Barn som reiser alene på fly

Mr.Darcy

Gift med forumet
HAr du noengang sent ditt barn alene med fly?

Hvor gammelt var barnet?

Noen erfaringer å dele, med tanke på hvordan det fungerte i praksis liksom...

de to eldste mine har reist hvertfall 1 gang i året alene. De er nå 11 og 9 år gamle, men har reist alene siden de fikk lov (av flyselskapet) da de var 5 år.
har alltid gått veldig fint. Flyvertinnene tar seg godt av barna og følger de hele tiden. Her har de reist fra Tromsø til stavanger noe som innebærer flybytte, men alltid gått kjempefint, og barna var stolte over å tatt fly alene[:)]

Jeg har reist MYE alene med fly da jeg var liten hadde vell min første flytur alene da jeg var 4 år... Det er helt greit, så lenge foreldrene blir med inn i flyet og sier hadet, og den som henter kommer helt inn til gaten(visst du skjønner) Har aldri tatt noe skade av det:) hehe

jeg reiste flere ganger alene med fly da jeg var barn. besøkte besteforeldre[:)]
under 12 år (tror jeg det er) så er det et visst antall plasser helt forrest i flyet som er forbeholdt barn som reiser alene. de har en egen flyvertinne som tar seg av de og alle har et "jeg reiser alene"-skilt rundt halsen[:D] De må bli fulgt til gaten, og de går først av flyet sammen med personell som følger de inn til flyplassen og de som kommer å henter de der.

n sønn som blir fem til sommeren, og både han og besteforeldre har lyst å tilbringe tid sammen uten oss[;)] MEn da blir alternativet at han reiser alene med fly ra øst til vest (ca 40 min med fly)

Fortalte han litt om prosedyrene idag, og dajeg spurte han etter noen timer, så svarte han at det å reise med fly alene bare var KULT![:D]

Regner jo med at det evt vil gå bra......men moro å høre deres erfaringer...og evt tips [:)]

eldste mi reiser alene med fly alene flere ganger i året..

De må vel være 5 år før de kan reise alene og det var da hu begynte..

De første gangene var hu litt redd, men nå er hu rene proffen... hehe

Hu må bytte fly hver gang,hver vei..

De får mappe rundt halsen med all flyinformasjon og nr, må de mellom lande, så er der noen å passer på de helle tiden..
De får gå først ombord flyet, men er de siste som går av flyet..
Og flyvertinene tar veldig godt vare på de ombord flyet[:)]

har hatt 1 jævvlig opplevelse! Var å sku hente hu, flyet landet og jeg ventet å ventet og ingen Anette kom av flyet.. Folk begynte å gå imbord, fortsatt ingen anette... Jeg fekk REN PANIKK!!!!
Sjekket e mail, tlf osv, kontaktet skranken å lurte på hvor ungen min var! da hadde de FORANDRET på flybilletten hennes UTEN å si fra verken til meg eller faren!!! tror du jeg var forbanna eller???
Ringte SAS og traff en tilfeldig stakkars fyr som fekk helle regla med meg!! hehe
Tårene trilla ! ! [:(]

så istede for at hu sku vente der 30min, ble hu der i over 2 timer!! Og når hu endelig kom gråt jeg igjen... hehe

Hu vil alltid vite når flyet går, hvr lenge hu må vente på mellomlandingen og når hu er fremme osv.. så hu var jo så redd stakkars... etter det fekk hu mobil tlf hver gang hu sku ut å fly ja!!

guttene er hos pappaen sin flere ganger i året, iallefall 8 og da har de alltid tatt fly alene fra minsten var 5 år og han har reist mangen ganger alene uten storebroren og han er så kry når han reiser alene for da føler han seg så stor[:)]

Har ikke sendt egne barn enda for de er ikke store nok til det, og eldste er flyredd så aner ikke om han noen gang kommer til å tørre det[:D]
Men jeg jobber jo ombord så har jo med meg UM(som vi kaller de) ganske ofte. Foreldrene kan følge de helt til flyet om de ønsker det, eller man kan si hadet før, men foreldrene har ikke lov til å forlate flyplassen før flyet har lettet. Ombord så følger vi de til setet, småsnakker litt med de, så de føler seg trygge. Dette gjør vi også underveis, om det er en lenger flyvning og barna har lyst kan de få lov å komme bak sitte litt på klappsetet bak sammen med oss også. Det kommer litt an på barna, noen er veldig utadvendte og vandt til å fly og spør og gravre, mens andre sitter helt stille i setet sitt og trives med det. Så når vi lander så ber vi de om å vente til alle har gått ut og avleverer h*n til bakkepersonalet som igjen tar med seg barnet til de som kommer for hente. De hjelper og med å ta med eventuell bagasje som er sendt.

Har sent vesla alene ca 8 gaber i året de siste 8,5 årene, så har litt rutine på det.

Nå er hun ikke UM lenger, og det går greit det også.

Må drepe myten om at UM'er har "egen" flyvertinne. Flyvertinnene tar seg av barna, men har andre primøroppgaver ombord. Er derfor flyselskapene har maks antall UM'er pr flight...

Jeg fulgte ikke inn i flyet noen gan, ei heller møtte opp ved gaten. På Gardermoen må man vente helt ute ved annkomsthallen, men det var ikke noe problem.

Back
Topp