Barn som ikke feirer bursdag...

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Hva gjør man når barn ikke feirer bursdag? Det vil jo ødelegge en del for samholdet for dette barnet?
Finnes det noen måte jeg kan få barnet til å komme på?

De fleste jeg kjenner som ikke feirer kommer alikavel:) snakket med foreldrene? :)

Å snakke direkte med foreldrene. Noen er usikker hvordan dette foregår og lar derfor ikke barna gå. Noen tør ikke overlate barna til fremmede og vet ikke om de selv er velkomne. Noen tror ikke folk tar hensyn til spesielle behov vedr. mat. Noen tenker ikke over at dette er viktig for barnets sosiale liv i barnegruppen i bhg eller i klassen, så kan være greit å personlig gi utrykk for at du håper barnet kan få være med når alle de andre skal.

Kan jo snakke med foreldrene, men hvis de ikke kommer til bursdagen så kan man jo arrangere noe annet en annen gang som ikke er bursdag, f.eks. "kino" hjemme i stua eller noe aktiviteter ute, eller bare "fest". :)

Er det snakk om pga religion?
Da tror jeg ikke man kan snu de desverre.
Husker jeg gikk i klasse med ei som var jehovas vitner og hun kom aldri i noen bursdager!
Selvfølgelig ødela d noe av samholdet for hennes del... men hva skal man gjøre?

Er det snakk om pga religion?
Da tror jeg ikke man kan snu de desverre.
Husker jeg gikk i klasse med ei som var jehovas vitner og hun kom aldri i noen bursdager!
Selvfølgelig ødela d noe av samholdet for hennes del... men hva skal man gjøre?

Ja, de er jehovas. Viste ikke det når barnet ble invitert. Jeg tilbydde i ettertid å la barne kommet en halvtime etter de andre, og da ha pakketbort alle gaver. At bare barnet kunne komme på festen, men det gikk ikke.

Ja, de er jehovas. Viste ikke det når barnet ble invitert. Jeg tilbydde i ettertid å la barne kommet en halvtime etter de andre, og da ha pakketbort alle gaver. At bare barnet kunne komme på festen, men det gikk ikke.
Da ville jeg snakket med de andre foreldrene i klassen om at alle innimellom tar initiativ til å arrangere sosiale ting utenom bursdager, slik at dette barnet opplever å møte klassekammerater utenfor skolen. Trenger ikke være store greiene. Filmkveld med de barnet leker mest med feks, eller forslag til akedag el lekeland med barn og foreldre en søndag.

Da ville jeg snakket med de andre foreldrene i klassen om at alle innimellom tar initiativ til å arrangere sosiale ting utenom bursdager, slik at dette barnet opplever å møte klassekammerater utenfor skolen. Trenger ikke være store greiene. Filmkveld med de barnet leker mest med feks, eller forslag til akedag el lekeland med barn og foreldre en søndag.
Er det mitt ansvar å sosialisere ett barn som blir utelatt fra bursdager pga relgion? Jeg vet jo ikke noe om barnet, eller fritidsaktiviteter og sosiale vaner eller. Kun dette. Detter ikke himmel og hav i bevgelse av den grunn. Filmkveld blir faktisk uaktuelt her. Vår familie ser ikke på tv, nemlig!!

Er det mitt ansvar å sosialisere ett barn som blir utelatt fra bursdager pga relgion? Jeg vet jo ikke noe om barnet, eller fritidsaktiviteter og sosiale vaner eller. Kun dette. Detter ikke himmel og hav i bevgelse av den grunn. Filmkveld blir faktisk uaktuelt her. Vår familie ser ikke på tv, nemlig!!
Enig med deg der. Foreldene til denne ungen burde heller selv arrangere slike ting isåfall.

Nei jeg skrev "da ville jeg" ;) Du sier jo selv at barnet detter utenfor sosialt. Jeg gjør sånne ting for barn med foreldre som gjør ting som er til ulempe for ungene som desverre ikke kan noe for foreldrene sine. Hvis det kun er bursdag du ønsker å ha barn på besøk for, og foreldrene nekter dette så er det ikke noe å gjøre. Film var et av eksemplene jeg kom med, det går an å invitere venner av ungen din til andre ting.

Enig med deg ja:)

Hvis de er Jehovas Vitner er nok ikke bursdager aktuelle. Men så fint at du tenker på andre muligheter :) Det er jo opp til foreldre hva de vil la barna være med på, selv om for oss som ikke er med der virker det (hvertfall for meg) veldig trist å gå glipp av bursdager

Jeg gikk i klasse med ei Jehovas vitne på barneskolen.. Hun kom derfor aldri i bursdager.. Når jeg gikk i 5. eller 6.klasse så inviterte mamma til jentefest, i stedet for bursdag, og da kom hun...

Helt enig med deg!

Last edited:
Men jeg var på ett kurs for litt siden med ei som var i JV. ei over 50 år gammel supersøt dame. To av hennes tolv barn hadde bursdag uken etter, og hun gledet seg sååååå mye til å feire bursdagen dems... så dette stemmer vel ikke helt??

Men jeg var på ett kurs for litt siden med ei som var i JV. ei over 50 år gammel supersøt dame. To av hennes tolv barn hadde bursdag uken etter, og hun gledet seg sååååå mye til å feire bursdagen dems... så dette stemmer vel ikke helt??
Jo, jehovas feirer ikke bursdag, men noen velger vel å gjøre det, men det er jo ikke etter deres tro, så er vel ytterst få som er praktiserende jehovas som feirer bursdag..

Det blir vel som med andre religioner. Noen kristne drikker ikke alkohol, andre gjør det. Noen muslimer går med hijab, andre ikke. Jehovas vitne feirer normalt ikke bursdager. Men ser ikke bort i fra at noen gjør det allikevel, ting endrer seg innen religion med tiden.

Back
Topp