Barn som gjentar/ekkolali

Mamsi91

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Dere som har barn mellom 2-3 år, gjentar de til tider det dere sier? Akkurat som de hermer? Jeg har en gutt på 2.5 år med godt språk, men til tider gjentar han alt vi sier (i setninger).

Googlet det også kom det frem autisme, noe som overrasket meg litt. Han har absolutt ingen andre tegn til det og utvikler seg normalt så lurer i grunn bare på om det er en normal del av språkutviklingen?

Dere som har barn mellom 2-3 år, gjentar de til tider det dere sier? Akkurat som de hermer? Jeg har en gutt på 2.5 år med godt språk, men til tider gjentar han alt vi sier (i setninger).

Googlet det også kom det frem autisme, noe som overrasket meg litt. Han har absolutt ingen andre tegn til det og utvikler seg normalt så lurer i grunn bare på om det er en normal del av språkutviklingen?
Ikke unormalt det altså. Ville ikke vært bekymret om han har godt språk, utvikler seg normalt og ikke har andre tegn på det. min hermer etter det jeg sier i blant, men han er treg når det gjelder språk. Logopeden vår sier også at det bare er han som prøver seg frem

2 åringen hermer etter oss hele tiden. Aldri vurdert autisme pga det. Det er da helt normalt.

Min gjentar bare seg selv ørten ganger til hun får den responsen hun vil.

Noen barn er litt begavet, litt lengre fremme enn andre på fks språk, det er ikke unormalt at de gjør forskjellige ting utav det. Om han ikke har noen andre tegn på autisme ville jeg nok tatt det helt med ro

Her gjentas det meste så vi vokter språkbruken daglig. Hun er 2,5 og gjentok i dag ei lang setning på engelsk, og ellers mye enkeltord hun ikke har hørt før. Det virker på meg som hun eksperimenterer med de nye ordene hun hører, og ser om det evt trigger en reaksjon hos oss voksne.

Ville ikke vært bekymret. Det er svært vanlig i denne alderen. Språkutvikling for fullt, eksperimentering med ord og setninger, noen gjentar som en form for bekreftelse eller for å forberede seg selv på en overgang.

Min gutt blir 2 om et par dager og han har gjentatt det vi sier lenge. Må virkelig passe på hva vi sier for tida! Men jeg opplever det heller som om han "lagrer" ord og uttrykk som han senere bruker. Han går og øver litt på disse for seg selv. Vi har bare fått høre at han er tidlig ute språkmessig, så det hadde jeg ikke bekymret meg for.

Back
Topp