Barn som slår seg selv

~StRaToS~

Forumet er livet
Minstemannen her i huset kan finne på å slå seg selv i hodet hvis han ikke
får lov til å gjøre visse ting.
Han vil søle melk/vann utover hele huset og når vi da tar drikken vekk fra han så kan han finne på å slå seg selv i hodet gjentatte ganger.
Går det vekk av seg selv eller må vi sette inn tiltak??
 
Det går nok over.. Bare ikke gi han noe oppmerksomhet når han gjør dette....[:D]
 
Når jeg begynte og overse Oliver, hver gang han gjorde slik, gikk det plutslig helt over av seg selv, starta md det når han var ca 1år og varte vel fram til han skjønte at han fikk vondt og ingen oppmerksomhet, ca 2år var han vel da tror jeg... Var i perioder han var ekstrem, han har da slått hull i hodet 3 ganger grunnet det[:o] pluss utallige kuler i hodet og blå merker[&o]
 
Vi var gjennom det en periode her også  - det er helt vanlig blant barn på hans alder... de kan klore og slå seg selv, eller dunke hodet i vegg og gulv. Disse handlingene kommer gjerne når de er frustrert og ikke helt klarer å uttrykke følelsene. Prøv å sette deg sammen med han og si at du forstår at han er sint eller lei seg, og at du skal hjelpe han. Prøv å finne ut hva han ønsker, og hjelp han med dette... da vil han nok snart komme til deg når han ikke får til noe eller ønsker noe, i stedet for å slå seg selv (og prøv å ikke gi slåingen noen oppmerksomhet)
 
Å så det er sååå vanlig jah.[;)]
Han her slår seg ikke for å få trøst, men fordi han er pottesur.
Får vel bare overse han da.... [:)]
Takk for innspillene !!
 
Det er akkurat som å høre om lillemora mi, hun er helt lik!![:D] 
 
her biter hun seg selv i hånden eller dunker hodet i veggen. Så det er nok normalt jah... [8|]
 
ORIGINAL: Ollga

Det går nok over.. Bare ikke gi han noe oppmerksomhet når han gjør dette....[:D]

ungå å gi oppmerksomhet men selvsakt pass på at han ikke skader seg selv [;)]
 
Jenta mi hadde en slik periode for noen måneder siden. Hun la seg ned,og dunket hodet gjentatte ganger i gulvet. Hun bet seg selv til blods en gang også. Heldigvis gikk det rimelig kjapt over. Begynte nesten å tro det var noe galt med henne,jeg,for eldstemann gjorde aldri slikt. Men,i følge helsesøster så er det normal reaksjon hos en del barn.
 
Sånn gjorde snuppis en periode. Om hun ikke fikk vilja si kunne hun finne på å dælje huet i veggen, kjøleskapet, gulvet..ja alt som var hardt og som hun ville få vondt av. Dette for å få trøst.

Etter masse prøving frem og tilbake med å sette meg ned, prate med henne og spørre hvorfor ol. endte jeg bare med å overse det. Først da forsvant det. Hun kan finne på å gjøre det enda, men da er det som et siste desperat forsøk på å få trøst om hun har gjort noe galt og har blitt tatt vekk.
 
Angelica gjør det av og til....men jeg bare ignorerer det
(de gangene jeg har gitt respons,slår hun mer og hardere[&:])
 
det går nåkk over. snuppa og gjør de.
 
Min mellomste gjorde det veldig mye før han begynte å snakke orntlig.(snakka tydelig da han var to år)
 
Jeg tenkte at det var hans måte å uttrykke seg på..og det måtte han få lov til
Jeg bare passa på at han ikke skada seg,mens æ prata med han..og det gikk over,husker ikke hvor fort ,men han har ikke gjort det siden han har kunnet snakke og fortelle hva problemet er.
 
Back
Topp