Barn som snakker høyt?

Agnete

Forumet er livet
Hvordan få de til å bruke lavere stemme? Her bruker vi lav stemme, sier vi skal bruke innestemmen osv.
Barnet snakker like herlig høyt :p Hihi
Barnet hører ikke dårlig, så er bare slik barnet er. Noen flere med høymeldte barn her? Noen forslag til å få de til å bruke litt lavere volum? :)

Ja, min sønn er slik. Går ikke å få han til å snakke med innestemme. Hehe. Han er 3,5 år. Lillesøsteren på 2,5 år har skjønt greia og sier hysj, pappa sover f.eks hehe.

Følger med på denne ;-)

Datteren min sin bestevenninne har vanvittig høy stemme. Og den blir enda høyere når hun er gira! Det er faktisk såpass at vi får pipelyd i ørene..

Når hun er hos oss ber jeg henne pent om å senke stemmen for vi hører henne best om hun snakker litt lavere. Det hjelper i ca 3 sekunder... Men nå er det jo ikke min jobb å oppdra henne heller :-)

Håper du får gode råd av andre her!

Gjør de selv bevisst på hvordan de kontrollerer stemmen. At de kjenner etter hvordan forskjellen FØLES og ikke høres.

Barn har en tendens til å snakke høyt dersom det er mye bakgrunnsstøy eller personer rundt prater høyt eller mye (selv med lav stemme).

Å øve på å fortelle noe med lav stemme selv man man er ivrig kan være fint. Vis hvordan man kan være "intens" (fortelle spennende med innlevelse) uten å bruke volum.

Snakk ekstra lavt tilbake, gjerne lavere enn du pleier.

Har selv en jente på 15mnd som kan bli ganske høylytt når hun er engasjert:p er spent på hvordan det kommer til å bli når hun er litt eldre.

Tenker du bør si ifra og prate lavt og når du gjør det hver gang det blir for høyt :)

Ja jeg har barn som snakker høyt, men han har hørselsproblemer da.
Vi sier uansett at han kan snakke lavere

Gjør de selv bevisst på hvordan de kontrollerer stemmen. At de kjenner etter hvordan forskjellen FØLES og ikke høres.

Barn har en tendens til å snakke høyt dersom det er mye bakgrunnsstøy eller personer rundt prater høyt eller mye (selv med lav stemme).

Å øve på å fortelle noe med lav stemme selv man man er ivrig kan være fint. Vis hvordan man kan være "intens" (fortelle spennende med innlevelse) uten å bruke volum.

Dette gjør vi på vår 5-åring, som snakker høyt (særlig når hun blir ivrig).
Ser store forbedringer etter vi begynte å gjøre det :)

Dette gjør vi på vår 5-åring, som snakker høyt (særlig når hun blir ivrig).
Ser store forbedringer etter vi begynte å gjøre det :)
Hvor tidlig kan en starte med dette?

Vesla her er 6, og jeg vet ikke om det bestandig har vært sånn eller jeg bare er mer sliten i hodet og dermed reagerer mer på støy enn før, men jeg har begynt å merke at hun kan snakke veldig høyt når hun skal fortelle noe, selv om det er stille i huset. Blir liksom litt ivrig, og da roper hun nærmest. I tillegg har hun begynt å avbryte oss hvis vi snakker, for å fortelle noe. Vi minner henne om innestemme, eller sier fint at hun ikke behøver å snakke så høyt, for vi hører henne godt. Hvis hun avbryter, så sier vi at nå må hun vente til vi er ferdige med å si det vi holder på med, så blir det hennes tur etterpå, og da passer vi på å stoppe opp og vise interesse for at hun ville si noe.

Ja min er også ekstremt høylydt, men har dessverre ingen gode tips :-P

Hvor tidlig kan en starte med dette?
Alt fra de er helt små bortsett fra øverste avsnitt. Når jeg har hatt mine små på armen snakker jeg så lavt som mulig til de, bare såvidt høyere enn hvisking. Men gjerne veldig engasjert forde. Lett å få felles fokus og engasjement uten volum :)

Alt fra de er helt små bortsett fra øverste avsnitt. Når jeg har hatt mine små på armen snakker jeg så lavt som mulig til de, bare såvidt høyere enn hvisking. Men gjerne veldig engasjert forde. Lett å få felles fokus og engasjement uten volum :)
Takk:) får prøve å se om det kan hjelpe da:)

Min på 5 er også naturlig høylytt. Det p øve på stemmebruk i rolige en-til-en situasjoner har hjulpet litt, feks på sengekanten (Vi har ofte samtaler før han legger seg hvor han har masse han vil fortelle). Så når vi har øva på det en del ganger blir det jo og lettere for han å kjenne etter og vite hvordan han skal gjøre når jeg ber han om å dempe stemmen/snakke med rolig stemme :-) Men er jo fort gjort å glemme seg bort da! Så blir jo mye repetisjon. MEN viktig å se an situasjonen og tenker jeg, sånn at det ikke bare blir konstant mas fra den voksnes side :-)

Her var det også slik mens han gikk i barnehage, men det ble bedre da han begynte på skolen ;)

Prøver å snakke med innestemme ja. Dessverre er jeg ganske høylydt selv :p Så må ta meg selv i nakken også på dette. Er jeg ivrig, går det både høyt og raskt :p
Ikke rart ungene mine også snakker høyt da hehe. Men som sagt. Prøver å ta både meg og de på det :)

5-åringen vår snakker rimelig høyt...vi jobber med saken hjemme, og de ansatte i barnehagen har også veldig fokus på innestemme :)

Vi har prøvd mye vi, snakker enda like høyt og han er SYV!
Samme greien her bare jente:rolleyes: Hadde mye øreproblemer i 2-3 års alder og hørte da periodevis dårlig. Jeg tror hun bare har lagt det til en uvane siden den gang. Snakker vi veldig lavt tilbake, så får vi bare spørsmål om hvorfor vi gjør det:p Hehe

Innestemme og snakke med rolig stemme, men glemmer seg ofte :P

Back
Topp