne kan kose seg med litt øl eller vin i selskap. Men bare litt. Hvis en drikker mye kan en bli veldig svimmel, syk og kaste opp. Også gjøre dumme ting.
Barna har aldri sett meg full, drikker sjelden..
tar meg ei øl på verandaen en finværsdag. Er jeg på fest er ungene ofte på overnatting hos mormor.

Kommer til å inngå avtale med de- ikke drikke alkohol før de er 18 år. Så får de lappen til førerkort hos oss, og 10.000 kr av mormor
 
Siden det er i jobbsammenheng så kan en ikke dele av personlige erfaringer da man skal være en rollemodell og oppfordre barn til å følge lover og regler. Hva man sier til tantebarn/sine egen barn er noe annet.

Kanskje lurt å høre med lærer/sfo leder o.l.? :)

Kan man ikke? Aldri hørt om, gjør det hele tiden jeg. Viktig at barn opplever trygge voksne med ekte svar og erfaringer, ikke roboter som svarer etter «boka» tenk det er ikke alle som har en tante som kan svare ærlig, ikke alle har foreldre som kan det heller. Man skal så klart ikke fortelle om «den gangen jeg sovna på utedassen drita full» men man kan fint være ærlig og informere om lovet samtidig[emoji106]
 
Back
Topp