Barn som er født sent på året..

Lil-17

Forumet er livet
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
https://www.nrk.no/norge/nar-pa-aret-du-er-fodd-kan-avgjere-om-du-far-stonad-fra-nav-1.14585856

Hva tenker dere om det som kommer frem i artikkelen?

Syns det er skremmende dersom barn blir diagnosert fordi de er umodne ift skolestart.

Såklart vil det være forskjell på barn født tidlig på året og barn som er født sent, kan jo faktisk være 1 helt år som skiller, og 12 mnd kan ha mye å si ift modenhet.

På skolen til eldste var læreren veldig flink til å gi beskjed til oss foreldre at det er helt greit om barna ikke er der de kanskje forventes å være, nettopp pga modenhet. Det kommer etterhvert. Ingenting å stresse med.
 
Bekymrer meg ikke. Har selv alltid vært yngst i klassen da jeg begynte et år for tidlig på skolen. Jeg er født i mars, så de eldste jeg har gått sammen med har vært over 14 mnd eldre.
Variasjonen i modenhet er så stor i barneårene og de aller, aller fleste klarer seg helt fint. Bekymringene får vi evt ta den dagen det viser seg nødvendig.
 
Det får vi ta når/hvis det kommer til det :)
 
Husker jeg tenkte litt på det ifht prøving første året vi prøvde. At jeg helst ikke ville ha unge i desember pga umodenhet og skole. Etter ivf og å ha fått ei seint på året, er jeg ikke bekymret, ikke for henne i alle fall.
 
Vi har en desembergutt som begynner på skolen til høsten. Før var jeg nok litt bekymret, men det har skjedd så mye positivt det siste halvåret, så nå vet jeg, og ser, at det ikke kommer til å bli noe problem. Han er absolutt klar, men en stor overgang blir det. Det blir de for alle. Det verste blir nok å sitte mye stille:p
 
Vi ser det litt an. Kanskje små bekymret :)
 
Back
Topp