Barn som lyver.

Bkno1049562

Første møte med forumet
Hei. Prøver meg på forum for første gang. Kansje det er noen her som kan hjelpe meg.

Jeg har ei datter på 9 år som til stadighet lyver. Det er ikke små hvite løgner hun kommer med, men ganske grove. Jeg er ikke sikker på hvorfor hun gjør det, men det kan ha en sammenheng med at en voksen som står henne nært lyver både titt og ofte. Både til henne, til meg og til de som generelt hører på.

Jeg gjør mitt ytterste for å få en slutt på det. Men det er ikke lett bestandig, for jeg ønsker jo å kunne stole på henne.
Hun er ei over gjennomsnittlig intelligent jente. I følge lærere, pedagoger, helsesøster osv ligger hun ca 2 år forran i tankegang. Så hun kan regnes som å være 11 år i hodet.

Hun liker å være hjemme alene, noe som er helt greit innenfor rimelighetens grenser. Hun spurte i dag om å være alene fra 12-14. (jeg begynte på jobb kl.12) og så skulle mormor hente henne kl.14. Det er greit. Jeg var i stua sammen med henne da hun ringte. Hun "pratet" med mormor og alt var greit. 8 timer senere reiste jeg til min mor for å hente henne. Men men mor hadde ikke pratet med henne hele dagen. Da jeg kom hjem satt hun i stua og så på tv. Hun hadde da vært alene i 8 timer. Jeg er nå helt fortvilet. Hva skal jeg gjøre??

Har hatt lange samtaler med henne og forklart konsekvenser og mye mer. Men nå er jeg tom for ideer.

Oi!

Men jeg lurer jo litt på hvorfor du selv ikke snakket med din mor for å avtale hentetidspunkt?

oi det var jo ganske alvorlig da og neste gang får du snakke med mora di om henting så får ho ikke ljugd, og du får si at hun ikke får lov og være hjemme alene mer, eller ihvertfall ikke før hun forstår at det er ganske alvorlig det hun driver med, dette er noe jeg har brukt på min eldste som er ca like gammel som din og tro meg den sved skikkelig. . Forstår hun det selv det hun har gjort?

DET hadde fått konsekvenser hos meg!!! Og her funker ikke time-out. Hun hadde nok mistet alle sine muligheter for noe hun liker i lang tid fremover. ALDRI hjemme alene mer. Hun hadde blitt henta rett etter skolen uten å ha mulighet til kontakt med venner. Sørg for at noen alltid er der, og at hun skjønner at hun ikke har tillit mer. Nå kan jeg veldig lite om så store barn, men jeg tenker at en hver minste lille løgn må bli satt på plass, og få konsekvens, gjerne å måtte innrømme løgnen til den som blir utsatt.

Synes også at det er viktig at du snakker med den andre voksne som lyver til henne. Vis dattera di at du ikke stoler på alt den sier, selv om du liker personer/vil hun skal like personen. Man kan like en person, men ikke alle egenskapene.

Lykke til!

I alle dager, det var en ganske grov løgn! Jeg ville nok fortalt henne at hun ikke kan ringe og gjøre avtaler lengre, siden du ikke kan stole på henne. Jeg hadde ikke blitt "forbanna/sint" bare snakket til henne med rolig stemme.

Desom dette hender en gang til ville jeg fortalt henne at dersom hun lyver eller ikke følger de beskjedene som du gir, iverksetter du konsekvenser. Denne gangen kan det for eksempel være at hun ikke får se på TV på 2 - 3 dager. Dette avgjør du. Husk at konsekvensen må gis direkte, nå er det litt for sent :P Ikke la konsekvensene bli så store at det hele blir for uoverkommelig for jenta di. Da vil hun mest sannsynlig trosse deg mer.

Spill også på hennes "sterke" sider. "Du som er så voksen for aldreren, du forstår vel at det å lyve bare gjør det værre for deg?""Du kunne jo bare spurt meg først?"

Håper dette bare er en fase hun er gjennom, men husk at konsekvensene dine må stå i samsvar med hva hun har gjort. Ikke for milde og ikke for strenge :)

Uff dette var ikke bra. Hvis hun lyger så mye pga ett annet voksent menneske ville eg faktisk kontakta bup. Da har hun det nok ikke så greit med seg selv å kan få svar på hvorfor hun tar så dårlige valg.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg tenker det samme som de andre, at nå kan man ikke stole på henne og hun må se at det får tydelige konsekvenser. Vær streng og ubeleilig overvåkende en stund, og forklar tydelig og rolig at det er få grunn av det som har skjedd før. Hvis hun så ytret ønske om å få friheten tilbake så kommer en samtale om at tilliten må fortjenes, og bygges opp over tid. Begynn så gradvis å gi litt frihet, og sjekk opp underveis at hun ikke lyver. Skryt når det går bra, selvsagt.

Slik ville antakelig jeg gjort det i alle fall.

Oi!

Men jeg lurer jo litt på hvorfor du selv ikke snakket med din mor for å avtale hentetidspunkt?

Jeg sto ved siden av henne da hun "ringte". Dette er noe vi har gjort mange ganger og det har fungert helt supert. Min datter elsker å prate i tlf og hun får være med på å ta litt avgjørelser innimellom og å lære seg å gjøre avtaler. Det har aldri tidligere vært noe problem. Men det blir jo klart en endring på det nå.

DET hadde fått konsekvenser hos meg!!! Og her funker ikke time-out. Hun hadde nok mistet alle sine muligheter for noe hun liker i lang tid fremover. ALDRI hjemme alene mer. Hun hadde blitt henta rett etter skolen uten å ha mulighet til kontakt med venner. Sørg for at noen alltid er der, og at hun skjønner at hun ikke har tillit mer. Nå kan jeg veldig lite om så store barn, men jeg tenker at en hver minste lille løgn må bli satt på plass, og få konsekvens, gjerne å måtte innrømme løgnen til den som blir utsatt.

Synes også at det er viktig at du snakker med den andre voksne som lyver til henne. Vis dattera di at du ikke stoler på alt den sier, selv om du liker personer/vil hun skal like personen. Man kan like en person, men ikke alle egenskapene.

Lykke til!
Enig i alt her :)

<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3

Konsekvenser ble det umiddelbart. Og jeg tror hun skjønner at hun har gjort noe galt nå. Håper det blir en slutt på det, men vurderer sterkt å få henne til en pedagog eller barnepsykolog.
Jeg har googlet litt for å prøve å finne noen svar på hvorfor hun gjør det og hva jeg kan gjøre for å få en slutt på det. Men det jeg stort sett finner, er at intelligente barn lyver og at det er positivt i forhold til barnest utvikling.
Men så ille som det min datter har gjort nå, finner jeg ikke noe om.

Konsekvenser ble det umiddelbart. Og jeg tror hun skjønner at hun har gjort noe galt nå. Håper det blir en slutt på det, men vurderer sterkt å få henne til en pedagog eller barnepsykolog.
Jeg har googlet litt for å prøve å finne noen svar på hvorfor hun gjør det og hva jeg kan gjøre for å få en slutt på det. Men det jeg stort sett finner, er at intelligente barn lyver og at det er positivt i forhold til barnest utvikling.
Men så ille som det min datter har gjort nå, finner jeg ikke noe om.
Er jo forskjell på å lyve om småting, og så alvorlige ting som dette her.. Ville kontakta bup, skal ikke se bort i fra at det kan hjelpe :)

<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3

Back
Topp