Barn som får tenner sent.

Eliz92

Forumet er livet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Januar 2017
Februarhjertene2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
dere som har barn som fikk tenner sent. Når kom tennene?
Hva sjekker tannlegen?
Min yngste var 13 mnd når hun fikk de 2 første tennene sine, i en alder av 20 mnd har hun 6 tenner. Jeg vet at tennene kan komme veldig raskt, men slik er ikke tendensene med denne jenten..
 
Jenta mi ble 2 år i juni, fikk første tanna på dagen hun var 11 mnd og neste noen dager senere. Har nå totalt 12 tenner. Nå om dagene driver hjørnetennene nede å komme ut. Helsestasjonen ville jeg skulle snakke med tannlegen, men de var ikke bekymra og sa d var greit å vente med sjekk til de blir kalt inn som 3 åringer.
 
Det er eventlig helt topp å få tenner sent. Da kommer også de permanente tennene ditto sent. Små barn faller, snubler, dunker seg m.m. Flott å få tenner når de er blitt litt større og ofte bedre på risikovurdering og balanse. De permanente tennene skal de ha resten av livet, sånn sett en fordel - og tryggere - at de kommer sent.
I barnehagen har det vært flere barn som har fått slått ut tenner, både melketenner og permanente tenner. Ikke bare-bare når de permanente tennene skades.

Det er forresten kun svært sjeldent at sent tannfrembrudd er forbundet med tannmangel eller sykdom.
 
Var 11 mnd ved flrdte tsnn og hadde 14 tenner ved 26 mnd.
Ved 30 mnd var alle nede :)
 
Det er eventlig helt topp å få tenner sent. Da kommer også de permanente tennene ditto sent. Små barn faller, snubler, dunker seg m.m. Flott å få tenner når de er blitt litt større og ofte bedre på risikovurdering og balanse. De permanente tennene skal de ha resten av livet, sånn sett en fordel - og tryggere - at de kommer sent.
I barnehagen har det vært flere barn som har fått slått ut tenner, både melketenner og permanente tenner. Ikke bare-bare når de permanente tennene skades.

Det er forresten kun svært sjeldent at sent tannfrembrudd er forbundet med tannmangel eller sykdom.

Må signere denne. Jeg fikk tenner sent selv, og når jeg gikk i bhg så hoppet jeg fra en søppelkasse og slo begge melketennene opp tannkjøtt. Så de forsvant. Mamma var veldig redd for at dette hadde skadet voksentenenne mine -men de var heldivis uskadd! Fikk fine og rette tenner:) men kanskje det er fordi jeg fikk tenner sent?
 
Førstemann fikk tenner rundt 7 mnd mens hans lillesøster fikk tenner rundt 10 mnd og jeg synes det var sent for henne. Uansett var det innafor normalen for begge to.
 
Back
Topp