Barn som krabbet seint - når begynte de å gå?

Mamma til G

Betatt av forumet
VIP
Hei.
Jenta mi var over året når hun byttet ut åling med krabbing. Men nå er jeg ganske spent når jeg kan forvente skritt. Hun har lenge tatt seg til møbler, og reist seg. Men fortsatt ingen interesse av å holde balansen, eller prøve å gå. Så: for dere som hadde unger som krabbet først over året, hvor mange mnd var de når de først klarte å gå?
 
Kjenner til ei som begynte å krabbe først rundt ett år, gikk ved 17 mnd :)
Min eldste reiste seg en gang etter 11 mnd, men tok lang tid før han gadd å øve særlig på å stå eller gå med gåvogn feks. Han gikk rundt 15 mnd.
 
Hei, min første var 18 mnd før h#n begynte å gå. De andre har vært før et år, så variasjonen kan være stor. Var aldri kryping heller, mer å dra seg bortover i sittende stilling.
Tror 18 mnd er frist før man skal sjekke ut mer/ få hjelp med gåing?
Her hjalp det med strømpebukser med antiskli, øve på å gå opp og ned tripp trapp og sofa selv, generelt styrke kroppen litt.
 
Last edited:
Min eldste krabbet ikke, han gikk rett fra åling til gåing da han var rett over året:p mener å ha lest et sted at krabbing ikke er et iboende instinkt hos oss mennesker, i motsetning til å reise seg og å gå. Så lenge barnet kommer seg fremover, er det ikke alle som er så interessert i å krabbe. Yngstemann er 9 måneder nå og krabber heller ikke. Han har dog ikke reist seg eller satt seg opp heller, så er spent på om han blir senere ute med gåingen enn storebror.
 
Vår har vært sen hele veien. Han har nettopp begynt å gå ordentlig på egenhånd inne (er fortsatt usikker og vil ha en hånd når vi er ute, eller 'terrenget' er ujevnt. Han er 21 mnd :)
 
Mellomste gutten her ålte seg til han var 11-12 måneder og begynte da å krabbe og sette seg opp. Begynte å gå da han var 16 måneder. Noe senere enn de to andre guttene, men likevel innenfor normalen. Han er litt mer innadvendt enn de to andre og rolig baby.
 
Guttungen her begynte å krabbe rett før han fylte 1 år (ca. 11,5 mnd). Begynte å gå da han var 13 mnd.
 
Back
Topp