Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg har en andreklassing som er ganske stor (ca 130 cm, ca 34 kg)
Vi fikk beskjed om å gi han to skiver til måltider, ber han om mer tilbyr vi han frukt![]()
Synes det er kjempebra at du er obs på dette. Mange foreldre som blir litt "blind" når det gjelder sitt eget barn, og ser ikke at barnet begynner å bli overvektig. Jeg jobber med et barn som trenger passe litt på vekta. Barnet får da bare magert pålegg på brødskiva( da gjerne grovbrød og knekkebrød), Slik som mager skinkeost, makrell, leverposte, osv. Ting som prim, brunost, nugatti osv får barnet ikke. Får youghurt uten sukker, slik 0%, istede for youghurt med masse sukker. Drikker skummet melk og vann til drikke. Til middagen prøver man å ha mest mulig rent kjøtt, samt overvekt av grønnsaker/salat og mindre pasta/potet. Også såklart kun godteri på lørdager.
Du sier at barnet ditt spiller fotball. Men er han aktiv utenom? Mye ute å leker?. Ett godt tips kan være å gå på turer i skogen i helgene(hvis dere ikke allerede gjør det).
Jeg har kun et barn, men desverre med samme problem. Siden hun var 6 har jeg vært oppmerksom på at hun har vært lubben, tenkte i mange år at det ville 'gå seg til' da vi andre er slanke, men det har desverre ikke skjedd. Hun er rett og slett gal etter mat. Jeg har diskutert i flere år med fastlege, helsestasjon osv og prøvd å følge rådene deres uten at det hjelper. Problemet er at selv om vi så tømmer huset fullstendig for all 'drit mat', så klarer hun å finne noe. Feks jeg kommer tilbake fra jobb og hun har laget seg egne cup cakes....Jeg har "slanket" et av barna mine et par måneder. Vi ser virkning allerede, helt uten at barnet har oppdaget selv at vi gjør noe som helst.
Anbefaler deg å først måle og veie barnet, og finn en vekttabell for barn på internett. (Gjerne mål og vei hele familien samtidig, eller knytt det opp mot klesstørrelser eller bilsete eller noe, så barnet ikke skjønner at du bekymrer deg for vekten.) Det jeg gjorde først var å få oversikt over hva barnet spiste et par uker, og da fikk jeg virkelig sjokk. Jeg trodde hele familien hadde samme kosthold, men det stemte ikke hos oss. Det overvektige barnet mitt greide å få i seg mye mer sukker enn oss andre, og i tillegg være mindre aktiv i lek. Vi har STOR slekt, og er masse rundt på besøk. En typisk situasjon for oss var hvis det blir satt fram noe godt til kaffen. Alle andre tar f.eks. to kjekser hver, mens det overvektige barnet spiste til det var tomt. I kakeselskap gikk barnet tilbake til kakebordet gang på gang, lenge etter at alle andre var ferdige.
Vi er nå kjempestrenge på hva slektninger får servere når barnet er på besøk. Jeg måtte dra fram vekttabellen for å vise besteforeldrene hvor mye overvekt det faktisk er snakk om, for de nektet først på at barnebarnet kunne være overvektig. I tillegg er jeg veldig nøye på å bare servere sunn mat når vi får besøk, og det opplever jeg at de fleste gjestene også setter pris på. Barnet får alltid spise så mye det vil, men jeg har byttet ut noen få matvarer.
Barn skal helst ikke gå ned i vekt, det beste er om vekten står stille mens barnet vokser i lengden. Helsesøster kan nok gi gode råd, og henvise videre dersom dere trenger det.![]()
Signerer.Jeg hadde ikke bekymret meg daSå lenge man har et godt kosthold og er i aktivitet, så bør man ikke fokusere for mye på det. Går jo ann å for eksempel bare kutte ut juice og annen leskedrikk, og alltid ha vann. Se på små "vaner". Høres jo ut som alle spiser og aktiviseres normalt. Vi ser jo alle forskjellige ut
Hør eventuelt som andre sier med helsestasjon/lege om han virkelig er overvektig.
Jeg forstår ikke helt hva du skal fram til jeg ... Du synes han er litt overvektig, men han er sunn og aktiv... Er det da noe problem? Kun estetisk sett da eller? Vær heller stolt av han som han er, han er sikkert flott uansett størrelse![]()