Barn som ikke respekterer de digitale grensene?

Agnete

Forumet er livet
Jeg vet ikke helt hvordan formulerer overskriften, men saken er at jeg har et barn på snart 8 år som ikke respekterer våre grenser.
Barnet får ikke spille roblox eller være på youtube, dette for barnet gjør og ser på akkurat det som passer seg selv. Barnet har egen mobil, der er YouTube sperret, men da begynte barnet å søke det opp på safari, sperret safari, da fant barnet en gammel telefon her som var tilgang til YouTube, så ble den tatt bort da fant barnet ut at tv kan brukes til det og fant da YouTube der.
Jeg har forklart hvorfor det ikke er lov pga innhold som ikke er for små barn, men barnet mener at jeg tar feil for h*n er ikke liten...
H*n er hos en venn flere ganger i uken for å spille roblox, kunne fint fått det spillet om jeg kunne stolt på at h*n holdt seg til spilla som passer men det gjør ikke barnet. Altså jeg blir så frustrert over at barnet virkelig ikke respekterer oss og lytter til oss, gjør som h*n vil. Jeg kunne tenkt meg å fjernet hele telefonen og internett og alt, men vi foreldre har behov for den "kontrollen" telefonen gir pga barnet er overalt, blir med andre hjem etter skolen uten å si ifra, kommer ikke hjem, går til andre enn avtalen osv. Tatt fra telefon før og det resulterte i at jeg måtte gå rundt å ringe på dører, ringe foreldre og ble ganske redd. Ja altså dette er et barn som ikke lytter til sine foreldre. Oppdratt to andre tidligere, aldri hatt disse problemene her, der fungerte konsekvenser, de lyttet og forstod reglene selv om jeg i dag tenker noen av de var for strenge osv.
Noen som har erfaring med dette? Hva kan man gjøre for å få barna til å forstå regler?

Last edited:
Høres fryktelig slitsomt ut. Skulle ønske jeg hadde noe fornuftig å si, men har ikke kommet så langt i foreldrerollen til å kunne uttale meg helt.

Men hvis alternativet helst er å ta bort telefonen. Har dere prøvd slik ringeklokke?

Høres fryktelig slitsomt ut. Skulle ønske jeg hadde noe fornuftig å si, men har ikke kommet så langt i foreldrerollen til å kunne uttale meg helt.

Men hvis alternativet helst er å ta bort telefonen. Har dere prøvd slik ringeklokke?
Den ble knust med "vilje" og lagt igjen i sekken, ute på sykkel osv for å ikke få kontakt med oss.
Kjøpte telefon med egne penger, så vi var harde på at det ikke blir telefon fra oss, så spart selv, den tas i det minste bedre vare på enn klokka. Barnet er umulig når det gjelder regler i hjemmet, men er ikke et monster altså. Gjør bare veldig mye i smug som ikke er lov og det er frustrende.

Kan dere lage avtale med de andre foreldrene om at de gir beskjed hvis han er der/sender han hjem for å lage avtale med dere? Har en gutt på 8 - blir 9 år, ikke de samme utfordringer, men er blitt skikkelig frekk, spesielt dette skoleåret. Og da spesielt ovenfor far. Ser broren på 6.5 år tar fort etter, her slår vi fort ned på det. Her har de ikke tlf ennå, kun klokke. Men får av og til låne noen gamle telefoner vi har liggende. Konsekvens hvis de ikke hører etter hjemme er at de ikke får låne tlf. Kan tlf inndras når han er hjemme og ikke trenger tlf for å komme i kontakt med? Så kan han ikke gå inn på det dere ikke ønsker.

Svogeren min hadde 3 bonus gutter med hun han var gift med sist (de er skilt nå). Spesielt ene gutten gamet mye, de voksne satte regler på gaming til ett visst klokkeslett på kvelden. Når gutten satt lenger oppe og til langt på natt, tok svogeren min og stengte Internett kl 22, gutten ble skikkelig sur, men han fikk beskjed at så lenge han bodde der fikk han forholde seg til de reglene de voksne satte. Han var i tenårene da. Han endte med å flytte til farmoren for der fikk han game så lenge han ville uten konsekvenser

Hva med å ikke la barnet ha smarttelefon? Iallefall uten oppsyn

Foreldrekontroll og sperre for det han ikkd får se? Om alle vennene spiller roblox feks skjønner jeg at han også vil

Hva med å ikke la barnet ha smarttelefon? Iallefall uten oppsyn
Barnet har spart og ønsket seg penger for å kjøpe denne selv, jeg kan ikke da kjøpe en annen telefon som er uten tilgang til nett. Da blir det vel samme som med klokka blir lagt igjen for å ikke få samtale med oss.

Og problemet er vel ikke telefonen sånn egentlig?
Problemet er jo at barnet ikke bryr seg om reglene. Barnet har jo brukt youtube før barnet fikk egen telefon. Fant det på tv, lånt nettbrett av bror, vært hos naboen osv.
problemet vårt er ar barnet vårt mener h*n bestemmer selv.

Last edited:
Foreldrekontroll og sperre for det han ikkd får se? Om alle vennene spiller roblox feks skjønner jeg at han også vil
Barnet har foreldrekontroll, som jeg skriver vi har innskrenket muligheter omtrent overalt. Men det er jo ikke løsningen, for barnet respekterer ikke reglene og finner alle smutthull som kan finnes.
Jeg lurer på hvordan få barnet til å lytte til reglene?
Jeg kan jo skru av netter, ta mobiler, ta tv, ta alle nettbrett i huset, men jeg synes ikke det er løsningen når det ikke gjør at barnet respekterer reglene.
Når barnet viser at regler betyr ikke noe på nett jeg gjør som jeg vil så er det siste barnet får er roblox da det er tusenvis av spill der om mange er ikke egnet for små barn. Hadde barnet vist oss at jeg lytter og spiller kun det som er for meg, snakker kun med venner osv så hadde barnet fått roblox.
Min mellomste hadde roblox med samme alder, men det gikk jo an å lære barnet nettvett og barnet forstod konsekvensene.

Det der er vanskelig syns jeg. Har en mor der hun sa at hennes sønn ikke fekk lov og spille det og de spillet. Men ser at gutten hennes spiller det når han er hos venner gang på gang. Moren er ikke medveten om det men jeg personlig syns det er vanskelig at fortelle moren at hennes sønn spiller det hos venner. Så ja barn gjør annet hjemme men så benytter de sjansen at gjør det når de er hos andre når foreldre ikke er tilstede og vet om det. Kansjke evt så bør du ta en samtale med foreldre av venner og si at ditt barn ikke får lov .

Det der er vanskelig syns jeg. Har en mor der hun sa at hennes sønn ikke fekk lov og spille det og de spillet. Men ser at gutten hennes spiller det når han er hos venner gang på gang. Moren er ikke medveten om det men jeg personlig syns det er vanskelig at fortelle moren at hennes sønn spiller det hos venner. Så ja barn gjør annet hjemme men så benytter de sjansen at gjør det når de er hos andre når foreldre ikke er tilstede og vet om det. Kansjke evt så bør du ta en samtale med foreldre av venner og si at ditt barn ikke får lov .
Hva som skjer hos venner får jeg ikke styrt, men det er et problem. Hovedproblemet mitt er at regler ikke blir fulgt hverken hjemme eller hos andre, og jeg har ikke flere midler igjen til å få barnet til å høre. Bortsett fra å nekte barnet å besøke andre hjem, ta vekk alt digitalt i huset. Det er jo ikke mulig i dagens samfunn.

Man kan begrense bruken, det er et ansvar vi har som foreldre tenker jeg
Begrenser bruken gjør vi! Skjermtid, foreldrekontroll osv. det er jo ikke det tråden handler om. Den handler om hvordan få et barn til å respektere regler. Jeg kan fjerne tv, skjermer, venner osv men er det riktig vei å gå, eller straffer jeg da også de andre i huset og hvordan er det mulig i 2023?

Begrenser bruken gjør vi! Skjermtid, foreldrekontroll osv. det er jo ikke det tråden handler om. Den handler om hvordan få et barn til å respektere regler. Jeg kan fjerne tv, skjermer, venner osv men er det riktig vei å gå, eller straffer jeg da også de andre i huset og hvordan er det mulig i 2023?
Jeg har aldri hatt så store barn siden min ikke er 3 enda, men jeg husker jeg selv gjorde veldig mye jeg visste jeg ikke hadde lov til. Har dere snakket om konsekvenser?

Jeg har aldri hatt så store barn siden min ikke er 3 enda, men jeg husker jeg selv gjorde veldig mye jeg visste jeg ikke hadde lov til. Har dere snakket om konsekvenser?
Vi snakker masse om det, og vi har til og med tatt telefonen en uke i ren desperasjon for å få barnet til å høre. Men tilbake til gamlevaner så fort den er tilbake i hånden, det fungerer ikke. Vi har også snakket om hvorfor vi har de reglene vi har osv. barnet sier at det forstås men er voksen nok til å bestemme selv :p
Og ja da barn gjør jo ting som ikke er lov, de skal jo på en måte det også, men detter liksom hele tiden og sitter da å ser på tiktok youtube som barnet sier så kunne like greit ha lastet ned den appen.

Skjønner at dette er vanskelig. Kanskje det går an å jobbe med relasjonen mellom dere og barnet? Sterkere relasjon = større påvirkningskraft. Spill spill han får lov å spille sammen med dere, finn på andre aktiviteter dere kan gjøre sammen. Kanskje barnet kan introduseres for en ny hobby? Vær ekstra oppmerksom på hva han er opptatt av, skryt mer enn vanlig når han gjør som dere ber om.
Man trenger ikke å straffe, det vil mest sannsynlig bare skade relasjonen, men noen ting her i livet vil naturligvis få konsekvenser, sånn er det for alle. Hva forteller det barnet når det får lov til å ha smarttelefon utenfor hjemmet fordi han ellers bare ødelegger smartklokken sin?

Skjønner at dette er vanskelig. Kanskje det går an å jobbe med relasjonen mellom dere og barnet? Sterkere relasjon = større påvirkningskraft. Spill spill han får lov å spille sammen med dere, finn på andre aktiviteter dere kan gjøre sammen. Kanskje barnet kan introduseres for en ny hobby? Vær ekstra oppmerksom på hva han er opptatt av, skryt mer enn vanlig når han gjør som dere ber om.
Man trenger ikke å straffe, det vil mest sannsynlig bare skade relasjonen, men noen ting her i livet vil naturligvis få konsekvenser, sånn er det for alle. Hva forteller det barnet når det får lov til å ha smarttelefon utenfor hjemmet fordi han ellers bare ødelegger smartklokken sin?
Det sender et signal ja, men trygghet er viktigere enn akkurat dette. Tryggheten er ikke der uten mulighet for kontakt siden vårt barn ikke holder seg til de grensene som er satt. Derfor måtte dette signalet vike for tryggheten selv om jeg er fullt klar over hvilket signal det sender.
Relasjonen vår er veldig bra, vi spiller spill sammen, mye brettspill, vi gjør mye aktiviteter sammen, men får litt tid alene på skjerm i løpet av en uke. Spesielt i ferier vi kunne sikkert gjort enda mer av dette, men hva da med se andre som også trenger litt tid med oss. Det er jo ikke det at barnet bruker så mye tid, men ser hva du mener.
Jeg er bare usikker på om det er relasjonen vår som er dårlig som gjør at barnet ikke respekterer reglene her. Er kun på dette området vi har problemer, ellers et vel høflig og snilt barn som lytter til det vi sier. Det er dette området vi sliter på og det er et område jeg tror skader barnet mitt da det er mye skadelig innhold på de kanalene. Grenser med hvor vi skal gå og de digitale grensene er vanskelig her hjemme. Ellers lite konflikter med dette barnet her.

Det sender et signal ja, men trygghet er viktigere enn akkurat dette. Tryggheten er ikke der uten mulighet for kontakt siden vårt barn ikke holder seg til de grensene som er satt. Derfor måtte dette signalet vike for tryggheten selv om jeg er fullt klar over hvilket signal det sender.
Relasjonen vår er veldig bra, vi spiller spill sammen, mye brettspill, vi gjør mye aktiviteter sammen, men får litt tid alene på skjerm i løpet av en uke. Spesielt i ferier vi kunne sikkert gjort enda mer av dette, men hva da med se andre som også trenger litt tid med oss. Det er jo ikke det at barnet bruker så mye tid, men ser hva du mener.
Jeg er bare usikker på om det er relasjonen vår som er dårlig som gjør at barnet ikke respekterer reglene her. Er kun på dette området vi har problemer, ellers et vel høflig og snilt barn som lytter til det vi sier. Det er dette området vi sliter på og det er et område jeg tror skader barnet mitt da det er mye skadelig innhold på de kanalene. Grenser med hvor vi skal gå og de digitale grensene er vanskelig her hjemme. Ellers lite konflikter med dette barnet her.
Jeg sier overhodet ikke at relasjonen trenger å være dårlig, beklager hvis du oppfattet det sånn. Det var rett og slett det eneste forslaget jeg kunne komme på når ingenting av de andre forslagene hjelper. Barn er så forskjellige og dette har sikkert mest med barnets personlighet å gjøre.

Her har helsestasjonen kurs for foreldre som strever med grensesetting. Vet ikke om de har det hos dere, men det kunne kanskje være noe å sjekke ut. Opplever barnet at det får noe konsekvenser som betyr noe for det hvis hen bryter reglene? Ser du skriver at dere har snakket med barnet og at barnet mener at det er voksen nok selv til å bestemme selv… Lurer derfor på om det er slikt hen forstår relasjonen deres, at der er fritt frem for hen for mor/far gir etter.

Back
Topp