Barn som raser!

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Hvordan takler dere barna, om de bare raser og skriker, eller går rett til gråt/hyl? Altså.. Sett at det gjelder en brødskive som falt på gulvet, eller at man sier nei til noe h*n vil..?
Snakker da om eldre barn.

Ønsker bare litt innspill om hvordan andre ville håndtert det. :) Kan hende det er noe jeg kan bruke selv de gangene hun går helt i vranglås...
 
Oppfordrer de til å bruke ord (eller annet om de er for små) til å fortelle hva de vil. Så viser jeg at jeg har forstått hva de vil og forklarer hvorfor de ikke får det. Forholder meg rolig og trygg.
 
Beholde roen er vel absolutt viktigst, snakke rolig, ALDRI heve stemmen til deres nivå.... Som regel trengs det tid for å roe seg for barnet og det er ofte lettest å snakke i ettertid og da prøve å forhindre nye utbrudd ;)
 
Oppfordrer de til å bruke ord (eller annet om de er for små) til å fortelle hva de vil. Så viser jeg at jeg har forstått hva de vil og forklarer hvorfor de ikke får det. Forholder meg rolig og trygg.

Det er det jeg gjør nå. Forteller at hun må roe seg ned og bruke ord i stedet, for om hun hyler og skriker forstår jeg ingenting; så da hjelper det ikke for noe heller.
Jeg har vært dårlig på å holde meg "rolig" selv (altså. Har hendt at jeg har hevet stemmen, dessverre.. I ren frustrasjon!) - men jeg har skjerpet meg veldig!! Lettere å holde seg rolig når man har funnet en måte å håndtere det på, synes jeg .

Merker det virker fortere nå enn tidligere, så vi er forhåpentligvis på riktig vei nå :eek:
 
Prøv å få barnet til å stole på deg som en støtte og hjelp, at det opplever at du er der og prøver å hjelpe, ikke bare er "imot" ungen.
 
Enten lit jeg han rase ferdig , gå bort eller så snakket vi om det der og da
 
Lar de få rase fra seg litt for at de skal få jobbe seg litt gjennom følelsene så står jeg klar med en klem når de roer seg. Deretter prater vi om det.

På det værste der i mot trenger mine hjelp til å regulere følelsene sine. Da må jeg holde rundt dem, men gjør det aldri når jeg er sint selv.
Barn lever i øyeblikket og har ikke hemningene vi har, så å hjelpe dem med å sette ord på det de føler pleier å være effektivt i lengden. :)
 
Back
Topp