Barn som ikke vil ut

Januargutt1

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei.
Vi har en 3,5 åring som absolutt ikke vil ut. Vi bor landlig til og har både jorder og akebakker. Han fikk nytt akebrett og sine første ski til jul. Vi har snøscooter og traktor. Alt ligger til rette for en liten gutt sine drømmer, men han vil altså ikke ut. Gråter, hyler og roper at han ikke vil ut. Nekter å kle på seg. Vært sånn i mange uker. Når vi en sjelden gang får han med, så koser han seg veldig. Noen tips?
Jeg er i tillegg høygravid og har dessverre ikke så mye å bidra med, så mye havner på far.

Sånn var det her en stund, de nektet å gå ut, måtte dra dem med. Da vi først kom ut, elsket de det og ville ikke inn. Vi har vært ute hver dag uansett, også gikk det plutselig over, like plutselig som det startet. Jeg husker ikke når eller hvor lenge, men rundt 2-3 års alder, tror jeg :) varte flere uker, og var vel omtrent gjennom hele vinteren, men gikk over da behovet for uteklær forsvant eller i hvert fall ble mindre.

Hei.
Vi har en 3,5 åring som absolutt ikke vil ut. Vi bor landlig til og har både jorder og akebakker. Han fikk nytt akebrett og sine første ski til jul. Vi har snøscooter og traktor. Alt ligger til rette for en liten gutt sine drømmer, men han vil altså ikke ut. Gråter, hyler og roper at han ikke vil ut. Nekter å kle på seg. Vært sånn i mange uker. Når vi en sjelden gang får han med, så koser han seg veldig. Noen tips?
Jeg er i tillegg høygravid og har dessverre ikke så mye å bidra med, så mye havner på far.
Det høres desverre helt normalt ut! :bored::hilarious: Vi har hatt sånne perioder av og på i flere år. Det går bedre nå som han er 5! Men i 3-4 åra var det mye drama og jeg holdt på å tilte stadig vekk. Kunne bruke evig lang tid, bare motstand mot påkledning. skulle IKKE ut! Da vi kom ut var det stas, og han sku IKKE inn igjen… Livet med kids :rolleyes:

Hei.

Barn i den alderen kan være ganske så bestemte. De lærer fort hvis vi voksne gir etter når de protesterer, eks «jeg vet at hvis jeg nekter lenge nok får jeg bli inne» (vet ikke om dette gjelder dere, kun et eks). Disse små blir ofte mer samarbeidsvillige hvis de tror de får lov til å bestemme selv. Vet ikke om du prøvd å gi han noen valg muligheter i retning av å gå ut. Eks «vil du ta på lue eller dress først?» «vil du at mamma tar på utetøy først eller vil du at mamma hjelper deg først?»

Min kan også være så bestemt, hyle og skrike, men han har aldri fått velge at vi ikke går ut. Ikke så hyggelig, men må jeg så kler jeg på en hylende gutt. Men det funker bedre for oss å si først 1. nå skal vi snart ut, jeg legger frem klær. Så la alle klær ligge klare og han kler på seg mesteparten selv. Men om han ikke vil ut så lar jeg det ikke være noe alternativ. Hvis han sier at han ikke vil, så sier jeg st jeg forstår at det er gøy inne, men alle barn trenger frisk luft, også diskuterer jeg ikke så mye mer. Får rase fra seg om nødvendig. Som regel vil han ut da det etterhvert ikke er noe spennende inne lenger. Han får feks ikke drive med nettbrett eller så mye tv inne på dagtid og da blir han etterhvert lei av lekene sine.
Nok morsomme opplevelser for gutten din ute også tenker jeg det kommer til å gå over :) de førte unger mellom 3-4 år har noen ting de bare VIL bestemme at de IKKE vil.
Her var det største problemet rundt 3 år at han IKKE ville bade eller dusje, skulle helst bare aldri vaske seg. Når han vel var i badebalja kosa han seg leeenge. Men den motstanden gikk over. Jeg prøvde å la han bestemme andre ting, feks håndkle eller at vi lekte rollespill på vei inn til badet. Eller at jeg sørget for at han hadde fått bestemt noe i en annen setting tidligere på dagen.
Om man, som iblant er riktig, skal være veldig bestemt pg kjøre gjennom det man som voksen vet at er riktig for barnet, er et viktig tenker jeg at barnet har bestemmelsesrett på andre arenaer i løpet av en dag. Alle trenger å kjenne på noen «seire» ved å få bestemme i løpet av dagen. Det gjør det lettere for meg å trumfe gjennom ting vi bare må, feks bade eller gå ut

Back
Topp