Barn som sliter med å komme inn i lek

Knerten3

Glad i forumet
Gutten min har begynt i 1. klasse nå. I BHG slet han mye med de sosiale kodene, og klare å komme inn i leken. Dette pga ulike ting som han er frisk av nå. Vi og bhg jobbet masse med dette siste året der, og ting ble bedre. Han har vokst veldig det siste året og har mer selvtillit. Men når jeg leverer på skolen og de andre guttene er ute å leker så vil han ikke gå bort. De andre løper jo bort til hverandre og bare begynner å leke. Men han vil bare stå sammen med meg. Hvis ingen kommer direkte bort til han og spør om å leke, så vil han ikke... det er ikke alltid han blir med, selv om de kommer bort heller. Føler jeg snakker så mye med han om dette, men det er ikke lett.. Får jo så utrolig vondt av han. Han er i lek hver gang når vi henter han, og vi ber ofte med gutter hjem hit.
Syns dette er vanskelig og håper ikke han er alene i friminuttene.... det er så vondt å tenke på

Bør jeg snakke med sosiallærer? Erfaringer?
 
Har ingen erfaring med dette selv, men jeg ville nevnt det for læreren.
Fortalt litt om de utfordringene som har vært slik at de kan holde et ekstra øye så han ikke faller utenfor leken. Kanskje hvis de vet om det så kan de hjelpe han litt i gang om han står fast.
Det kan jo også hende at problemet ikke er så stort som du frykter og at han leker fint når trygge gode mamma ikke er der og blir førstevalget :)
 
Tenker at du må fokusere på å lette overgangsfaser en periode. Levere når det åpner slik at han er først ute. Da slipper dere problemet.
 
Gutten min har begynt i 1. klasse nå. I BHG slet han mye med de sosiale kodene, og klare å komme inn i leken. Dette pga ulike ting som han er frisk av nå. Vi og bhg jobbet masse med dette siste året der, og ting ble bedre. Han har vokst veldig det siste året og har mer selvtillit. Men når jeg leverer på skolen og de andre guttene er ute å leker så vil han ikke gå bort. De andre løper jo bort til hverandre og bare begynner å leke. Men han vil bare stå sammen med meg. Hvis ingen kommer direkte bort til han og spør om å leke, så vil han ikke... det er ikke alltid han blir med, selv om de kommer bort heller. Føler jeg snakker så mye med han om dette, men det er ikke lett.. Får jo så utrolig vondt av han. Han er i lek hver gang når vi henter han, og vi ber ofte med gutter hjem hit.
Syns dette er vanskelig og håper ikke han er alene i friminuttene.... det er så vondt å tenke på

Bør jeg snakke med sosiallærer? Erfaringer?

Hei! Jeg har en gutt i andre klasse og det du beskriver høres mye ut som min. Vi var på inntakssamtale hos PPT i går. Send meg gjerne pm hvis du vil prate :)
 
Har og gode erfaringer med dette. Først og fremst Ts kontakt med skole, sfo, lærer og/eller helsesøster. Om du føler det ikke hjelper er ppt neste steg❤️
 
Å komme inn etter at de andre har etablert en god lek kan være vanskelig. Snakk med lærer slik at han får hjelp til å komme inn i leken. Lærer kan dele barna inn i små grupper, der det er lettere å komme inn i leken
 
Back
Topp