Barn som skriver baklengs

bondekone

Forumet er livet
Hva gjør en når barne skriver alt baklengs, ordene er riktig bare at det blir skrivd baklengs helle veien?
Gjelder barn som ikke har startet på skolen enda, så vet en ikke ska stresse med det slik sett

:smiley-angelic002 Du har fått en liten araber :smiley-angelic006..... Mer seriøst,aner ikke egentlig. Eldste vår skrev bort en linje riktig veg, men begynte baklengs på neste linje... Så det var utfordrene å lese. Tror du bare må øve på hva som er riktig veg, det var det vi måtte. Han syntes det var helt ulogisk å begynne først på neste linje..

Om barnet er høyrehendt er det kanskje en naturlig rekkefølge å skrive mot venstre? Aner egentlig ikke, men det virker logisk for meg.
Hvilken vei vi skiver er jo en innøvd metode, men for barn som ikke ennå har fått den erfaringen vil de kanskje velge en annen logikk!? :)

Men hva en gjør? Lese bøker sammen og følge leserekkefølgen med fingeren slik at barnet blir bevisst på at vi leser/skriver fra venstre mot høyre? Evnt skrive sammen?
(Uten så klart å pushe det på noen som helst måte.)

Aldri vært borti, men tipper det bare er en treningssak! :)

Om barnet syns at det er gøy å lese og skrive kan man godt veilede med å vise leseretning og skriveretning. Det er jo som flere her sier en innøvd skriveretning, ikke medfødt:-) De fleste nybegynnere er fornøyde så lenge de får skrevet ned det de skal skrive, og bryr seg ikke om at det står hulter i bulter på arket :-) viktigere med skriveglede enn rettskriving den første tiden uansett:-) Hilsen en norsklærer :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Jeg tenker at det er vel bare å sette seg ned og skrive litt sammen, og vise at neste bokstav skal på deeen siden?

Måtte le av Sofie. Hun er knallgod til å skrive, så til noen av bursdagskortene jeg har fått henne til å lage i det siste har jeg skrevet først og så har hun kopiert det jeg har skrevet. Da hun skulle skrive bestefar ble det for trangt, så da puttet hun de siste bokstavene fremst. :D

Min gjorde det i ca 1 år også begynte han å skrive normalt. Vi fortsatte og lese, vise bokstaver osv. Forklarte han hvordan man leser men korrigerte han aldri.

Så lenge hun ikke har begynt på skolen ennå hadde jeg ikke stresset med det. Det er helt normalt at barn gjør det.
Det du bør være obs på er synet. Har dere sjekket det?

Så lenge hun ikke har begynt på skolen ennå hadde jeg ikke stresset med det. Det er helt normalt at barn gjør det.
Det du bør være obs på er synet. Har dere sjekket det?
Ho har vært inne til synstest da ho var 10mnd og når ho var 3.5år siden hs mente ho skjellet, noe ikke synslegen kunne finne noe galt.
Vi har pratet om å ta en synstest hos optiker nå siden ho har begynt å klage over vondt i hodet når ho konsentrerer seg om ting

Optiker tar ikke førskolebarn. De må henvises til øyelege. I alle fall det vi fikk vite, både fra Optiker og fra helsestasjon. (min fireåring har nettopp fått briller)

Skriver fra mobilen. Bvapp.

Back
Topp