Barn som sjeler/sjegler....

me84

Elsker forumet
med øynene.... burde jeg gå til legen med det?

Har merket det mer og mer i det siste,snuppa er snart 2,5 år. burde jeg ta henne til legen eller går det seg til?

hva kan det evt være som gjør at hun sjeler/sjegler (bergensk  :)  ) ?

Jeg ville gått på helsestasjonen å fått d sjekket, og reagerer dem der, sender de deg videre til øyespesialist :)

Ja, få det sjekket. Men det er et eller annet om at de ikke går videre med det før barnet er så og så gammelt, i tilfelle det går vekk av seg selv.

Med meg ble det ikke oppdaget før jeg var 4. Og øyelegen sa det ikke var noe å gjøre. Noe jeg har hørt i ettertid er bullshit. Men NÅ som jeg er voksen er det visst for sent. Argh. 

Så hør med helsestasjon og få henvisning til øyelege.

Ja, det ville jeg så absolutt.
Gutten vår sjela og rett før han var 3,5 år fikk vi endelig time hos spesialist.
Grunnen til at han sjela var at han så veldig dårlig og har faktisk 5+(langsynt) på begge øynene.
Etter han begynte med briller har han slutta å sjele. 
Sier ikke at dette gjelder for datteren din altså. Men etter min erfaring så tenker jeg at det er bedre å sjekke det enn å la vær;)
Lykke til! :)

*mammatiltoprinser* skrev:
Ja, det ville jeg så absolutt.
Gutten vår sjela og rett før han var 3,5 år fikk vi endelig time hos spesialist.
Grunnen til at han sjela var at han så veldig dårlig og har faktisk 5+(langsynt) på begge øynene.
Etter han begynte med briller har han slutta å sjele. 
Sier ikke at dette gjelder for datteren din altså. Men etter min erfaring så tenker jeg at det er bedre å sjekke det enn å la vær;)
Lykke til! :)

Ja, det er lurt å sjekke! Vår gutt sjela ikke mye, mysa mere. Han hadde +5 og +6
og pga. litt sjeling, får han dekket briller :-)

Utoversjeling f.eks går visst ikke over av seg selv og skal henvises til øyelege når barnet er et halvt år.

Har selv en jente som sjeler og fikk beskjed på helsestasjonen om å se det an. Tok det opp både ved 1-års-kontrollen og da hun var nesten 3 år. Til slutt kontaktet jeg fastlege og fikk henvisning til øyelege, og da fikk jeg beskjed om at hun skulle vært inne mye tidligere. Irriterende, men det er visst ikke alltid helestasjonslegene vet hva de driver med.

Mitt råd: krev henvisning til øyelege.

vi var hos øyenlege med mellomste her da hun var 18mnd ca.... hun skjelte innover på ene øyet... det var veeeeldig lite men vi ble sjekka og det var ingenting galt, men hun skulle få komme inn igjen om noen år bare for sikkerhets skyld. Øyenlegen snakka noe om at neseryggen kan gjøre så det ser ut som de skjeler eller noe i den duuuuren der... jeg ville absolutt ha krevd henvisning til øyenlege, evt tatt en tur til en optiker hvis de er gnien på henvisninga....

Takk for svar

Jeg tar henne med til legen(har time selv om et par uker) og ber de henvise oss da,så får vi se :)

er ikke mye, men jeg merker det litt hver dag så blir greit å få sett på det.

Det burde du få undersøkt ja, jo tidligere dere starter behandling jo bedre! 

Det kan komme av ulike årsaker, hjernen kobler ut det ene øyet, øyemuskulaturen jobber for lite/ for mye osv..

Sjeler hun på et eller bagge øyer?
går øyet opp, ned, utover eller innover?

Gullet her har innover sjeling og litt opp på begge øyer, hun klarer ikke å se utover til sidene fordi muskulaturen som jobber øynene innover er for stramme og de som jobber øyet til siden er for svake. Når hun skal se på noe på sin høyre side f.eks, bruker hun sitt venstre øye og ser over nesa mens det venstre øyet detter ut og motsatt. Vi begynte med lapper nå når hun var rett over et år, og dersom det ikke hjelper vil det bli operasjon før hun begynner på skolen.

Vi gikk til lege og har fått henvisning videre nå. Har time i august:)

litt vanskelig å si,er bare nå de siste ukene vi har merket det

Det er som om det ene øyet flyter litt opp og ut på en måte,.hun ser på meg med den ene øyet mens det andre ser opp/ut.
Men er gjerne bare noen sekunder noen ganger for dagen....

Back
Topp