Barn som ikke vil gå på do i barnehagen

Tinito

Andre møte med forumet
Vår jente sluttet nettopp i sommer med bleie, hun er 2 år og 8 mnd. Vi hadde to dager med masse uhell, men så løsnet det, og etter det hadde hun ingen uhell hverken på dagen eller på natten og er helt bleiefri. Etter 3 uker ferie med truse og null uhell skulle hun begynne i barnehagen igjen denne uken, og hun hadde 3,4,5 uhell mandag, tirsdag og onsdag. Og uhellene kommer typisk rett etter de har forsøkt å gå på do. Igår ga jeg beskjed til barnehagen at jeg ville komme to ganger iløpet av dagen for å ta henne med på do, for å se om det kunne hjelpe. Da jeg kom tisset hun de to gangene jeg var med, hadde ingen uhell, men tisset heller ikke med noen av de ansatte. Tenkte å forsøke samme rutinen idag, men hun tisset ikke første gang jeg var med henne.

Har noen erfaring med barn som ikke vil gå på do med de ansatte i barnehagen?

I sommer har hun som sagt vært helt tørr. Vi har vært på bilturer, ukjente steder, på besøk ++ og ingen uhell. Hun har tisset på mange forskjellige doer, uten doring, med doring, på potte. Andre i slekten har hjulpet henne på doen og det har gått fint.

Vet hun er tryggere på enkelte ansatte i barnehagen, så tenkte det gjerne ville hjelpe dersom en av de tok henne med på do, men det kommer ingenting. De har til og med forsøkt å distrahere henne med å se på en film på telefonen for å se om hun slapper av bedre da, uten at det hjelper.

Jeg tenker jo hun er klar til å være bleiefri siden hun kun hadde uhell de to første dagene vi forsøkte uten bleie, og etter det har hun vært helt tørr, både dag og natt, men får følelsen av at noen i barnehagen ikke er enige siden de faktisk også har tatt på henne bleie etter hun har hatt uhell eller fordi de skal på tur. Presser jeg for mye og bør bare la henne gå med bleie lenger?

Noen som har erfaring eller gode tips?

Jeg tror det bare er å sende med nok skift også ordner det seg nok snart. :)
Men min i den alderen trenger å være alene, kn det være noe å forsøke. Altså han sitter på do/potte også dytter jeg igjen døra på gløtt og sier at han skal rope når han er ferdig, da tisser han nesten alltid. Ikke sikkert dette funker for dere, men deler likevel.

Vår jente sluttet nettopp i sommer med bleie, hun er 2 år og 8 mnd. Vi hadde to dager med masse uhell, men så løsnet det, og etter det hadde hun ingen uhell hverken på dagen eller på natten og er helt bleiefri. Etter 3 uker ferie med truse og null uhell skulle hun begynne i barnehagen igjen denne uken, og hun hadde 3,4,5 uhell mandag, tirsdag og onsdag. Og uhellene kommer typisk rett etter de har forsøkt å gå på do. Igår ga jeg beskjed til barnehagen at jeg ville komme to ganger iløpet av dagen for å ta henne med på do, for å se om det kunne hjelpe. Da jeg kom tisset hun de to gangene jeg var med, hadde ingen uhell, men tisset heller ikke med noen av de ansatte. Tenkte å forsøke samme rutinen idag, men hun tisset ikke første gang jeg var med henne.

Har noen erfaring med barn som ikke vil gå på do med de ansatte i barnehagen?

I sommer har hun som sagt vært helt tørr. Vi har vært på bilturer, ukjente steder, på besøk ++ og ingen uhell. Hun har tisset på mange forskjellige doer, uten doring, med doring, på potte. Andre i slekten har hjulpet henne på doen og det har gått fint.

Vet hun er tryggere på enkelte ansatte i barnehagen, så tenkte det gjerne ville hjelpe dersom en av de tok henne med på do, men det kommer ingenting. De har til og med forsøkt å distrahere henne med å se på en film på telefonen for å se om hun slapper av bedre da, uten at det hjelper.

Jeg tenker jo hun er klar til å være bleiefri siden hun kun hadde uhell de to første dagene vi forsøkte uten bleie, og etter det har hun vært helt tørr, både dag og natt, men får følelsen av at noen i barnehagen ikke er enige siden de faktisk også har tatt på henne bleie etter hun har hatt uhell eller fordi de skal på tur. Presser jeg for mye og bør bare la henne gå med bleie lenger?

Noen som har erfaring eller gode tips?
Har ikke erfaring med andre barn men husker jeg selv var helt lik. Å få gå på do "alene" var det som hjalp for meg. De ansatte var utenfor døren og så sa jeg i fra når jeg var ferdig. Ga litt privatliv og masse mestringsfølelse:)

Kanskje det kunne være noe å prøve?
Må jo selvfølgelig tørre å spørre og å si i fra, det måtte øves på husker jeg.

Dette går seg til i løpet av kort tid! Det er jo bare pottetrening på en ny arena, det kan ta litt tid å mestre.

Nå er min en god del yngre enn din, 23 mnd, men vi løste det med å sende med potte hjemmefra. Da ble overgangen lettere.

Hvis ikke hun slapper av på do kan de i barnehagen f.eks teste fotbad eller la barnet leke med lunket vann på do? Det hjelper, og plutselig er hun over kneika!

Jeg ville gitt klar beskjed til barnehagen om at bleier ikke er ok, og evt. tatt med bleiene hjem hvis dere har liggende der. Har hun sluttet, så har hun sluttet. Ikke forvirr med bleier. Høres ut som jenta er mer enn klar, hun trenger bare en bedre heiagjeng i barnehagen også!

Høres veldig fornuftig ut, tror vi også skal forsøke å sende med potte, siden det er dette hun har brukt mest hjemme, og da kan hun ordne seg helt selv.

Blir så oppgitt når de en dag hadde ett uhell og tok på bleie. Noen i barnehagen er kjempepositive og er villige til å prøve masse forskjellig, mens andre velger dessverre bare enkleste løsning...

Jeg tror det bare er å sende med nok skift også ordner det seg nok snart. :)
Men min i den alderen trenger å være alene, kn det være noe å forsøke. Altså han sitter på do/potte også dytter jeg igjen døra på gløtt og sier at han skal rope når han er ferdig, da tisser han nesten alltid. Ikke sikkert dette funker for dere, men deler likevel.

Nevnte også dette for barnehagen, prøv la henne gå alene, siden hun klarer seg selv og ofte vil gå alene hjemme, men det har ikke nyttet til nå.. Men hvor ofte hun går alene er ikke lett å ha kontroll over, siden jeg føler at ofte er de mange som går på do sammen i barnehagen, noe jeg mistenker hun ikke liker..

Nevnte også dette for barnehagen, prøv la henne gå alene, siden hun klarer seg selv og ofte vil gå alene hjemme, men det har ikke nyttet til nå.. Men hvor ofte hun går alene er ikke lett å ha kontroll over, siden jeg føler at ofte er de mange som går på do sammen i barnehagen, noe jeg mistenker hun ikke liker..

Får håpe det går seg til snart. Kan hende de ansatte bare trenger tid til å finne beste rutinen for henne. Du får evt ta et møte med ped leder om det ikke ordner seg, også tenker jeg jo at et par uhell ikke bør føre til å ha på bleie uten samtykke fra dere. Har hun slutta så har hun slutta, tenker jeg :) men kan hende hun trenger litt ro rundt dobesøket eller en fast som følger henne nå i starten.

Mange barn får på bleier når man får på tur, men ofte er det foreldrene som ønsker det fordi det er tio barnets beste.

Kan de prøve med en bok?

Back
Topp