Har et barn på snart 4 som alltid har startet dagen rundt klokken 5, og vi har hele tiden tenkt "dette går seg til når....". Men det gjør det bare ikke. Vi har prøvd å legge litt senere, legge tidligere, sove på dagen, ikke sove på dagen, søvnklokke.. Ja, det meste føler vi. Problemet er ikke at hun står opp klokken 5 i seg selv, men at hun er veldig mye sliten. Dette fører igjen til at hun har ekstra vansker med å håndtere følelsene sine. Hun kan for eksempel være en del sint. Barnehagen er oppmerksom på dette, men ikke slik at de ser på dette som et stort problem i den forstand. Men dette tærer veldig på meg, og jeg blir så fortvilt over at det at hun sover for lite påvirker dagene hennes så mye. Det påvirker jo da også hennes relasjon til de andre barna i barnehagen. Hjemme også kan hun bli sint og noen ganger ugrei, for eksempel at hun svarer frekt og er avvisende på en lite hyggelig måte ovenfor andre barn dersom vi for eksempel har besøk.
Det er også umulig/vanskelig å få henne til å sove på dagen i barnehagen. De er mye på tur i skogen. Hun kan noen ganger sove ute på en madrass for eksempel. Men ingen andre på hennes avdeling sover, og det er vanskelig å få henne til å sove da.
Dette er også mitt første barn, jeg vet ikke hva som er "normal" atferd, hvor mye sint barn pleier å være etc. Raseriutbrudd etc skal jo være vanlig, men jeg sitter likevel med en følelse at hun er ganske mye sint!
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, lurer vel egentlig på om noen andre opplever det samme, og om noen eventuelt har noen råd!?
Det er også umulig/vanskelig å få henne til å sove på dagen i barnehagen. De er mye på tur i skogen. Hun kan noen ganger sove ute på en madrass for eksempel. Men ingen andre på hennes avdeling sover, og det er vanskelig å få henne til å sove da.
Dette er også mitt første barn, jeg vet ikke hva som er "normal" atferd, hvor mye sint barn pleier å være etc. Raseriutbrudd etc skal jo være vanlig, men jeg sitter likevel med en følelse at hun er ganske mye sint!
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, lurer vel egentlig på om noen andre opplever det samme, og om noen eventuelt har noen råd!?