Barn som dunker hodet

Andre gang

Forelsket i forumet
Fikk litt respons på dette på generelt, men føler meg ikke trygg på at det er normalt. Er det noen andre april-babyer som oppfører seg sånn?

Har en gutt på nesten 15 måneder som den siste uka har begynnt med en litt underlig atferd. Han kan plutselig finne på å dunke hodet, (både bakhodet og pannen) i det han finner i nærheten. For eksempel i dag har han dunket bakhodet i gangveggen, pannen i speilet på gangen, bakhodet i handlekurven og pannen i en stor pappeske. Det siste som skjedde før jeg la ham var at han stilte seg inntil veggen i senga, og dunket bakhodet der.

Noen ganger hører jeg hvor vondt det er, og det hender selvsagt at han begynner å gråte, men ikke hver gang. Prøver å se om det er noe mønster i det, men det skjer når både jeg og far er med ham, når han har god en-til-en kontakt OG når han leker alene osv, så jeg ser ikke noe klart mønster i det.

Er dette noe dere andre har opplevd, altså er det en fase han går gjennom?

Hvordan får jeg eventuelt atferden til å endre seg igjen, vurderer jo snart å pakke ham inn i hjelm fra morgen til kveld.

Isak dunker også hodet, han har gjort det ganske lenge. Gjør det litt mindre nå. Han kan f.eks. stå i vinduskarmen å dunke pannen relativt hardt inn i vinduet. Eller sitte i setet i bilen og dunke hodet bakover i setet. Har også sett andre unger gjøre det, og jeg tror det er ganske normalt. Ikke noe jeg bekymrer meg over iallefall, det er nok en fase som går over.

Her dunkes det også med hodet, og vi har heller ikke sett noe mønster på når han gjør det. Heldigvis dunker han mindre med hodet nå enn tidligere.

Har lurt litt på det, og tenkte jeg skulle spørre helsesøster om dette neste gang vi skal dit. Godt å høre at det er flere som gjør det...

Er ganske normalt at små barn gjør dette. 

Kan være flere "årsaker" til det. Primært tror jeg det er litt "testing" altså at det å dunke hodet får en reaksjon, f.eks lyd, følelse i hode, "Hvor hardt kan jeg dunke før det gjør vondt?" 
De tester jo ut alt som er, og henger seg ofte opp i en ny ting de finner ut av.

I andre tilfeller kan det være en reaksjon på frustrasjon og/eller sinne. 

Mulig det er andre grunner, men de kjenner jeg ikke til.

Var hos legen i går etter en dag med mye dunking i alle mulige situasjoner, fikk påvist et rødt øre. Så han behandles nå med øredråper samt en god del smertestillende. Har i dag hatt mye mindre dunking, og ser mer ut som seg selv igjen, så tror nok det vonde øret har vært tildels utløsende.

Ser han kan bruke dunking litt på trass nå, altså når han ikke får viljen sin, så nå må vi passe oss litt for å ikke bli "styrt" av gutten. Men igjen, en lettelse at det har roet seg ned.

Tusen takk for svar alle sammen.

Sønnen min  har også dunket hodet veldig når han hadde ørebetennelse, men ser også at han gjør dette når han blir sint og ikke får det som han vil. Jeg løfter han opp da, og roer han ned for er redd han kan skade seg. Han dunker nesten ikke med hodet lenger.

Back
Topp