Barn som ikke sover

Bkno3700530

Første møte med forumet
Barnet er 12 mnd. Barnet spiser frokost 06.00 - 07.00. Leggetid er 09.00 og da sover han da til maks 10.30. Videre er det måltid og aktivisering frem til leggetid 13.00 til 14.30. Så er det aktivisering, middag og kveldsmat. Leggetid er mellom 18.00 og 19.00. Da sover han som regel helt frem til 01.00 også har vi det gående med byssing og synging i en time, før vi bytter bleie, gir mat fordi han kan virke sulten. Og etter nattmåltid sovner han, men det kan ta opptil 1 time før han sovner igjen. Han våkner totalt 3 - 6 ganger om natta mellom 01.00 og 05.00. Til slutt blir vi slå slitne at vi må legge han i vogna for å spare armene våre som verker etter byssing. Vi er helt villrådige og fortvilte. Min samboer skal ut i jobb innen par uker og hadde vært fint å hatt gode netter innen den tid. Tar gjerne imot tips og råd!

(veldig klar over at det aldri er barnets feil, men vi som foreldre som gjøre noe feil, men er ikke lett å vite hva man gjør feil...)

Mitt umiddelbare og korte svar er at det først må prøve å redusere lengden på dagluren(e). I den alderen kan de etter hvert gå ned til én lur, for eksempel fra kl. 12-14.

Jeg ville prøvd 2 ting:
- kutte ned til 1 daglur, hvor dere legger 11:30
- ikke gi mat på natta

De skal normalt fint klare seg uten mat på natta, selv om nattmat såklart kan være uttrykk for behov om nærhet og annet. Har selv ammet på nettene forbi 12 mnd, men da sovnet barnet fort ved amming. Hvis nattmaten som du beskriver fører til mye uro og våken baby, er det til hinder for god nattesøvn mer enn noe annet.

Når dere prøver å endre på ting, spesielt dagsoving, så holdt hardt på det i minst 7 dager. Det blir gjerne ekstra kaotisk i starten, men de trenger noen dager på å justere seg inn på nye rutiner. Ikke sikkert det fungerer, men verdt et forsøk når ting ikke fungerer nå.
Har ellers en 2åring som på ingen måte sover godt på natta, så veit hvor hardt det er… men vi er forbi lange oppvåkninger, gråt og byssing - det er virkelig såå utmattende.

Lykke til :)

Jeg er kjerringa mot strømmen og sier at du ikke bør kutte soving på dagen. Men mat på natt og bleieskift er ikke nødvendig. Det fører til at barnet våkner og da er det selvfølgelig vanskelig å sovne igjen.
Jeg ville begynt i den enden, juster det evt ned til en flaske med melk i starten, men mat og full oppvartning er ikke nødvendig.

Jeg er kjerringa mot strømmen og sier at du ikke bør kutte soving på dagen. Men mat på natt og bleieskift er ikke nødvendig. Det fører til at barnet våkner og da er det selvfølgelig vanskelig å sovne igjen.
Jeg ville begynt i den enden, juster det evt ned til en flaske med melk i starten, men mat og full oppvartning er ikke nødvendig.
Jeg leste litt fort og hoppet over matdelen av det hele. Enig med både @Veivalsa og @SloppyJane når det kommer til mat på natt når han er så stor. Gi ungen vann i stedet for melk og dropp bleieskiftet. Hvis han blir gæren av å lukte/se deg, så får du samboeren til å ta ham en ukes tid. Nå er ikke alle barn like, men her må dere bare holde ut skrikingen i noen dager, og så går det over. La det gå lenger og lenger tid mellom hver gang dere går inn for å trøste og sjekke. (Mener ikke at han skal hyle i to timer, men de klarer seg fint uten at du går inn hvert 30. sekund.)

Hvis det å kutte maten på natta ikke er nok, så må dere også kutte ned på dagsovingen. Jeg vet ikke når han skal starte i barnehage, men der får de uansett kun én lur om dagen. Greit å være forberedt på det også etter hvert.

Ikke kutte soving på dagen jeg mener, men flytte det over til èn lur som forhåpentligvis blir ca like lang som de to lurene til sammen. Da blir det lenger våkenvindu frem til legging på kvelden og det kan gi bedre søvn, hvis man er heldig. Baby/småbarnssøvn er generelt vanskelig altså :hilarious: ❤️
For øvrig ellers enig med deg når jeg tenker meg om - det er sikkert lirt å kutte bleieskift og nattmat i noen uker først, også regulering av dagsøvn. De fleste går jo over til èn lur mellom 11-16 mnd sånn ca.

Back
Topp