Barn som er vant med å sove ute.

AG

Betatt av forumet
Helt siden gutten på 1.5 år var liten sov han alle lurene sine i vogn, og om han ikke var utvilt så la jeg han direkte i vognen.

Utfordringen er at mannen min har motvillig gått med på det. Han er vant med at de sov inne. Nå faller ikke gutten vår til ro inne på dagtid, og når han er syk så får jeg altid høre om den uvanen gutten vår har fått...

Jeg forstår mannen min, men ser realiteten om at vi har et utesovebarn selv om han måtte ha vanlig forkjølelse, ørebetennelse eller lungebetennelse. Hvordan kan jeg på best mulig måte imøtekomme mannens bekymring og når er det ikke forsvarlig å la gutten sove ute?

Det spørs på været, forskjell på å sove ute i juli og november.... Og i 20 kuldegrader på Østlandet eller "tre grader og tåke" på Vestlandet, eller hva med en liten storm?

Men i utgangspunktet vil jeg mene at i brukbart vær er forkjølelse greit, men ørebetennelse og lungebetennelse?? Da hadde jeg holdt barnet inne. Lungebetennelse, da er de jo skikkelig syk!! (det har ingen av mine hatt, altså)

Jeg har praktisert "enten feber eller dårlig vær. Ikke begge" på utrsoving. Men da snakker jeg om forkjølelse med litt feber.

Søvnen når ungene er syke er ikke så lett uansett, ved ørebetennelse gjør det vondt å ligge f.eks, mens mange (dog slett ikke alle) blir sløv av høy feber

Skjønner vær aspekteret.. Vi bor på vestlandet, og han sover inni et vedskur uten dør på værandaen. Der er han skjermet med vegger på alle sider uten om en åpning inn mot huset.

Tviler på at det er lungebetennelse han har da, men stygg hoste på natten. Ulempen er at om vi hadde ønsket å legge han inne i sengen så hadde gutten mest sannsynlig hikstet seg i søvn.

Skjønner vær aspekteret.. Vi bor på vestlandet, og han sover inni et vedskur uten dør på værandaen. Der er han skjermet med vegger på alle sider uten om en åpning inn mot huset.

Tviler på at det er lungebetennelse han har da, men stygg hoste på natten. Ulempen er at om vi hadde ønsket å legge han inne i sengen så hadde gutten mest sannsynlig hikstet seg i søvn.

Da ville jeg lagt han ute på dagen men holdt ett ekstra godt øye med han. Men om han er så syk at dere (evt far) er bekymret og hoster så ille så ville jeg og vurdert en legetime og samtidig hørt hva de tenkte om soving ute nå.

La barnet sove inne i gangen i vognen når det er for kaldt ute :) De har godt av frisk luft når de er syke, så med mindre det er veldig kaldt ute kan barna fint sove ute :)

Jeg trillet alltid ungene ute for at de skulle sovne, og satte de inn i gangen og åpnet posen og sånt når vi kom hjem igjen.

Ungen min nekter å sove dagduppen inne og sover ute til tross for forkjølelse med litt feber, dette har legen også sagt er uproblematisk så lenge jeg passer på tempen og ikke kler på alt for mye. Om det er spesielle ting (for kaldt etc) så står han i garasjen eller boden.

Teorien om at barn som sover ute blir oftere syke har ikke noe hold. Min har alltid sovet ute og er svært sjelden syk.
I tillegg sover de aller fleste norske barn ute i vogn.
I de fleste barnehager sover de også ute i vogn.
Vil absolutt ikke si at det er en uvane!

Ungen min nekter å sove dagduppen inne og sover ute til tross for forkjølelse med litt feber, dette har legen også sagt er uproblematisk så lenge jeg passer på tempen og ikke kler på alt for mye. Om det er spesielle ting (for kaldt etc) så står han i garasjen eller boden.
Slik som jeg gjorde det. :)

Hadde dratt til lege med stygg hoste for å være sikker på at det ikke er noe ufint :) min sover i vognen titt og ofte. Var der han sov når han hadde krupp nå sist. Kalde luften hjalp på hosten. Finner roen fortere der på dagsoving enn i sin egen seng. Den ligger han i om natta. Lufter alltid soverommet godt før leggetid, så det er kjølig og god luft.

Mine barn sover konsekvent ute!! Nå har vi ikke hatt -20 da, og heller ikke storm. Men med feber, hoste osv, sover de ute i vognen. Frisk luft skader ingen, så sant de ikke er kalde eller ligger i trekk da :)

Mannen min slo seg litt til ro igjen, etter å vært hjemme med gutten i dag. Til og med frisk melde han... Jeg får se natten ann, men det er som de fleste av dere sier. Han sover bedre ute i vogn, og hoster ingen ting der heller. Det er sikkert for varmt inne på rommet hans. Vi har ikke plass inne i gangen, men bor som sakt på vestlandet. Er ikke vant til spreng kulde lenger.

Takk for svar.

Så lenge vogna står i le og den er i vindtett (eller med regntrekk over) så er det som regel mye varmere i vogna enn utenfor. Jeg har alltid lagt mine unger ut selv om de er syke. Følger med oftere og har temperaturmåler på babycallen inne i vogna. Du kan også sette vogna inne i en garasje eller bod, dersom det er ekstra kaldt ute. Eller sette vogna på soverommet med vinduet på gløtt ;)

Back
Topp