Barn som skulker skolen

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Hva gjør man?

Fikk telefon fra min eldste i 5. klasse etter jeg var på jobb om at han kom til å skulke skolen.
Både jeg og mannen har 30 km til jobb og ingen mulighet til å dra hjem og kjøre han til skolen med makt.
 
For mine s hadde det betydd inndraging av elektronikk i ein periode. Det hadde nok fått dei på skulen :rolleyes:
 
Du ringer og sier at han skal gå tilbake på skolen, og at om det ikke skjer, så forsvinner det noen goder i en gitt avgrenset tidsperiode:) kan han velge hva som er verdt for han!
 
Hva gjør man?

Fikk telefon fra min eldste i 5. klasse etter jeg var på jobb om at han kom til å skulke skolen.
Både jeg og mannen har 30 km til jobb og ingen mulighet til å dra hjem og kjøre han til skolen med makt.
Setter seg ned å snakker om hvordan han har det på skolen. Tar det opp med klassekontakt som kan følge litt ekstra med på han på skolen. Er det mobbing, vanskelig i enkelte fag. Noe ligger som regel bak. La han være hjemme å snakk sammen. Finn ut av hvor problemet ligger så skjer det nok ikke igjen. Sinne løser nok ingenting.
 
Setter seg ned å snakker om hvordan han har det på skolen. Tar det opp med klassekontakt som kan følge litt ekstra med på han på skolen. Er det mobbing, vanskelig i enkelte fag. Noe ligger som regel bak. La han være hjemme å snakk sammen. Finn ut av hvor problemet ligger så skjer det nok ikke igjen. Sinne løser nok ingenting.

Dette tenker jeg også du kan gjøre når du kommer hjem. Trenger ikke være slike ting som gjør det, men kan være greit å spørre. :)
 
Å kjefte og sanksjonere hjelper ikke. Må prøve å forstå hva som er grunnen. Høre på han. Men lett for meg å si, jeg har ikke så store barn ennå. Så jeg skjønner at det kan være vanskelig.

Anbefaler uansett boka No Drama Discipline av Daniel Siegel uansett hvor gamle barna er.

Om man blir sint og kjefter kommer man Iallefall ingen vei.

Håper det ordner seg ❤️
 
Da har jo han vist hva det er han har valgt da.
Kanskje snakke med han om lure valg og ikke? :)
Snakket rolig med han på telefon etter han roet seg ned.
Jeg kom også tidlig hjem, og tok hjemmekontor resten av dagen slik at jeg fikk han til fysio når han skulle (ligger rett ved siden av skolen så han pleier å gå dit selv.
Tror han egentlig hadde tenkt at vi ikke kan ta fra han telefonen siden han bruker den til alarm som sier når han skal gå til bussen, men den har jeg midlertidig skiftet pin-kode på. Alarmen vil gå, men han får ikke brukt den.

Har også snakket med han etter jeg kom hjem, tror han har skjønt det
 
Back
Topp