Barn som ikke vil ta blodprøve

lena88

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg har en 2år gammel jente med mistanke av anemi. Vi prøvde nå 2 ganger å ta blodprøve privat, men det ble mye skrik, gråt, slåing :( :( Ved andre forsøk ble det prøvd kinderegg og andre bestikkelser. Føler også at dama som som skulle ta prøve var dårlig, hun brukte veldig lang tid og traff ikke blodåret, selv om hun sier at hun traff det men barnet rørte på seg. Hun brukte også veldig stor nål som jeg ikke tror er riktig når det er snakk om små barn.
Nå har jeg en traumatisert unge og vet ikke hvilken vei jeg skal gå..kan ikke prøve igjen, ikke hos samme perso i hvertfall.
Vet dere om det er mulig å be fastlegen å henvise til sykehus eller andre steder hvor de er virkelig flinke til å ta prøve av barn som gir så mye motstand?

Hei. Jeg har en 2år gammel jente med mistanke av anemi. Vi prøvde nå 2 ganger å ta blodprøve privat, men det ble mye skrik, gråt, slåing :( :( Ved andre forsøk ble det prøvd kinderegg og andre bestikkelser. Føler også at dama som som skulle ta prøve var dårlig, hun brukte veldig lang tid og traff ikke blodåret, selv om hun sier at hun traff det men barnet rørte på seg. Hun brukte også veldig stor nål som jeg ikke tror er riktig når det er snakk om små barn.
Nå har jeg en traumatisert unge og vet ikke hvilken vei jeg skal gå..kan ikke prøve igjen, ikke hos samme perso i hvertfall.
Vet dere om det er mulig å be fastlegen å henvise til sykehus eller andre steder hvor de er virkelig flinke til å ta prøve av barn som gir så mye motstand?

Hvis du bor på Østlandet: Rikshospitalet gir lystgass til barn ved blodprøve og er kjempeflinke.

Men kan man få henvisning fra fastlegen til å ta prøven der? Vi bor i Oslo området

Ja, det skal være mulig, de har ekstra god kompetanse på blodprøver av barn der, særlig mtp at mange kronisk syke barn er innom :) har ei venninne innen helse aom sa jeg bare kunne be om det via fastlege hvertfall. Vi tok via fürst, men min var baby så det gikk litt lettere å lure henne enn 2åring.

Her kan alle som ønsker det gå på laboratoriet på sykehuset og ta blodprøver. Jeg gjør ofte det, for har fastlegen i annen kommune, så er kortere å reise. Kjenner og flere med barn som går direkte dit fordi de ikke ønsker at barna skal få negative assosiasjoner til legekontoret. Så sjekk om det kan være en mulighet

Prøvd med emlaplaster?
Min måtte ta blodprøver og det måtte gjennomføres, hyl og skrik men hjalp litt med emlaplaster hvertfall.
Vi tok både hos lege og på sykehus. Det var virkelig ikke spnn at de på sykehuset var flinkere

Når vi en gang skulle ta blodprøver på 2-åringen hos fastlegen og helsesekretæren ikke fikk det til, foreslo de selv å henvise til barneklinikken for å ta prøven. Støtter ellers også å prøve med Emla.

Embla plastee, snakke mye om hva de skal gjøre. Henvisning til barneklinikken for å ta blodprøve. Bruk den tiden barnet trenger for å bli trygg på personen som skal ta blodprøven og kun på barnets primisser. Gikk strålende for sønnen vår. Han var vel rundt 2 når vi tok blodprøver.

Back
Topp