Har dere noen bok å anbefale jeg leser for hvordan takle utagering hos en 3,5 åring? Jeg har lest barnehage årene som var veldig fin, men trenger rød angående en gutt som slår. Jeg tror selv det er fordi han trenger mer oppmerksomhet og tid!
Slår han hjemme eller i barnehagen, eller begge plasser?
Jeg tror det er en naturlig fase som alle barn går gjennom. Hos oss har vi sagt tydelig til eldste at det ikke er lov å slå. Fortsetter han å slå oss eller søster sender vi han på rommet etter en advarsel, og sier at vi gjerne vil være med han og at han får komme ut når han vil så lenge han er ferdig med å slå, sparke etc. Han har hatt tydeligere raseriutbrudd enn søstera som er yngre, og vi har måtte være tydeligere. Så går vi til han etter kort tid og sjekker om han vil snakke, ha trøst etc. Vil han ikke så venter vi til han er klar. Da er det oftest jeg som tar det, går inn til han, spør hvorfor han ble sint, sier at jeg forstår at det er vanskelig å bære så sint men at man aldri må slå noen. Har også sagt til han at alle som er voksne og store barn har vært gjennom det samme, og lært seg hvordan man kan være sint uten at man gjør noen vondt. At det er dette han lærer nå, og at vi skjønner det er vanskelig. Spør om han har forslag til noe annet man kan gjøre når man er sint, feks trampe i golvet, trekke seg litt unna og roe ned, si i fra om at man er sint og hvorfor eller lignende. Han vil ikke det da. Jeg pleier å rose han for å fortelle meg hvordan han har det og å snakke åpent om hvorfor han ble sint, og si at det er både greit og bra å kunne si at han er blitt sint når han er det. Han er snart 5, men har hatt skikkelige raserianfall med hyling, kasting av ting og slåing. Nå har han roet seg veldig, men følger samme teknikk fortsatt.
Søstera er annerledes. Hun er 3 år, og slår eller dytter oss i ansiktet feks hvis vi sier noe hun ikke liker og hun blir lei seg eller fornærmet. Da tar vi bort handa og sier at det ikke er greit å slå, dytte. Hun er da allerede ferdig de fleste ganger, så skjer ikke så mye mer enn det. Av og til snakker særlig jeg med henne om kvelden når det er bare hun og jeg ved legging. Da kan jeg ta opp at jeg ønsker at hun ikke slår etc når hun blir lei seg, men heller sier fra med ordene sine. Sier det samme til henne: det er lov å være lei seg og sint, og jeg kan forstå hvorfor. Samtidig så er det ikke lov å slå el.
Dette virker på våre. Og så tror jeg at med "å virke" må man holde tilbake på forventningene. Det finnes ingen magisk knapp som du kan trykke på, og så slår barnet aldri mer. Begge våre slår oss innimellom, men blir mindre og mindre av det. De lærer å beherske seg mer og mer, og noe er måten vi lærer dem på, men ærlig talt så er mye også at de må bli større og mer moden. Mange problemer løser seg selv med tida,selv om vi selvsagt skal gjøre så godt vi kan i den verste fasen.