Barn som ligger etter i språket?

StoresøsterJan10

Elsker forumet
SNuppa henger veldig langt etter når det gjelder å prate.
Hun klarer ikke sette sammen mer enn 2-3 ord, og prater mest baby språk enda.
Vi er i kontakt med PPT så håper de får ut fingeren og kan hjelpe oss litt.
Hun snakker veldig blandet Islandsk og Norsk. Kommer veldig mange ord på islandsk som selvfølgelig ikke bhg skjønner noe av ;)

Motorisk er hun foran de andre på hennes alder.

Flere her som har barn som henger etter?

Barnehagen mener han ligger før i språk, jeg vet ikke selv, hakke peiling på hvor godt han skal kunne prate jeg, men ikke noe babyspråk da. Sier alle ord vi sier, og sette sammen setninger, men ikke lange. Stort sett 2 og 3 her også.

ORIGINAL: FruStina

Barnehagen mener han ligger før i språk, jeg vet ikke selv, hakke peiling på hvor godt han skal kunne prate jeg, men ikke noe babyspråk da. Sier alle ord vi sier, og sette sammen setninger, men ikke lange. Stort sett 2 og 3 her også.

Ett spørsmål[8D] Har du byttet nick? Jeg husker avataren, og navnet til Anders men ikke nicket hehe[:D]

ORIGINAL: Aves

søsteren min sin nest yngste har vært veldig treg med språk...lurer på om de fikk hjelp fra ppt. iallefall har det løsna skikkelig og nå prater hun som en foss.
de sier jo at noen er tidlig motorisk andre språkmessig.
kommer nok snart skal du se [:)] før du vet ordet av det så prater hun som en foss.
forresten kom jeg på at en kompis av snuppa, født 16.mai 08. som er sen i språket. få ord og veldig korte setninger. men det kommer[:)][:)]

moro at snuppa kan islandsk også. fasinerende med tospråklig småtasser.
i bhg vår prøver ansatte å lære seg noen ord fra de som har utenlandske foreldrer.barna får lære om kulturene ++ så i vår har de bl.a. finsk, somalisk og indisk (tror jeg).

Håper det blir sånn her også :) Skal på noe språkkurs greier med PPT, stor gruppe med foreldre. Håper det snart blir snuppa sin tur til å få "privat" hjelp, de har jo mye å gjøre, så er nok noen mnd igjen[:)]

Så gøy att de er sånn i bhg deres ;) Nå har en fjern slektning av snuppa begynt å jobbe i våres, ( 3meningen til mannen min) Så da skjønner i hvertfall en av de hva ho sier hehe

Linnea ligger etter. Hun fikk lagt inn dren i ørene i sommer..og har hatt stor fremgang siden da. Setter nå sammen små setninger med 2-3 ord..men har også masssse babbel som bare mamma skjønner[:D]. Men så lenge jeg ser det går fremover, bekymrer jeg meg ikke. Har gått til logoped med 2 av mine eldre unger, så vet litt hva det går i[:)]

ORIGINAL: Nr 4

Linnea ligger etter. Hun fikk lagt inn dren i ørene i sommer..og har hatt stor fremgang siden da. Setter nå sammen små setninger med 2-3 ord..men har også masssse babbel som bare mamma skjønner[:D]. Men så lenge jeg ser det går fremover, bekymrer jeg meg ikke. Har gått til logoped med 2 av mine eldre unger, så vet litt hva det går i[:)]

Vi skal til øre/nese/hals spesialist og sjekke ho ;) HS snakket om att hun kanskje har polypper[8|] tror jeg det var [;)] Hun sikkler veldig mye enda ogsål og ingen nye tenner på vei.

Er det ikke ofte sånn at tospråklige barn lærer å prate litt senere da? Jeg tror ikke du har noen grunn til bekymring. 2-3 ord er da noe det også. Jeg kjenner til barn som ikke sa såpass mye da de var på samme alder, men som snakket helt som andre i 4-årsalderen. Det er veldig varisasjon på hvor fort barn lærer å prate, men som regel er det ikke noe galt, de fleste kommer helt på høyden med andre med tiden.

Vesla har et velutvikliet språk, prater i vei, men snakker langtfra rent. I forhold til storesøsteren er hun mer sånn som kaster seg ut i ting, tør å prøve selv om hun ikke klarer det perfekt. Vi i familien forstår stort sett det hun sier da.

ORIGINAL: Glad70

Er det ikke ofte sånn at tospråklige barn lærer å prate litt senere da? Jeg tror ikke du har noen grunn til bekymring. 2-3 ord er da noe det også. Jeg kjenner til barn som ikke sa såpass mye da de var på samme alder, men som snakket helt som andre i 4-årsalderen. Det er veldig varisasjon på hvor fort barn lærer å prate, men som regel er det ikke noe galt, de fleste kommer helt på høyden med andre med tiden.

Vesla har et velutvikliet språk, prater i vei, men snakker langtfra rent. I forhold til storesøsteren er hun mer sånn som kaster seg ut i ting, tør å prøve selv om hun ikke klarer det perfekt. Vi i familien forstår stort sett det hun sier da.

Var det jeg tenkte også, men etter att ped leder i bhg sa att hun ligger laaaaaaaaangt etter ( ja han sa det sånn også[&o]) så har jeg blitt litt bekymret.
Har fått hennvisning til øre/nese/hals spesialist, så får se om det kanskje er noen grunn till att hun ikke prater enda.
Hun babler jo litt på Islandsk, så er jo ikke rart bhg ikke tror hun prater[;)]

ORIGINAL: StoresøsterJan10

Var det jeg tenkte også, men etter att ped leder i bhg sa att hun ligger laaaaaaaaangt etter ( ja han sa det sånn også[&o]) så har jeg blitt litt bekymret.
Har fått hennvisning til øre/nese/hals spesialist, så får se om det kanskje er noen grunn till att hun ikke prater enda.

Jeg ville ikke lagt så veldig stor vekt på det ped.lederen sa, hun er jo tross alt bare 2,5 år, og store variasjoner er ganske vanlig på det tidspunktet (det er i hvertfall min erfaring). Men det er jo greit å få det sjekket ut, så blir du sikkert roligere selv også.

ORIGINAL: StoresøsterJan10

Jeg ville ikke lagt så veldig stor vekt på det ped.lederen sa, hun er jo tross alt bare 2,5 år, og store variasjoner er ganske vanlig på det tidspunktet (det er i hvertfall min erfaring). Men det er jo greit å få det sjekket ut, så blir du sikkert roligere selv også.

Ja var det jeg tenkte, hun er jo bare 2,5 år. Hvor mye kan man forvente? Noen er trege og noen raske :) Ser det bare på mine 2, minsta gjør alt, tidligere enn Jennie gjorde[:)]

Leste en artikkel for en stund siden om tospråklige barn. Det vanligste er at de ligger ganske langt etter i den alderen, men det tar de igjen senere, for det er mye lettere for tospråklige barn å lære seg flere fremmedspråk[;)]

ORIGINAL: Kamel

Leste en artikkel for en stund siden om tospråklige barn. Det vanligste er at de ligger ganske langt etter i den alderen, men det tar de igjen senere, for det er mye lettere for tospråklige barn å lære seg flere fremmedspråk[;)]

Har hørt noe om det selv[:)]

Back
Topp